Jump to content

Gratis kartprogram til PC?

Bitteliten

Recommended Posts

Jeg har en Navionics kartbrikke til en Raymarine 435 kartplotter. Databrikken kartene er lagret på er av samme type som brukes i bl.a. digitalkameraer, og jeg har en port på PC'en min der denne brikken passer rett inn :smiley:

Jeg kikket på datainnholdet i kartbrikken i går - og der lå det 3 kart - i filformatet .nv-2. Er det noen som kjenner til om det finnes gratis programmer på nettet der man kan lese dette filformatet? Om det finnes gratis kartprogrammer som støtter filformatet er dette også av interesse :wink:

Brikken er en Compact Flash og jeg antar at filendelsen nv.2 står for Navionics utgave 2. Mest sannsynlig er brikken kodet på en slik måte at den ikke er kopierbar ellers ville salg av brikkene vært dårlig butikk for Navionics.

Alt det stemmer. Og det er en kopisperre på kortet som gjør at filene ikke kan kopieres over på annet medium. Men jeg har mulighet til å bruke original brikken - så jeg er først og fremst ute etter et program som gjør at jeg kan lese originalbrikken på PC'en.

Dette er OT., men jeg må allikevel spørre. Har du en Raychart 435, plotter i båten? i tilfelle er du fornøyd, (ville du kjøpt den samme igjen)?

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal investere i en plotter for bruk i seilbåten, den skal monteres på pidestallen ute i cockpiten, og jeg har falt litt for Raychart 435 I. Og da er det jo interresant å høre andres erfaringer......

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

OZI explorer lastet jeg ned - men det ser ut til at den bare tar filer i *.map formatet. Kan programet lese andre filformat?

Går utfra at kartene på brikken din er vektoriserte kart i et format som ikke er alment tilgjengelig.

Dette tror jeg du kan gi opp, hvis ikke Navionics har opplysninger om hvilke programmer du kan bruke. Programmer for å lese vektoriserte kart er sjelden gratis, og er normalt knyttet til kartleverandør. Lite åpne standarder på dette området.

Oziexplorer er for rasterkart.

eeeh! bare lurer! Men finnes det gratis kartprogram?

SeaClear er også et gratis program som jeg har testet litt, synes det har et enkelt, intuitivt grensesnitt

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg har sendt forespørsel tl BelaMarin - får se hva de svarer. Jeg prøvde også en "spansk en" og døpte om en kopi av Navionics filene til *.map - men det funket ikke heller.

BelaMarin svarte meg at de ikke har et PC/plotter interface i dag. Dvs. at de ikke har noe program som gjør at man kan lese deres kartbrikker på PC.

De håper å få dette i fremtiden - det gjør jeg også :wink:

Simrad har på gang et system der man kan lese kartbrikkene på PC - og legge inn ruter/waypoints etc. Når man tar med kartbrikken til båten får du da alt inn på plotteren. Det blir fint - for da kan man jo planlegge hele sommerferien hjemme - og så er det bare å sette på autopiloten når du går fra hjemmehavnen - så går alt av seg selv :crazy:

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Simrad har på gang et system der man kan lese kartbrikkene på PC - og legge inn ruter/waypoints etc. Når man tar med kartbrikken til båten får du da alt inn på plotteren.

Som jeg har nevnt i IM til deg så har Simrad lovet dette i ganske nøyaktig 2 år. Dvs. de lovet det første året å prioritere det, og har siden beklaget at de ikke har hatt tid til å prioritere det...

Så jeg håper dette kommer, det hadde vært kjekt. Ikke bare kan du planlegge turene dine på forhånd og langt mer effektivt enn med plotteren i båten. Du kan også laste "tracks" fra plotteren til PCen og gjenoppleve turene på PCen etterpå. Fin vintersyssel.

Så nå krysser jeg fingrene for at Simrad får ut fingeren......

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...