Bitteliten Startet 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2005 Jeg har en Navionics kartbrikke til en Raymarine 435 kartplotter. Databrikken kartene er lagret på er av samme type som brukes i bl.a. digitalkameraer, og jeg har en port på PC'en min der denne brikken passer rett inn Jeg kikket på datainnholdet i kartbrikken i går - og der lå det 3 kart - i filformatet .nv-2. Er det noen som kjenner til om det finnes gratis programmer på nettet der man kan lese dette filformatet? Om det finnes gratis kartprogrammer som støtter filformatet er dette også av interesse Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 (redigert) Brikken er en Compact Flash og jeg antar at filendelsen nv.2 står for Navionics utgave 2. Mest sannsynlig er brikken kodet på en slik måte at den ikke er kopierbar ellers ville salg av brikkene vært dårlig butikk for Navionics. Redigert 3.Januar.2005 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Brikken er en Compact Flash og jeg antar at filendelsen nv.2 står for Navionics utgave 2. Mest sannsynlig er brikken kodet på en slik måte at den ikke er kopierbar ellers ville salg av brikkene vært dårlig butikk for Navionics.Alt det stemmer. Og det er en kopisperre på kortet som gjør at filene ikke kan kopieres over på annet medium. Men jeg har mulighet til å bruke original brikken - så jeg er først og fremst ute etter et program som gjør at jeg kan lese originalbrikken på PC'en. Sitér dette innlegget Link to post
fernanda Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Dette er OT., men jeg må allikevel spørre. Har du en Raychart 435, plotter i båten? i tilfelle er du fornøyd, (ville du kjøpt den samme igjen)? Grunnen til at jeg spør er at jeg skal investere i en plotter for bruk i seilbåten, den skal monteres på pidestallen ute i cockpiten, og jeg har falt litt for Raychart 435 I. Og da er det jo interresant å høre andres erfaringer...... Sitér dette innlegget Båthilsen fra Fernanda. Link to post
John_Kr Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Som jeg oppfatter det så går det ikke an å overføre kartblad fra original "brendt" brikke inn på PC'n. De kartprogrammene som er mest kjent er disse: http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 http://www.oziexplorer.com/ Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 (redigert) Har du en Raychart 435, plotter i båten? i tilfelle er du fornøyd, (ville du kjøpt den samme igjen)?svart deg på IM Redigert 3.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Som jeg oppfatter det så går det ikke an å overføre kartblad fra original "brendt" brikke inn på PC'n. De kartprogrammene som er mest kjent er disse: http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 http://www.oziexplorer.com/ OZI explorer lastet jeg ned - men det ser ut til at den bare tar filer i *.map formatet. Kan programet lese andre filformat? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Raymarine har et kartprogram somleser C-map fra CF-kort, men programmet er dyrt. Til gjengjeld kan det fungere sammen med radar og andre instrumenter Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 OZI explorer lastet jeg ned - men det ser ut til at den bare tar filer i *.map formatet. Kan programet lese andre filformat? Går utfra at kartene på brikken din er vektoriserte kart i et format som ikke er alment tilgjengelig. Dette tror jeg du kan gi opp, hvis ikke Navionics har opplysninger om hvilke programmer du kan bruke. Programmer for å lese vektoriserte kart er sjelden gratis, og er normalt knyttet til kartleverandør. Lite åpne standarder på dette området. Oziexplorer er for rasterkart. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 3.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 OK, takk for info. Jeg har sendt forespørsel tl BelaMarin - får se hva de svarer. Jeg prøvde også en "spansk en" og døpte om en kopi av Navionics filene til *.map - men det funket ikke heller. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 En map fil i ozi er kun en liten tekstfil som inneholder informasjon om selve kartfilen. Kartfilen kan være på flere formater f.eks bmp, gif jpg o.l Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Nå skal ikke jeg reklamere for andre forum, men dette forumet er ikke konkurerende. Se på dette kes: http://kartbutikken.no/cgi-bin/yabb/yabb.cgi/YaBB.cgi Her bør du få svar på dine spørsmål. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
