Jump to content

Ombygging av Bayliner 2655 Ciera -88

Bergliner 33

Recommended Posts

Tusen takk for veldig mange positive tilbakemeldinger.

Etter ønske kommer det noen bilder her fra tidlig i prosjektet med forklaring om hvike materialer som er brukt osv...

17mai_08_004.jpg

Her er hekken kappet av og oppbygging av "skinkene" er påbegynt. Divinycell H80 er brukt på sidene og i badeplattformen.

Denne har veldig høy punktstyrke.

Fikk også plass til ekstra seterad akter. Under setet blir det et stort rom for tauverk, fendere osv. :

imag0126.jpg

Fikk spørsmål om finishen på lakken; det er billakk finish på båten

Vises ikke så godt på bilde men her er et bilde som sier litt...

mms_img1552001504.jpg

Stilig, en stor jobb så langt... Kunne du også legge ut et bilde fra båten bakfra? Hadde vært stilig å sett det etter ombygging.

Her er vel det beste bilde jeg har bakfra

picture_234.jpg

Tar med ett med innsyn oppi båten også.

Daschbord er også custom made. Originalt sto det et svart plastikk daschbord der.

Førerposisjonen er også egenkonstruert/bygd. Blir felt inn en portabel grill bak førerposisjonen og en liten rund vask

bak denne igjen. Lager kjøleskap av plassen under førerstolen, under grillen blir det en skuffseksjon.

Skuffseksjonen har jeg kjøpt på IKEA og benken er selfølgelig tilpasset målene på denne ved bygging.

Under vasken tenkte jeg å montere et brannslukker skap.

dsc_0129.jpg

Kom lige til at se på skroget, det er da en 2955´er og ikke en 2655, pænt meget forskel i størrelsen :wink:

Jeg har kjøpt båten som en 1988 2655 Ciera. Den er bredere enn andre 2655 jeg har sett - ca 3 meter.

Legger skrognr her så kanskje noen klarer å finne ut hvilken modell det er ?

BL2A 43 STH 788

Veldig bra! Spørs om du blir nødt til å endre tittel på tråden, 'Ombygging av Bayliner 2955', evt 'Bergliner 33'. :thumbsup:

Har sett litt på bilder - det er nok en 2655 .

Se på plasseringen av taklukene på dekket og vinduene på dekket...

Mine vinduer på dekket er bygd igjen men du ser hvor de har vært. ( svakt grått felt )

rimg0068.jpg

2955 : De to vinduene er plassert foran begge taklukene

4085802.jpg

2655 : De to vinduene er plassert mellom taklukene.

bayliner2655ciera199042957010111757515456557067704566g.jpg

Trenger ingen skrognummer.

Dette er en 2955 Avanti Sunbridge.

Produsert i Aug 87 forresten.

Produsert i Valdosa, Georgia, US

Ganske sikkert dobbelinst. på denne originalt, men noen få ble levert med singel Big block.

Du ble nok lurt av selger, men i det minste skrøt han ikke på seg noe. ;)

Hei. det spiller jo ingen rolle men bare for ordens skyld : Har du mulighet til å sjekke det opp imot skrognummer ?

Takk for positive tilbakemeldinger forresten. Blir enda artigere å gjøre resten "vel" så bra da ;-)

Nå har jeg aldri støpt noe i glassfiber, men har en liten plan om å kappe og felle inn ankerkrybba i bauen på båten, så her har jeg noe å lære.

-ut ifra bildene og det lille jeg har lest om slikt arbeid, er det så å forstå at du f.eks på "skinkene", forøvrig en meget passende beskrivelse, først har bygget opp med platene, kuttet til formene og deretter lag på lag med fibermatter? Har du avrundet kantene på divinycellen først, når du ønsker et avrundet sluttresultat på kantene? -eller bare bygget på rikelig med fiber og slipt til avrunding?

