Jump to content

Gratis kartprogram til PC?

Bitteliten

Recommended Posts

Så nå krysser jeg fingrene for at Simrad får ut fingeren......

Tror ikke de har noe valg når det gjelder å prioritere dette, gjør de ikke det vil de tape markedsandeler til de systemer som allerede har denne muligheten tilgjengelig.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Tror ikke de har noe valg når det gjelder å prioritere dette, gjør de ikke det vil de tape markedsandeler til de systemer som allerede har denne muligheten tilgjengelig.

Har sjekket dette med Simrad Marine i dag. De refererer til at en kan bruke C-map sin "PC-planner NT" for å planlegge ruter hjemme på PC'n.

Har sjekket dette med Simrad Marine i dag. De refererer til at en kan bruke C-map sin "PC-planner NT" for å planlegge ruter hjemme på PC'n.

Det er helt korrekt som du skriver. Det er bare litt omstendlig slik de har det i dag. I dag kan man planlegge reisen ved å ha en kortleser for kartbrikken i PC'en. Det som gjør det hele tungvint er at du må koble PC'en til kartplotteren (eller omvendt) for å overføre data. Det går altså ikke an å legge dataene fra PC inn på kartbrikken - og så ta kartbrikken med seg til plotteren. Men det er denne løsningen Simrad sier "kommer snart" Redigert av Bitteliten (see edit history)

Har med stor interesse sett på innleggene.

Jada, det finnes både gratis kartprogrammer og gratis kart - bare ta en titt på internett !

Jeg er nok ikke den eneste som er irritert over reglene/grådigheten blant kartfirmaer.

Jeg har papirkart for hele kysten og NT-brikker for hele kysten, men ønsker brikker som passer inn i min IPAQ 2210 - men da må alle kartene kjøpes på nytt :headbang:

Det er helt korrekt som du skriver. Det er bare litt omstendlig slik de har det i dag. I dag kan man planlegge reisen ved å ha en kortleser for kartbrikken i PC'en. Det som gjør det hele tungvint er at du må koble PC'en til kartplotteren (eller omvendt) for å overføre data. Det går altså ikke an å legge dataene fra PC inn på kartbrikken - og så ta kartbrikken med seg til plotteren. Men det er denne løsningen Simrad sier "kommer snart"

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager, jeg var litt kjapp i konklusjonen. Jeg moderer meg til å si at det du sier her stemmer ikke for f.eks. Intherphase sine plottere. Har selv PC-Planner NT. Det går kan fint og legge inn Way Points og ruter som du lagrer på en minnebrikke. Tar minnebrikken med deg og plugger den inn i kartplotteren for overførsel til kartplotteren. Omvendt kan du lagre ruter fra plotteren til minnebrikken og laste dette opp igjen på PCen hjemme. Systemet har vært tilgjengelig i mange år. Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

PC planner / Simrad.

Detter var forvirrende. Jeg har funnet ut følgende: C-map PC planner leveres med en boks som kan tilkobles pc via USB. Boksen har plass for to kort, ett for kartbrikken og ett for minnebrikke for å lagre det du planlegger. Så langt er alt bra, men problemet er at Simrad IKKE kan lese informasjonen du har lagret på minnebrikken! Det sier i alle fall Simrad til meg, og de sier at de heller ikke har planer om å endre på det. Men jeg håper virkelig at noen kan fortelle meg at jeg tar feil.

Mvh Bern

Jeg har kjøpt mitt Simrad utstyr hos Gemotech. Da jeg var der for ca. 2 uker siden fortalte Geir -som driver Gemotech - at Simrad jobber med å revidere dataprogrammet i sine 44 plottere (vet ikke om det gjelder andre serier) slik at de kan lese data fra kartbrikkene som er lagt inn fra en PC ved hjelp av PC planner. Han sa at de kommer med dette "snart" - men som KOB har påpekt - det har de sagt i flere år.

