Jump to content

Hjelp søkes: Når utleier plugger ut landstrømkabelen pga jordfeil.

shaukaas

Recommended Posts

Når gode råd er dyre:

Jeg har en bryggeutleier som til stadighet napper ut landstrømkabelen min på grunn av påståtte jordfeil. Han mener det er min båt som er problemet. Men jeg er ikke så sikker...

Noratel skilletrafo er installert ombord, landjord ligger tilkoblet i en "blind" rekkeklemme inne i trafohuset. Har altså med meg landjord ombord, men isolert fra selve båten. Jording til landstrømopplegget på sekundærsiden av trafoen/ombord i båten taes fra 0-punktet på trafo. En eventuell jordfeil må i så tilfelle være på "utsiden" av båten; det vil si landstrømkabel eller kontakter som står i kretsen. Har ikke problemer med at jordfeilbryter ombord slår ut ombord/på sekundærsiden.

Har heller aldri hatt problemer noen andre steder, og har hatt båten tilkoblet 24/7 fra den var ny sommeren 2008 til og med mai 2011 - utenom når den har vært i bruk. Har aldri opplevd problemer, hverken i hjemmehavn eller gjestehavn. I perioder har jeg heller ikke problemer her hvor jeg ligger nå, kun i "dårlige" perioder... :rolleyes:

Har tatt med landstrømkabel hjem, og latt denne stå tilkoblet i stikkontakten hjemme - ingen jordfeil. Har målt (kun med multimeter) uten å finne noen avvik. En siste mulighet må være feil i landstrømkontakten som står fastmontert i båten, eller hovedsikring ombord. Har sjekket internt i trafo; jordleder fra land har ikke kontakt med chassis til trafo eller noe annet. Sjekket kontaktene på landstrømkabelen - tørre og fine. Litt irr på de utvendige kontaktene; litt WD40 som behandling.

Spørsmålene jeg har:

- Kan jordfeilvernet hos utleier (han har bare 1 jordfeilbryter for hele huset + sjøhuset sitt) slå ut pga "ubalanse" som følge av en trafo?

- Kan jeg "utelukke" min båt ved å montere f.eks. et 10mA jordfeilvern før min landstrømkabel, eller vil dette slå ut uansett om jordfeilen er "før" eller "etter" vernet?

(Ser for meg en solid plastboks med jordfeilvern og kwt måler i, mellom strømuttak og landstrømkabel som går til båten min.)

- Noen gode forslag til alternativer? Dieselaggregat? Vindmølle? Solcellepanel?

Det er ihvertfall utrolig kjipt å ikke få tilgang på landstrøm når båten ligger på sjøen om vinteren; samtidig som jeg ikke får litt varme/frostsikring eller ventilasjon ombord - går det jo dårlig med både batterier og videoovervåkning... (Sistnevnte et tiltak som følge av at noen løsnet fortøyninger, samt kjekt å kunne se etter båten fra iPhone.)

Håper på noen tips!

Om du har skilletrafo og denne er installert riktig så er mulighetene for en feil i din båt som kan spre seg til anlegget på land svært begrenset.

Feilen må i så fall ligge et sted mellom tilkoblingspunktet på land og til og med primærspolen i trafoen. Om du monterer et vern med lavere terskelverdi (utløserverdi) på sekundærsiden i båten så ville ikke dette ha noen innvirkning på feilen om trafoen er i orden.

Det enkleste er å koble fra sekundærsiden i trafoen og megge fra til og med skjøteledningen.

Normalt ligger en slik feil i vernet som er montert i strømpidestalen, og om strømpidestalen har et jordvern for flere utganger (1/3 eller 1/6) så kan løsningen for å få fred, -være at du koster på deg et eget kombivern i strømpidestalen. Da blir det opp til de andre å krangle om hvem som har feilen.

Det er utrolig uprofesjonelt av noen å påstå en slik feil uten å oppgi hvor stor en eventuell lekkasjestrøm er.

Hvilken båthavn ligger du i?

