REM Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 men er A`en det samme som praktisk utsjekk ? Lars s Aén har ingenting med praktisk utsjekk å gjøre. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
larss Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Bitteliten, ja er vist meg som roter med navnene. Får spørre litt anerledes da :) Er det ett kurs som tilsvarer A`en, altså om en har D5L må en da ta A`en for å kunne føre fartøy worldwide, eller finnes det andre sertifikater/kurs som tilsvarer dette ? Lars s Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Hei Poseidon.Er A i D5LA det samme som praktisk utsjekk ? A-en indikerer at du har tatt astronavigasjonkurset og bestått eksamen ved godkjent kurssted. Sertifikatet gjelder derved farvann i hele verden (i motsetning til bare kystnære farvann). Om du har bestått alle nødvendige eksamener for D5L/D5LA og kan dokumentere 3 års disponering av fartøy som er mindre enn minstekravet på 8 meter, så kan du likevel få sertifikatet ved i tillegg å gjøre en praktisk utsjekk med fartøy som er større enn 8 meter. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
larss Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Nå kom jeg på det, ICC er navnet jeg var ute etter. Vil ICC tilsvare A`en for ww seiling? Lars s Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 13.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Vil ICC tilsvare A`en for ww seiling? Nei. D5L/D5LA trengs for norskregistrerte fartøyer over 15 meter og mindre enn 50bt (24 m etter de nye bestemmelsene). ICC kan du lese om her. Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
Poseidon Svart 13.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2012 Nå kom jeg på det, ICC er navnet jeg var ute etter.Vil ICC tilsvare A`en for ww seiling? Lars s ICC er også et aktuelt begrep i en litt annen sammenheng akkurat nå for tiden. I april 2011 signerte nemlig næringsminister Trond Giske på Norges vegne en avtale om internasjonalt båtførerbevis som skal være innført fra 01.01.2012 her i Norge. Årsaken er at mange har støtt på problemer med å få det vanlige norske båtførerbeviset anerkjent som grunnlag for å leie båt i utlandet. (Noe som er lett å forstå . . . .). Det nye norske båtførerbeviset skal opp på et annet nivå enn dagens og et sentralt punkt er at det skal inneholde en praktisk utsjekk slik at kandidatene får vist at de kan håndtere en båt i praksis, ikke bare at de har lest om en båt. I den sammenheng har ICC vært aktuell som et utgangspunkt, en mal eller hva man foretrekker å kalle det. I Baatskolen POSEIDON er vi meget opptatt av å komme igang med det internasjonale båtførerbeviset. Vi har nemlig svært mange her i stavangerområdet som leier båter i Middelhavet, Caribien og mange andre steder utenlands. I juni 2012 sendte jeg en henvendelse til sjøfartsdirektoratet med konkrete spørsmål om hvilke retningslinjer som gjelder for det norske/internasjonale båtførerbeviset og hva vi må gjøre for å bli godkjent til å drive opplæring/eksaminasjon. Det kom intet svar og derfor purret jeg i desember, bl.a. i forbindelse med en artikkel om det samme i direktoratets blad Navigare som bl.a. sendes til alle norske skip og rederier. Der stod det at det internasjonale beviset skulle være klart fra årsskiftet. Svaret kom temmelig kjapt og det var en beskjed om at jeg ikke måtte tro på alt som stod i Navigare og at man ennå ikke hadde de nødvendige retningslinjene klar for å innføre det beviset som Trond Giske hadde avtalt at Norge skulle ha klar pr 01.01.2012. Som konklusjon på det hele: det vil trolig bli et norsk/internasjonalt båtførerbevis, med et element av praksis - og denne praksisen vil formodentlig ha en viss likhet med det som idag betegnes som ICC og som igjen er et element i praktisk utsjekk for fritidsbåtskipper. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
larss Svart 14.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Takk for svar Poseidon. Får ta meg en tur til Stvg å ta A`en en gang da, hadde vært artig å lært litt om det emnet også :) Lars s Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 14.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2012 Takk for svar Poseidon. Får ta meg en tur til Stvg å ta A`en en gang da, hadde vært artig å lært litt om det emnet også :) Lars s Det er bare til å komme, velkommen skal du være! Den siste påmeldingen kom for et par dager siden, så det er ennå ikke for sent å forberede seg til samlingen i februar..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Careka Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 (redigert) Dette med å få et sertifikat hvor det står maks 24 meter i stedet for maks 50 brt er en god tanke. Det offentlige er jo ikke så raske i avtrekket, gi dem litt tid, så kommer det nok. Redigert 26.Februar.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
TPBS-277 Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Hva er prisen på en total pakke D5LA hos den godeste POSEIDON for tiden? Må jo se og få ferdig det kurset snart,men ikke riktig enda.For i sommer skal det bygges båt. Men de nye 24 meters reglene er som sendt fra himmelen for min del. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 26.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Det offentlige er jo ikke så raske i avtrekket, gi dem litt tid, så kommer det nok. Man venter ikke forgjeves, som venter på noe godt sier et gammelt ord. Nå har våre venner i sjøfartsdirektoratet laget et dokument som kan brukes i kombinasjon med D5L / D5LA-sertifikatat for å dokumentere at grensen nå er utvidet fra 50 BT til 24,00 meter skroglengde. Når det gjelder kursene her på baatplassen.no for D5L og D5LA, så går de sin gang. Sist langhelg hadde vi ca 30 D5L-deltagere samlet ombord i Nattruten SANDNES for å gjennomgå første halvdel av D5L-pensum og avlegge eksamen i navigasjon, navigasjonsinstrumenter og sjøveisregler/brovakthold. Denne helgen hadde vi en gruppe D5LA-deltagere med oss ombord i skoleskipet POSEIDON II på tur til Kvitsøy. Vi holdt gjennomgang og eksamen i Kvitsøy aktivitetssenter, vi bodde og spiste ombord - og idag fikk vi en interessant og lærerik ekskursjon til kystverkets travleste trafikksentral Kvitsøy VTS. - - - - Alt tyder forøvrig på at hvis interessen for disse kursene her på baatplassen.no, med samlinger i Stavanger, Harstad og andre steder holder seg så høy som den har vært - så blir det nye kurs til høsten og vinteren igjen! Prisen for D5L-kurs, inklusive alt materiell, kart, bøker, eksamensgebyr, etc, etc har de siste årene vært NOK 12.500 Prisen for D5LA har vært NOK 7.300, på de samme betingelser. Hvis interessen fortsetter å stige så klarer vi forhåpentlig å holde denne prisen ett år til, men så må vi nok ta inn noe av den generelle prisstigningen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Fantastisk dette Poseidon. Tenk hvilken brede kompetanseheving som har blitt skapt gjennom disse kursene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.