M/S Bastard Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 eeeh! bare lurer! Men finnes det gratis kartprogram? Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 (redigert) eeeh! bare lurer! Men finnes det gratis kartprogram? Ja - kartprogram, men ikke kart. Redigert 3.Januar.2005 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
M/S Bastard Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Ja - kartprogram, men ikke kart. Hvilke da? Kart har jeg! Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Her er 2 velkjente programmer: http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 http://www.oziexplorer.com/ Det finnes flere, men de har jeg ikke oversikt over her og nå. Du kan scanne inn kartene i Ozi Ex.... Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
M/S Bastard Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 (redigert) Her er 2 velkjente programmer: http://www.garmin.com/support/download_details.jsp?id=209 http://www.oziexplorer.com/ Det finnes flere, men de har jeg ikke oversikt over her og nå. Du kan scanne inn kartene i Ozi Ex.... Takk, ska prøve dette! Synd at ikke Norge gir ut kart gratis slik som USA Redigert 3.Januar.2005 av bastard30000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 eeeh! bare lurer! Men finnes det gratis kartprogram? SeaClear er også et gratis program som jeg har testet litt, synes det har et enkelt, intuitivt grensesnitt Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Erik Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Ikke helt det som er spurt etter, men skal man drive litt enkel kartseilas på skjermen, spesielt hvis man ikke sitter på sin faste pc med instalert software, så er dette Web baserte sjøkartet kjekt å bruke : http://mappe.c-marina.com/partners/ucina/portsearch.asp?# Redigert 4.Januar.2005 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 4.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) se neste innlegg (synd at muligheten til å slette innlegg er tatt bort) Redigert 4.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 4.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Jeg har sendt forespørsel tl BelaMarin - får se hva de svarer. Jeg prøvde også en "spansk en" og døpte om en kopi av Navionics filene til *.map - men det funket ikke heller.BelaMarin svarte meg at de ikke har et PC/plotter interface i dag. Dvs. at de ikke har noe program som gjør at man kan lese deres kartbrikker på PC. De håper å få dette i fremtiden - det gjør jeg også Simrad har på gang et system der man kan lese kartbrikkene på PC - og legge inn ruter/waypoints etc. Når man tar med kartbrikken til båten får du da alt inn på plotteren. Det blir fint - for da kan man jo planlegge hele sommerferien hjemme - og så er det bare å sette på autopiloten når du går fra hjemmehavnen - så går alt av seg selv Redigert 4.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Krapyl Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Det tror jeg bare det er C-Map som har. Har en slik en. Begredelig treig i forhold til CD. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Faxen Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Her er et annet gratis kartprogram for C-map. www.digiboat.com.au Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
KOB Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Simrad har på gang et system der man kan lese kartbrikkene på PC - og legge inn ruter/waypoints etc. Når man tar med kartbrikken til båten får du da alt inn på plotteren.Som jeg har nevnt i IM til deg så har Simrad lovet dette i ganske nøyaktig 2 år. Dvs. de lovet det første året å prioritere det, og har siden beklaget at de ikke har hatt tid til å prioritere det... Så jeg håper dette kommer, det hadde vært kjekt. Ikke bare kan du planlegge turene dine på forhånd og langt mer effektivt enn med plotteren i båten. Du kan også laste "tracks" fra plotteren til PCen og gjenoppleve turene på PCen etterpå. Fin vintersyssel. Så nå krysser jeg fingrene for at Simrad får ut fingeren...... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bitteliten Svart 4.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Fin vintersyssel. Så nå krysser jeg fingrene for at Simrad får ut fingeren...... Om de nok en gang ikke holder det de lover får vi med Simrad og med Gemotech som har sagt at de regner med å ha programmet klart innen utgangen av mars. Redigert 4.Januar.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.