Hei Bitteliten

Jeg har bestilt Simrad CA 44 GPS og kartplotter, ekkolodd, radar og autopilot for levering i februar, men etter å ha lest at Simrad kommer med en ny serie som skal hete CX satte jeg hele bestillingen på ”hold”, for å finne ut om jeg kjøper foreldet utstyr. Men Simrad hevder at den nye CX serien er helt identisk med CA. Det er kun snakk om å rydde opp i jungelen av betegnelser. CX blir basismodellen, som kan bygges ut med radar, ekkolodd og autopilot, i motsetning til dagens CA som har alt.

Muligheten for å bruke PC planner i kombinasjon med Simrad hadde jeg gitt helt opp på bakgrunn av opplysninger jeg fikk fra leverandøren. Men etter det dere (Bitteliten og KOB) sier i innleggene ovenfor tok jeg en ny sjekk i dag. Da var de plutselig ikke lenger så sikre på at det ikke vil komme.

De lovet å sjekke grundig og komme tilbake med korrekt info.

Er det slik at programvaren i eldre plottere kan oppgraderes?

Mvh Bern

Jeg har en Navionics kartbrikke til en Raymarine 435 kartplotter. Databrikken kartene er lagret på er av samme type som brukes i bl.a. digitalkameraer, og jeg har en port på PC'en min der denne brikken passer rett inn  :smiley:

Jeg kikket på datainnholdet i kartbrikken i går - og der lå det 3 kart - i filformatet .nv-2. Er det noen som kjenner til om det finnes gratis programmer på nettet der man kan lese dette filformatet? Om det finnes gratis kartprogrammer som støtter filformatet er dette også av interesse :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Vet at Navionics har kartprogram for PC. Det er dog komplett for bruk av PC som plotter. Programmet er dyrt. For mer info snakk med f.eks Sleipner Motor som er importør av Navionics plottere og kart.

Om det kan brukes til planlegging/programmering av WP og overføring til ekstern plotter vet jeg ikke.

Forstår egentlig ikke at de ikke selger programmene rimelig og heller lager en "vanntett" kobling til kart/kartbrikke slik at ikke piratkopiering forekommer. Ref f.eks SeaPro.....

• 1 år senere...

Simrad hever at de nå har løst dette ...

Her fra deres hjemmesider:

Simrad's integration with MAX does not stop there, all NavStations now support C-Map's PC-Planner system which allows you to take the MAX chart cartridges home, plug them in to your PC and do all of your passage planning from the comfort of your favourite armchair. Once complete, copy the routes and waypoints to a blank User Card and upon return to the boat, NavStation can be uploaded with the passage plan within seconds, saving more of your precious sailing time.

-Bjørnar

• 3 år senere...

ENDELIG begynner piratkopiering av kartsystemer å bli tatt på alvor!

Det ER faktisk tyveri!

At i tillegg kopiene blir brukt i profesjonell sammenheng, viser hvilken moral (eller mangel på sådan) enkelte har :puke:

Nå har KYSTVAKTA begynt å ta tak i dette :flag:

Det ligger noen tusen arbeidstimer OG investeringer bak slike kartsystemer, og kopiering av dem ER tyveri og blir straffet deretter.

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Jeg har en Navionics kartbrikke til en Raymarine 435 kartplotter. Databrikken kartene er lagret på er av samme type som brukes i bl.a. digitalkameraer, og jeg har en port på PC'en min der denne brikken passer rett inn :smiley:

Denne tar å leser brikken din etter det jeg har funnet ut brukes på PC med Navionics egen kartleser.

http://www.tiki-navigator.com/en/us/index.htm

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har samme type brikker, Navionics som jeg bruker på Raymarine 435.

I tillegg har jeg kjøpt Navionics kortleser, det er den du må ha for å lese kartet til PC. Ikke vanlig kortinngang.

Last ned RayTech fra nettet Raymarine-sidene til Belamarin. Gratisversjonen gir suveren mulighet til å planlegge ruter og overføre tracks til kortet. Det kan overføres til 435.

Men for å bruke PC til navigering med GPS-mottaker, må det lastes ned programmet som koster ca. 1400,-.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...