ulka Startet 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2012 Jeg har en gammel Myra 25(1976) med en Volvo penta 17 C (sjøvannskjølt). Nå lurer jeg på om en nyere modell, MD 17 D (ferskvannskjølt) passer i de gamle motorfestene. Noen som har kjennskap til dette? Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) Kjenner ikke eksakt forskjellen på MD17 C og MD17 D, men en forskjell som jeg mener å ha væt borti er typen gearkasse. Hadde selv en MD17 D i noen år, også denne var opprinnelig saltvannskjølt. Men min var etter 15 år som saltvannskjølt "ombygd" til ferskvannskjøling, da med Martec system. Men også originalt ferskvannskjøling fra VP fantes tilgjengelig. Mener geartypen på 17 D heter MS3??, og denne er av samme type/konstruksjon som nyere MD 2001/2002/2003 motorer, i motsetning til MD17 C som har den gamle kassen som de første motorene i MD serien (3/7/11?). Sansynligvis så passer en D motor i de festene du har i dag, men på grunn av annen gearkasse (mener denne er kortere på D modellen ) så vil du trenge en lenger propellaksel, alternativt må du gjøre en ombygging med lengere akselflens, sette på fleksibelt ledd eller finne annen løsning. Redigert 15.Januar.2012 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 MD17C har MS-kasse med rett utgang. MD17D har MS2-kasse med utgangen vinklet 8grader nedover. Det vil si at man enten må endre vinkel på propellaksel eller senke motor i forkant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.