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Jeg leier en privat brygge, og "kontakten" er inne i sjøhuset hos utleier. Utendørskontaktene er i så dårlig stand at de i praksis er ubrukelige; vil anta den saltholde sjølufta er årsak i dette - over en periode på mange år. Uten at jeg kjenner anlegget; ser dette ut til å gå vha et luftspenn fra huset hans litt oppe i skråningen.

Finnes det jordfeilvern som kun "ser" mot forbrukssiden av vernet; et vern som ikke slår ut på andre feil enn på min båt?

Har vurdert å bygge det inn i en slik.

Da jeg er nokså sikker på at feilen ligger hos utleiers eget utstyr/han ikke ønsker å ha båten min tilkoblet av en eller annen grunn (dette har vært et gjennomgående problem siden Mai 2011); vil jeg forsøke med enklest mulige midler å bevise at feilen ikke ligger hos meg. Et "plug-in" jordvern som selges på Biltema eller Clas Ohlson vil jo slå ut uansett om feilen ligger før eller etter vernet?

Saken er den; at plassen jeg leier er meget, meget bra mtp avstand fra hjemme og i forhold til vind og bølgeforhold. Ønsker derfor i det lengste å bli liggende her; alternativet er å flytte "hjem" til en båtplass jeg eier/leier ut på Vestre Åmøy. Det blir en lang kjøretur hver gang jeg skal ut på tur, når jeg nå bor på Hundvåg... :headbang:

Hei.

kjedelig når utleier til stadighet plugger fra strømmen ombord, men hvorfor må du ha strøm ombord til enhver tid?

Har selv ligget i boblehavn med HR 352, i flere sesonger uten strøm ombord, uten problemer.

Jeg plugget imidlertid til et par ganger i løpet av vintersesongen for å få toppladet batteriene...

Så til problemet..., det enkleste er nok i dette tilfelle å få megget anlegget ditt f.o.m. din kontakt på land og trafoen sin primærside, slik Ole Petter også har skrevet. Da finner du om du har jordfeil på ditt anlegg.

Men så til det virkelige problemet.... kan utleier være bekymret for at du bruker for mye strøm, uten at han får betalt for det? I så tilfelle ville jeg tilbudt meg å anskaffe og montere en kwt måler på ditt anlegg. Feks. ved ditt tilkoplingspunkt på land.

Uansett ville jeg ikke kranglet med utleier, dersom det er en fin plass, som du ønsker å beholde videre.

Lykke til!

Fernanda

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Mange takk for gode innspill!

Har foreløpig ikke kranglet med utleier; men jeg kjenner at tålmodigheten har tatt slutt. Spesielt når strømmen forsvinner uten at han gir beskjed.

Hovedårsaken til at jeg ønsker landstrøm, er for vedlikeholdslading - da jeg ønsker å drifte både alarm, webkamera og ICE modem kontinuerlig. Nå er det kun alarmen som er i drift.

Jeg går aldri lenge nok med motor til å få toppladet batteriene uansett; så jeg er avhengig av en annen ladekilde - ihvertfall innimellom. Dessuten er det jo kjekt å ha frostvakt tilkoblet vinterstid, bare sånn i tilfelle, samt en avfukter. Vi har vel hatt den våteste sommeren/høsten/vinteren på 100 år nå i år - så luftfuktigheten er relativt høy, også innendørs i båten.

Mtp frost er det ingen problemer her i Stavanger; alle skroggjennomføring er lukket og fylt på med glykol. Sjøtemp er uansett aldri så lav at det fryser her; det må i tilfelle være ytterst, ytterst sjelden.

