Jump to content

Mobilt bredbånd, også for bruk langs svenskekysten, erfaringer?

overoe

Recommended Posts

Jeg vurderer mobilt bredbånd om bord i båten til sommeren og lurer på hvilken erfaringer lesere av båtplassen har.

Jeg har båt i Skjeberg ved Svenskekysten så det blir en del turer til Sverge i løpet av sommeren.

Derfor viktig med noe som ikke er for dyrt utenfor Norges grense.

Har sett på ICE men ser en del som er missfornøyd med dem, noen erfaringer der?

Finnes det noen som har 1/2 års avtaler for oss båtfolk som inbefatter bredbåndsruter slik at flere kan bruke det samtidig.

Tele 2 har samme pris på mobilt bredbånd både i Norge og Sverige. Jeg hadde det selv 1 år, men byttet til Telenor pga av de har mye bedre dekning i de vestlandske fjorder der jeg pleier ferdes. Hvordan Tele 2 er i Sverige vet jeg ikke, men det er jo en betydelig Svensk aktør, så jeg vil tro det er bra. Problemet her hjemme er at Tele 2 går på Netcom sitt nett, som er elendig i distriktene..

Hvordan Ice er har jeg ikke erfaring med, men møtte ikke mindre en 3 svært misfornøyde nordmenn på vår båttur igjennom Dannmar i sommer, som var serdeles misfornøyd med Ice ...

Et alternativ er å kjøpe et eget 3G-modem for Telia i Sverige.

Telia opererer med kontantkort, så du kan kjøpe dags eller ukeskort når du befinner deg i Sverige.

Fin dekning.

Sjekk for ordens skyld at det ikke er noe problem å få dette registrert på en som er bosatt i Norge.

Min er for letthets skyld registrert på svigerfar som bor i Sverige.

Buster X med Yamaha 70

• 3 år senere...

Har brukt ICE i årevis.  Var god inntil vi oppgraderte routeren for noen år siden. Mistenker den nye versjonen hadde lavere kapasitet for å gi plass til flere samtidige brukere. Etter dette har den vært dårlig og midt i ferien egentlig ganske ubrukelig.  Vi har den koblet mot antenne i mastetoppen så den har meget god dekning, men kapasiteten er veldig dårlig når det er mange på. Bruker den primært i Sverige og Danmark om sommeren og på norske fjell om vinteren.  Har vært i kontakt med ICE, men opplever at de ikke føler noe ansvar for kapasiteten utenfor Norge.

Jeg kommer derfor i år til å skaffe et mobilt abonnement i tillegg med et sim-kort som kan dyttes i IPADen. Så for vi se hvor lenge jeg gidde å beholde ICEen.

Jeg er egentlig til de grader misfornøyd med ICE, kjøpte en R90-ruter for et par år siden for å ha med i vogna, og på tur ellers i Skandinavia, men dekningen var jo helt håpløs, så i fjor la jeg en ny tusenlapp i ekstra antenne, da ble dekningen bra, men kapasiteten er jo like elendig...
SÅ kommer det jommen mail fra dem nå at de legger ned hele greia, har jo handle 4G-lisens må vite, og denne skal vel utnyttes. Om jeg går over fra ukeabonnement til et lite fisabonnement med 1GB for 99/mnd skal jeg få ny ruter gratis, ellers koster det 1279 (ord. 1599) å oppgradere.

Anyhow er det da bare å kaste R90-ruteren og antenna som ikke passer til noe som helst utenom 450-båndet, og starte på scratch.

Da ligger ICE bra langt nede på listen min ihvertfall.

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

Jeg synes det skal bli spennende med 4G fra ICE. Selv har jeg hatt ICE nesten fra de startet, og har "Alltid" abonnement. da kommer ny 4G router gratis i posten. Her vi nå er på Svenskekysten, har jeg i tillegg et 4G abonnement med en minirouter sim-kort fra tre.se. Det er selvfølgelig mye raskere enn ICE, her på Rörö 52Mbps, men ICE duger over alt til vanlig surfing.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...