Puffen Startet 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2012 (redigert) Holder på å fikser litt, og oppgraderer Gobbien. Den skal bli skikkelig fin til våren. Men det er ikke til å komme vekk fra at dette er en båt som er bygd etter andre tankeganger og standarder enn Marexen jeg hadde. Savner de trauste solide Norske løsningene, og måte å gjøre det på. Derfor så blir det fort til at en spekulerer på mulig bytting. Båtstørrelsen og løsningen passer meg godt, så derfor må det bli noe lignende. Men i det øvre kvalitetssjiktet. Nyere brukt, ikke gamlere enn 2009. Min egen oppfatning om de 3 merkene som jeg først og fremst ser på, er bygd på relativt begrenset grunnlag. Derfor så ønskes alle gode innspill og erfaringer. Personlig utgangspunkt tilsier at Nord West 370 er det optimale, men prisen er vanskelig å svelge. Windy ville nok vært et lykkelig valg, men der har jeg store problem med badeplattformen. Den er ikke god nok for innstigning fra siden. Det måtte i så fall lages en spesialløsning med forlenging. Har aldri sett noe slikt. Fairline har jeg aldri vært ombord i, men basert på bilder og rykte så burde den vel være med i betraktningene. Ser også at det ligger en del nyere 38 Targa på Finn, til interesante priser. Men som sagt så vet jeg lite og ingenting om kvaliteten til Fairline. Sealine sine engelske løsninger, greide jeg ikke å like, men mulig at Fairline er mer konvensjonell ? Kjør debatt !!!!!! Redigert 15.Januar.2012 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) På NordWest får du akkurat det du ser. Dønn solid, masse treverk, fantastisk oppfølging fra verftet og en pris som er vanskelig å svelge. Helt til du ser hvor godt utstyrt de er som standard og kvaliteten og oppfølgingen du får om noe er feil.. Jeg vil anbefale en tur til verftet. De har ofte lørdagsåpent. Besøker du de på hverdag viser de deg gjerne rundt og viser frem verftet. NordWest tar innbytte. Prøvekjør en dag det blåser. Da skjønner du kvaliteten. Windy har jeg gode erfaringer med også. Høy kvalitet på alt. Sporty båter med smale skrog som går godt. Litt trange, ofte med bad uten skikkelig dusj. Beste cockpiter i markedet. 37 hardtop er en nydelig båt. Som denne http://nordwest.se/usedboats/photogallery/Windy37GMHT-06/ Jeg vil anbefale båt med flybridge. Åpen båt i fint vær, lukket i dårlig vær. Besøker du NordWest kan du jo spørre om å se på vår. Da ser du hvordan den holder seg over tid. Vår er fra 2008. På NordWest vil jeg si at du trygt kan kjøpe litt eldre enn 2009 om du kjøper brukt fra nordwest. De gir garanti og alle båtene er rekondisjonert av verftet. Se feks Redigert 15.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) Er ikke overasket over argumentasjonen din Dette har vi hørt før, uten at det er noe galt i det. Som noen kanskje husker så gikk jeg bort igjen fra flybridge. Her oppe på nordvestlandet er sol ofte kombinert med sur og kald vindtrekk fra nordøst. Da blir savnet av levegg for stort oppe på en fly. Dette er selvf. min personlige mening. En Nordwest 370 fly er nydelig og en våt drøm, men da ville jeg i såfall hatt en løsning med levegg. Jeg diskuterte dette med en av selgerne på Nordwest på messa i fjor, og de ville svært gjerne ta dette som en utfordring. De gutta på Nordwest er enestående på kundepleie. Uansett ekstrautstyr eller ikke, så havner de fort vekk 3 - 500 000 over Windy f.eks., og de er heller ikke billig for å si det sånn. Men jeg tror deg til fulle, at det å kjøpe Nordwest også handler mye om totalopplevelse. Derfor er jeg også skeptisk til å stikke innom ved verftet. Jeg tror det kan bli mitt livs dyreste stopp, for å si det slik. Men hva med Fairline ? Hvor ligger de i kvalitetsnivå Redigert 15.Januar.2012 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør som du gjør Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Da skjønner jeg ikke hvorfor du spør som du gjør Nei, mulig jeg uttrykker meg dårlig. Jeg vil vel ha litt pekepinn på hvordan de forskjelleige merkene står i forhold til hverandre. Det er som jeg nevner kanskje Fairline som ser ut til å passe best med hensyn til enkelte bestemte praktiske løsninger og prisnivå. I utgangspunktet ! Derfor er vel kanskje spørsmålet egentlig; Hvor ligger Fairline i kvalitet og løsninger, i forhold til Windy og NordWest ? Det er imidlertid av interesse å få innspill på om jeg er på villspor. Du framfører her at NordWest er verdt merprisen, og det er viktige innspill for meg å ta det med i prosessen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) Fairline ligger nok høyt oppe blant de engelske. Jeg har bare krøpet rundt i 40 phantom og 47 targa. Fin på utsiden, etter min mening ikke på windy nivå ellers. Det lave pundet gjør de jo attraktive. Det argumentet mot fly skjønner jeg ikke helt, men jeg forstår det slik at det er kalesje eller hardtop båt du ser etter? Du finner ikke mange nordwest sport uten hardtop. Sist jeg spurte var det bygd en av hver. Reten er med hardtop. En tilsvarende utstyrt nordwest og windy ligger omtrent likt prismessig. Det skiller mye tekniske installasjoner som er standard. NordWest skjelte til Windys priser da de prissatte sine sportscruisre. Så sjekk utstyrsnivået når du sammenligner. Redigert 15.Januar.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 (redigert) Phantom siste generasjon i denne sizen er tvers gjennom skikkelig sammenskrudd og det er kun benyttet skikklige materialer. Dvs. ikke kina-gassdempere osv.på luker etc., slik mange andre produsenter har falt for. Rustfrie sjøvannsfilter, ordentlige kabelgater og armaturene er av ordentlig kvalitet. Mye engelskprodusert utstyr som baderomsarmaturer, vifter etc. Og det er positivt. Ingen knirk og knark i båten som man kanskje skulle forvente med en såpass utstyrspakke og mye sammenføyninger mht. skap, innredning etc. Det elektriske er i førstedivisjon med ordentlige og oversiktlige el.tavler der alt er plassert i gjestekabin mens mimic under førerstol viser hvilke kurser som er aktive til enhver tid. Hva jeg har sett av Windy er det på samme nivå. Det er desusten benyttet rustfritt stål med tilskrekkelig krominnehold på eksempelvis rekker, noe som gjør at man slipper å drive med rustvasking/syrevasking i tide og utide som man faktisk må på enkelte norskproduserte båter. Vet ikke hvordan den eldre generasjonen er av noen av merkene. NordWest vet jeg lite om men designen ser noe mer konservativ ut enn Princess/Fairline som har en stor utviklingsavdeling og begge er på milliardnivå omsetningsmessig og bruker store ressurser på dette. Kvaliteten skal være bra på NW. Har ikke hørt noe negativt ang. det hva gjelder NordWest. Og god service er de også kjente for. Deler er stort sett i den øvre prisklassen om man trenger noe fra fabrikken til Fairline, men det gjelder vel muligens over hele linja. Smak og behag. Jeg vurderte kun Fairline eller Princess, men likte designen og løsningene bedre på Fairline. Redigert 16.Januar.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.