Bruker i dag et "Clas Ohlson" energimätera, men denne nullstilles hver gang strømmen går - sier utleier. Vurderer derfor å kjøpe den mekaniske måleren som jeg plugger inn mellom uttak og båt, som jeg linket til i et av de tidligere innleggene her. I utgangspunktet tror jeg det er utleier som av en eller annen grunn har "bestemt" seg for at jeg ikke skal ligge med strøm kontinuerlig; det er ihvertfall ekstremt liten vilje til å forsøke å løse problemene - bortsett fra å nappe ut kontakten. Vil derfor finne en løsning som "fristiller" meg, slik at han ikke lengre har noen argumenter mot dette - uten at det koster for mye penger. Faren er jo tilstede for at nye "årsaker" dukker opp etterhvert som problemene "fikses... "

Det rare er at når jeg sender SMS til kona hans (han har ikke mobiltelefon), så kommer strømmen på - og forblir på - i ganske mange uker. Det er altså nok en grunn til at jeg tviler på at det faktisk er noen jordfeil inne i bildet. Som sagt har jeg ligget på landstrøm kontinuerlig siden 2008, og frem til Mai 2011 - uten problemer. Både på egen båtplass, vinteropplagsplass på land og en rekke gjestehavner. Meget rart at jordfeilen kom "samtidig" med at jeg plugget meg inn hos huseiers strømnett. Kom faktisk på nå, i skrivende stund, at det glapp ut av kona tidligere her i sommer at de ofte hadde jordfeil når "noen" lå tilkoblet med båten. (De leier ut flere båtplasser på denne brygga, men ingen andre ligger på strøm til vanlig.) Jeg vil derfor anta at det er "noe" med strømnettet til utleier som er problemet her; dersom det i det hele tatt er noe reellt problem da...

Så det koker ned til at jeg ønsker å flytte bevisbyrden over på utleier her.

Hei,

Nå er det vel sås som så med kunnskapen om strømanlegget i mange marinaer.

En av utfordringene med skilletrafo er at startstrømmen er stor. Derfor løser av og til sikringen ut. Spesielt om det er stor belastning på bryggeanlegget og både sikringene ute på brygga og inne i sentralen har samme karakteristikk. Kan det være det som er problemet?

Når du skriver: Så det koker ned til at jeg ønsker å flytte bevisbyrden over på utleier her, og legger til at denne øvelsen ikke skal koste penger så beskriver jo dette noe av problemet i mange marinaer.

Nå er det riktignok en liten forskjell på en marina som opptrer som strømleverandør for da er marinen underlagt krav til internkontroll som også innebefatter et ansvar for å holde det elektriske anlegget i orden. Men i prinsippet så skjønner ikke det elektriske anlegget at det eies av en privatperson og at det av den grunn skal unnlate å slå av et vern i tilfelle feil.

Var jeg deg så ville jeg forsøkt å snakke med eieren og tilbudt meg å bidra med at anlegget ble oppgradert av et firma slik at leveransen og avlesningen ble stabil.

Du spurte om det fantes vern som bare følte i en retning, og det finnes forutsatt at anlegget er bygget korrekt med hensyn til det som kalles selektivitet av forankoblede vern.

Selektiviteten vil vel gjelde for belastninger og ikke feilstrømmer? eller?

Gitt at utleier har en jordfeilbryter med 30mA utløserstrøm i sikringsskapet sitt; vil da en 10mA på "mitt uttak" være "selektiv" med tanke på at den kun løser ut feil forårsaket av min båt, som henger på "belastningssiden" av vernet? Hva skjer dersom fryseboksen i sjøhuset har jordfeil, da denne etter alt å dømme også henger på samme sikringskurs som båten min.

Man hører jo til stadighet om folk som får problemer etter at jordfeilbryter blir installert pga jordfeil "utenfor" eget hus.

I utgangspunktet stiller jeg meg skeptisk til å bli belastet økonomisk for at utleier ikke har orden i sysakene; jeg synes nok ikke det blir riktig at når man leier ut en båtplass med opplyst mulighet for landstrøm - plutselig ikke får det når man trenger det som mest. Synes også det er ufint av utleier å nappe ut pluggen når det passer for ham, uten å gi beskjed.

Det blir akkurat som om hybelboeren skal bli med å betale for at huseier må hyre inn elektriker for å fikse varmekablene på badet; det blir jo ikke helt riktig. Ansvaret for det elektriske anlegget ligger hos eier/utleier, og ikke leietaker, til tross for at det er i leietakers interesse å ha det behagelig varmt på badet... :discuss:

Selektiviteten vil vel gjelde for belastninger og ikke feilstrømmer? eller?