Det hadde vært artig å vite hvordan du bygget opp ramma på hardtopen. Dette gir jo nytt håp for eldre båter og jeg må innrømme at jeg ikke har sett for meg at det var mulgi å gjøre en slik forvanding. -dog misstenker jeg at du har litt erfaring med slikt fra før? :)

Synes du har fått utrolig fine linjer på hardtopramma og hekken. Hvor hentet du inspirasjon til linjene? -fargevalget er jo midt i blinken i forhold til mye av 2012båtene som kommer nå, eksempelvis Grandezza 27/39. Se på båten i linken under. Grandezza 27. Der får du noen hint om mulig fargevalg på puter og interiør, bordplater etc.. Skrogfargen du har valg er jo i samma gata.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32733223

sitter her målløs på nattevakt.

Redigert av Eureka (see edit history)

Nå har jeg aldri støpt noe i glassfiber, men har en liten plan om å kappe og felle inn ankerkrybba i bauen på båten, så her har jeg noe å lære.

-ut ifra bildene og det lille jeg har lest om slikt arbeid, er det så å forstå at du f.eks på "skinkene", forøvrig en meget passende beskrivelse, først har bygget opp med platene, kuttet til formene og deretter lag på lag med fibermatter? Har du avrundet kantene på divinycellen først, når du ønsker et avrundet sluttresultat på kantene? -eller bare bygget på rikelig med fiber og slipt til avrunding?

Det hadde vært artig å vite hvordan du bygget opp ramma på hardtopen. Dette gir jo nytt håp for eldre båter og jeg må innrømme at jeg ikke har sett for meg at det var mulgi å gjøre en slik forvanding. -dog misstenker jeg at du har litt erfaring med slikt fra før? :)

Synes du har fått utrolig fine linjer på hardtopramma og hekken. Hvor hentet du inspirasjon til linjene? -fargevalget er jo midt i blinken i forhold til mye av 2012båtene som kommer nå, eksempelvis Grandezza 27/39. Se på båten i linken under. Grandezza 27. Der får du noen hint om mulig fargevalg på puter og interiør, bordplater etc.. Skrogfargen du har valg er jo i samma gata.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=32733223

sitter her målløs på nattevakt.

Hei.

Platene er bygd opp først ja og slipet til riktig form før støping med glassfiber / polyester.

Jeg hadde i utganspunktet ingen erfaring med glassfiber men jeg har hatt en forhåldsvis bratt lærekurve for å si det sånn!

Ble kastet inn i glassfiberarbeide når jeg begynte med dette prosjektet godt veiledet av en god venn av meg som er en racer i faget.

Grunnforma på overbygget er laget i slike hvite elektrorør som ble riktig plassert og deretter bøyd og limt fast med smeltelim til riktig form.

Mange rør ble lagt og rørene ble justert til riktig høyde ved at jeg bygde opp reisverk i tre under :

001.jpg

Tusen takk for superpositiv feedback!

Holder på med motorrom nå. Alt er jo røsket ut så det er herlig å bygge en "ny" båt å da får jeg gjort alt slik som jeg vil ha det. :thumbsup:

Holder på å dele av badet også.

Neste innvendig er skrogtrekk osv.

Har en del planer med lys både inne og ute som jeg tror blir spesielt :giggle:

Kommer til å legge ut bilder etterhvert.

Har montert riskorn-aluplater i dørken i motorrommet da jeg synes det ser veldig "rent" og ordentlig ut samtidig som det

hindrer en i å skli på den glatte gel coat finishen :yesnod::

photo_20_56_46_10.01.12.jpg

:thumbsup: Tusen takk for all skryt ! Blir jo nesten rent for meget.

Men tror nok vi blir fornøyd med båten når den er ferdig. Alle skruer, ledninger, kabelsko, knapper, brytere - ja

faktisk alt som skal inn i båten blir jo nytt så det blir som en ny båt ja.

Motor står i garasjen - kjøpte den ny i USA å tollet den inn selv. Sparte faktisk 100 000,-!!! på det.

Pga et veldig "kort" motorrom og innkjøpspris falt valget på en Mercruiser MX 6,2 MPI på 320 hk.

Drevet er også kjøpt nytt i USA - Mercruiser Bravo III .

Ang interiør så er dette ikke laget enda - jobber med saken. Nye bilder kommer etterhvert som det bygges :smash:

Redigert av Bergliner 33 (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...