Jump to content

Ønsker innspill: Bowrider under 200k (brukt)

mybust

Recommended Posts

Jeg er oppvokst i en "båtfamilie" og regner meg dermed som båtvant, men i løpet av 15 år var jeg knapt på sjøen på annen måte enn ferger over diverse vestlandsfjorder.

Vi kjøpte så en 14' jolle for å i det minste komme litt utpå og for å trene ungene i båtlivets gleder (den er lovlig for 12-åringen på alle måter og vil derfor bli beholdt).

Dette har gitt såpass mersmak at vi nå ser etter noe litt større og raskere. Litt mer båt for far :-)

Vi begynte med å kikke litt på skjærgårdsjeeper, men kom raskt til at en bowrider med skjerm i hele bredden og minimum 4 sitteplasser bak denne vil passe oss bedre.

Men ettersom jeg har fulgt lite med de siste 15 år har jeg ikke den store oversikt over hva som finnes og det er her "sjøhulkene" på forumet kommer inn.

Har dere anbefalinger til hva jeg bør kikke på?

Fakta:

Familie på fire

Båten er planlagt liggende ute, i båthavn, det meste av året.

Bruk: Solskinnsturer og fiske (også med garn/teiner) i mer varierende vær.

Budsjett: Satser på å holde oss under 200 000

Fortrinnsvis brukt

mvh

Mybust

u_2.jpg

Takker for innspill.

Rinker ser ut til å være en flott båt. Litt for flott til den bruken jeg har tenkt med fisking og på sjøen og brukt hele året. I tillegg er jeg i utgangspunktet innstilt på utenbordsmotor.

Finnmasteren passer litt bedre, men den strekker budsjettet litt lengre enn jeg hadde tenkt.

Dette er tross alt en båt om er planlagt plassert ved hytten.

(båten det er linket til er ikke aktuell utfra avstanden og veistandarden, fra Bergen)

u_2.jpg

Hei!

Har hatt Yamarin 5220 med Yamaha F80 og Yamarin 53 BR med Yamaha F100. Solide båter som fungerer utmerket til den bruken du skisserer.

F80 er nok motor til å komme lett i plan med godt lastet båt.

Båten er også godkjent med 7 personer, og det kan være greit hvis dere skal ha med dere noen på tur.

Lykke til i båtvalget!

Jeg kan absolutt anbefale bowrider til ditt bruk. Da får du plass til alle samt noen ekstra plasser, de er selvlensende og praktiske å fiske fra. I tillegg sitter alle fire godt i le bak vindskjermen, samt at disse ofte har kalesje. Den nevnte Finnmaster 5700 finnes også i en 5300 eller 53BR versjon, og denne er litt lettere og smalere enn Yamarin 5220/53BR. Mange brukte å velge blant over hele landet. Lykke til !

Har selv en bowrider i denne størrelsen/prisklassen, en Morgan 5250 m/90hk Suzuki. Veldig fornøyde med både båt og motor, og ikke minst båttype, men hvis du har muligheten så prøv å finne en båt som er noe lenger, 20/21 fot da det vil gi en mye bedre/mykere gange i rufsete sjø da disse båtene er noe korte i forhold til bredden.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...