Gitt at utleier har en jordfeilbryter med 30mA utløserstrøm i sikringsskapet sitt; vil da en 10mA på "mitt uttak" være "selektiv" med tanke på at den kun løser ut feil forårsaket av min båt, som henger på "belastningssiden" av vernet? Hva skjer dersom fryseboksen i sjøhuset har jordfeil, da denne etter alt å dømme også henger på samme sikringskurs som båten min.

Selektivitet gjøres både på jordfeilstrømmer og overstrøm.

Det er jo det selektivitet handler om. Man monterer et forankoblet vern tilpasset hele anlegget inkludert hensyn til sløyfeimpedans og maksimal akseptert jordfeil. (Oppe i huset)

Så trapper man ned følsomheten på vernene både med hensyn til ampere og jordfeil, og gjerne isolerer kursen til for eksempel båten din og fryseboksen fra hverandre med hvert sitt vern i sjøboden.

Om du da får en jordfeil i båten eller om skjøteledningen din slår seg vrang, så smelter ikke laksen i fryseboksen for det er kun vernet på land tilhørende båten som løser ut.

Det er en logikk i dette, og skjønner man ikke den logikken så skjønner man heller ikke utfordringen det ligger i å få løst problemet.

Det finnes ikke gratis lønch, det er bare noe man tror.

Redigert av Ole Petter (see edit history)

Er med på logikken her; løsningsforslaget med å slenge inn eget jordvern på fryseboksen var ikke så dumt!

Nå vet jeg ikke om det er en fryseboks, utelampe, utekontakt eller lensepumpa til utleiers egen trebåt som skaper problemene; men at løsningen kan ligge i å benytte flere "parallelle" vern på samme kurs er jo meget god!

I tillegg er jo også og få byttet sikringen som går til sjøhuset med en jordfeilautomat.

Var vel egentlig bare på jakt etter om det finnes noen jordfeilvern som er "retningsrettet" eller ikke...

Var vel egentlig bare på jakt etter om det finnes noen jordfeilvern som er "retningsrettet" eller ikke...

Ja det kan man si finnes, for i motsetning til gamle jordvern som ikke fungerte bra i serie så er nye vern laget på en måte hvor de ikke påvirker hverandre i samme grad.

Men det er også greit å få med seg at det er kravene til fordeling av strøm til mobile enheter som det stilles særskilte krav til, og ikke fryseboksen eller annet utstyr i sjøboden.

Det handler om å etablere en elektrisk forbindelse til båten som tilfredsstiller dagens krav, og hvis det er lenger enn 25 meter mellom sjøboden og båten (lengden på kabel mellom båt og tilkoblingspunkt) så er anlegget ulovlig til denne bruken.

Det er derfor jeg sier at det beste er å komme til en avtale som gjør anlegget funksjonibelt og lovlig, og om man da finner en minnelig fordeling av kostnadene så kan du kanskje også få en fjær i hatten og få en bra leiekontrakt hvis plassen er ideell for deg på andre måter.

Jeg har forstått at en jordfeilbryter måler strømavvik mellom tur og retur strøm på forbrukssidens lukkede krets.

Eller sagt med andre ord: Den strømmengden som pulserer gjennom den ene lederen skal være lik den strømmengden som pulserer igjennom den andre.

Et jordfeilvern vil ikke bli påvirket av evt. jordfeil som befinner seg på vernets tilførselsside

Om avviket er større enn en viss verdi så vil jordfeilbryteren slå ut og bryte kretsen. Den verdien kan variere fra jordfeilbryter til jordfeilbryter, men ligger vanligsvis mellom 10 - 35 mA.

Et eksempel:

I et marina anlegg vil en gjerne ha en hovedsikring og et hoved jordfeilvern, og også gjerne en kWh teller som registrerer det totale forbruk.

Hovedsikringen utløses hvis den totale strømmen på anleggets forbruksside overstiger en viss strømmengde.

