Jump to content

Hva er 'balansert hydraulisk styring'..?


btor

Recommended Posts

Hei,

 

I forbindelse med kjøp / montering av autopilot for hydraulisk styring trenger jeg noen råd. Rattnavet mitt er koblet til to hydrauliske slanger som går rett bak til endene på styresylinderen og dette fungerer selvsagt helt ok.

 

På skjemaet for autopiloten ser jeg at autopilot-pumpen kobles inn på disse to slangene, men i tillegg går det en tredje slange fra pumpen og frem til et 'midtuttak' på rattnavet. Hva er denne slangen til? Jeg ser jo poenget med at når hydraulikkpumpen slå inn er det roret og ikke rattet som skal røre på seg :-)

 

Her er et bilde av rattnavet mitt, det er jo flere ubrukte uttak her. Kan jeg bruke ett av disse for slangen som skal gå bak til autopilot pumpen?

 

hydrstyring.jpg

 

Det er ingen etikett med fabrikant eller modell. Kjenner dere igjen hvilken fabrikant eller modell som har produsert dette rattnavet?

 

Takk for kommentarer

 

hilsen Tor

Link to post

Ok. Kan jeg da bare skru av kappen som sitter nederst på navet mitt og koble til en slange med nippel der? Regner med at oljen vil renne ut, men prøver å få passe fall på slangene slik at det er lett å lufte. Den øverste nippelen er vel kanskje hvis en vil ha et større, eksternt reservoar?

 

Er fremdeles interessert i om noen kan identifisere navfabrikanten min...

 

Lurer litt på dette med 'balansert system'. Du har jo bilde av en hydraulisk sylinder der stempelstangen stikker ut i begge ender. Rent funksjonsmessig er det vel ikke noen forskjell på en slik og en 'vanlig' dobbeltvirkende sylinder som bare har stempelstangen ut på den ene siden?

 

Autopiloten jeg vurderer er denne:

 

http://www.hocom.no/maritim-elektronikk/raymarine/autopiloter/motorbaat-piloter/raymarine-s1000-autopilot.aspx

 

.. 'balansert' nevnes på andre linje under 'S1000 Funksjoner'.

 

Noe i veien for å bruke denne modellen på en Sollux 24' som nå har 'vanlig' hydraulisk styring?

 

Tor

Link to post
Du har jo bilde av en hydraulisk sylinder der stempelstangen stikker ut i begge ender. Rent funksjonsmessig er det vel ikke noen forskjell på en slik og en 'vanlig' dobbeltvirkende sylinder som bare har stempelstangen ut på den ene siden?
Jo, der er en funksjonsmessig forskjell på den måten at med en vanlig sylinder uten gjennomgående stempelstang vil du oppleve f.eks 4 tørn på rattet den ene veien og 3.5 andre veien. I praksis, når du hele tiden småratter for å holde stø kurs i litt sjø så vil rattet hele tiden dreie litt ene veien. Ikke det helt store problemet men autopiloter uten rortilbakemelding går i alle fall på lett bærtur av slike sylindre

 

S1000 har ikke rorsensor og må derfor ha balansert sylinder :smash:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...