Og jordfeilvernet utløses hvis den totale lekkasjen på forbrukssiden overstiger vernets innstillede utløsningsverdi.

Ute på selve bryggene er der pidestaller med forbrukssuttak til hver båt. Hvert uttak er forsynt med egen 16A sikring, en kWh-teller og jordfeilvern. Jordfeilvernet er stillet lavere enn hovedvern (10mA) og utløses kjapt om lekkasjeverdien overstiges.

På denne måten vil ikke hoved-jordfeilvernet utløses om der skulle oppstå en kraftig jordfeil i et av uttakene.

Et hoved jordfeilvern bør være av den litt treige sorten og ha en utløsningsverdi i det øvre skiktet, f.eks. 35 mA.

Om hoved jordfeilvern utløses så kan det være flere årsaker. F.eks. hoved forbrukskabel kan være av dårlig isolasjonskvalitet, kabelknekker ute på selve bryggeanlegget som ligger å “jobber” i vær og vind, sjøvann som trekker inn i kabel, etc.

Videre kan det være at pidestallene påvirkes av sjøluft, vind og sjøsprøyt som igjen trenger inn i koblinger i selve pidestallen. Videre kan der også være lekkasjer i evt. lysanlegg.

Og det kan selvfølgelig også være små jordfeil i båtene!

Hver og en av disse trenger ikke å løse ut hoved jordfeilbryteren alene. Men resultatet av samlet lekkasje kan derimot medføre at den løses ut.

F.eks.

Lekkasje i hovedkabel: 15 mA

Lekkasje i Pidestall: 10 mA

Lekkasje i nabobåt: 5 mA

Lekkasje i egen båt 7 mA

Totalt 37 mA

I tilfellet over så vil altså ingen av jordfeilbryterne på pidestallene utløses, men allikevel vil hoved jordfeilbryteren bryte forbrukskretsen i hele anlegget.

I ditt tilfelle så forstår jeg det slik at utleier påstår at du har en jordfeil i båten din og at det er denne som utløser hoved jordfeilvern på bryggeanlegget.

Som andre her skriver, så har det nok vært greit å fått sjekka tettheten i båtopplegget ditt ved å få megget systemet. I såfall så har jeg nok villet koblet ifra evt. sårbar elektronikk fra båtens 220V systemet.

En megger tilfører systemet en nokså høy likespenning, typisk 500V, og ømfintlig elektronikk kan ta skade!

Foreslå også for utleier at hele bryggeanlegget megges samtidig, og da med samtlige forbruk til båtene frakoblet!

Om utleier bryter strømmen fordi han mener at du bruker for mye, så har jeg ville prøvd med dialog for å evt. avtale en betalingsordning med egen kWh-teller og enhetspris som du betaler for ditt forbruk. (Selv betaler jeg ca. 2 kr. pr kWh der vår båt ligger. Som hos deg, så er forbruk hovedsakelig til vedlikeholdsladning og alarmsystem)

Iallefall, lykke til!!

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Mange takk for god info her, Bjørn!

Jeg har avtale med utleier om at jeg betaler for strømmen jeg forbruker; et forslag fra min side da han fikk "hakeslepp" når det gikk opp for ham at jeg ønsket å ligge med landstrøm 24/7. Han tror nok jeg bruker enorme mengder med strøm, men gikk med på vinterstrøm mot betaling. Tror kanskje ikke var en del av planen for hans del, når vi inngikk en nokså lite spesifikk leiekontrakt. I denne står det at det er mulighet for landstrøm. Dersom han var "båtmann", ville nok ikke dette ha vært et tema. Kanskje heller ikke dersom han var en gammel elektriker? :giggle:

I og med at måleren er "bare billige driid" (direkte sitat, utleier) - skal jeg tilby meg en halv høvding til strømregningen hans. Tidligere har jeg brukt én hel høvding med 450W vifteovn med termostat på 5 grader + vedlikeholdslading, men så har de to siste vintrene vært uforholdsvismessig kalde også! Og med båten på land, er det ikke mye varme å hente fra omgivelsene. Har derfor gått med ca. 1000kwt/vinter.

Har idag den nevnte "plug-in" forbruksmåleren fra Clas Ohlson, men kjøper/lager en boks med mekanisk forbruksmåler og 10mA jordfeilvern i. Skal samtidig tilby meg å sponse ham med "plug-in" jordvern på evt fryseboks eller andre kontinuerlige forbrukere i sjøboden; såfremt han kan love meg nogenlunde stabil tilgang på strøm fremover. Ingen gratis lunch, som Ole Petter sier, håper denne lunchavtalen gir avkastning!

Så langt i år har jeg vel brukt 20kwt, såfremt måleren fra Clas Ohlson ikke har nullstillt seg slik som utleier hevder. Da jeg enda ikke har hatt varme på ombord, kun avfukter i en kort periode + vedlikeholdslading, stemmer nok dette greit med virkeligheten. Hadde også glemt å skrue av den 20 liters VVB'en ombord i en uke, så det gikk vel med et par timer her, kanskje.

Båten er fra 2008 og landstrømsopplegget er urørt og originalt (bortsett fra skilletrafo som er ettermontert.) Man skal naturligvis ikke utelukke feil, men jeg tviler på det da jeg aldri opplevd jordfeil hverken på jordfeilbryter i båten, eller i noen av de utallige gjestehavnene og/eller opplagsplass på land og/eller 2 andre båtplasser jeg har ligget med båten på.

Har gått over landstrømkabel, som er sort 3x2,5mm2 gummikabel med CEE-kontakter i begge ender. Ingen tegn til fukt i kontakter, ingen irr på ledere. Sprayet med WD40 og lukket igjen.

Skal få lånt meg en megger en dag, og fått testet ut dette. DC-spenningen fra denne går uansett ikke gjennom til sekundærsiden på trafoen, men kan frakoble landstrømsladeren (som er det eneste som henger på landstrømmen uten støpsel) før jeg megger.

Noen tips til hvilke isolasjonsverdier jeg skal holde meg innenfor ved megging?

I en marina så monteres normalt bare overstrømsvern pr. fordeling, og dette overstrømsvernet dimensjoneres etter to hovedfaktorer, kabeldimensjon / lengde og den sameksistensfaktoren man regner med vil være aktuell på forbrukssiden i anlegget.

Hvis man sparer på kabeldimensjon og derfor må gå ned i kapasitet er det vanlig å sette inn sikringer i pidestalene som begrenser maksimaluttaket til hver båt for å øke driftsikkerheten i anlegget.

Da summen av jordfeil kan variere er det lite hensiktsmessig å montere et jordvern for da får man fort mange driftsavbrudd. Man unntaksvis monterer derfor jordvern og går heller for en jordfeil overvåkning.

Forskriften i dag tillater tre uttak dekket av et jordvern i pidestalen, men det er absolutt en fordel å benytte kombivern på alle uttakene da man oppnår en økt driftsikkerhet for de enhetene som ikke har jordfeil, men som med et felles jordfeilvern vil bli rammet med strømbrudd som følge av naboens jordfeil.

Å skape selektivitet med å montere 10 mA jordvern i pidestalen kan man glemme for det skaper ingen generell driftsstabilitet. En båt med en viss grad av elektrisk utstyr vil svært ofte ha en lekkasjestrøm rundt 10 mA, spesielt etter vinterlagring og når elementene er fuktige.

Terskelverdien for farlig strømgjennomgang er riktignok 10 mA, og derfor monteres egne forankoblede vern på 10 mA i de kursene hvor fuktigheten i miljøet utgjør en fare for mennesker og dyr. (Det er de fuktige omgivelsene som bestemmer dette på grunn av at høy fuktighet reduserer overgangsmotstanden i huden).

Vi snakker da om egne vern på bad, i bysse i nærheten av vann hvor rommet er så lite at det ikke lar seg gjøre å etablere en 00 sone og i maskinrom.

Jeg har skrevet om dette flere ganger i diverse tråder men det ser ikke ut som om det sitter. Kanskje temaet og forskriftene er for vanskelig å forstå for menig mann.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...