Enzo Startet 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2012 Jeg har OpenCPN og ønsker å kunne dra ned gribfiler for bruk inn i dette programmet, Ugrub er bare for windows så det utgår. Finnes det noen programmer jeg kan laste ned for å kunne ta ned filer til Mac uten å måtte gå inn i en nettleser ? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Hvis du går på CF, så er det masse info ang Open CPN, også Mac utgaven. ellers så er det en fin app, for I-Pad som viser Gribb filer. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 App til ipad er fint men jeg tenkte å ta ned filer via sattelefonen og da utgår vel den muligheten der. Har lest endel på CF men finner ikke noen gratis løsning slik som Ugrib, eneste jeg finner er en 30day trial sak, forsåvidt greit å betale men i første omgang så håpet jeg å kunne grine meg til noe gratis. Må ha penger til solceller Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Jeg skal sjekke, og se hva jeg finner. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
GeirT Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 (redigert) Fra Saildocs kan du hente masse vær-info gratis via email. Du sender dem en email der du bestiller det du vil ha. Siden dette er en automatisert tjeneste må mailen settes opp på rett måte. Etter at du har sendt bestillingen venter du noen minutter. Så kopler du opp email opplegget igjen og sjekker for email med svar. Det kan være en email med værmelding i tekst format eller en mail med vedlegg som inneholder en GRIB fil. Hvordan formatet skal være og fremgangsmåter får du tilsendt om du sender en tom email til: info@saildocs.com Generellt om tjenesten og hva du kan bestille gribinfo@saildocs.com Om hvordan bestille GRIB filer. Tjenesten er fullstendig gratis. Geir PS. Her er ett eksempel du kan prøve - kopier linjen nedenfor inn i en email med subject/emne: Saildocs request og send den til query@saildocs.com Du vil motta en GRIB fil etter en stund - som du kan bruke i OpenCPN. send GFS:66N,46N,020W,024E|5.5,5.5|0,3..48|PRMSL,WIND,WAVES,RAIN Redigert 15.Januar.2012 av GeirT (see edit history) Sitér dette innlegget Geir Link to post
Careka Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Og her inne finnes det meste, men der har du nok vært. http://www.cruisersforum.com/forums/f134/ Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Enzo Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 GeirT Super info, tusen takk.. Testet det nå og det kom ned en fil liten som en fjert, det var ikke mulig å ta inn i openCPN men kjekt var det allikevel Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 15.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Lagre den filen (11 kB) på HDD. Åpne OpenCPN og klikk på vindpølsa... let frem fila du lagret, klikk på +'en forran fila og velg første datoen og zoom ut så du ser nordsjøområdet... funket fint her. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Enzo Svart 15.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2012 Gjorde det men OpenCpn klarte ikke å lese den, OBS jeg har Mac så det er mulig det ikke er det samme hos deg. Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Det var synd. Jeg regnet med at MAC kunne lese GRIB filer uansett. Når Saildocs får en email fra deg står det ikke noe om MAC i den og derved er GRIB filene de samme uansett operativ system. Har du kunnet lese GRIB filer hentet fra andre steder - på OpenCPN ? Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Enzo Svart 16.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Jeg har polarview men det er onlinelesing av Grip, kan også lese grib på Ugrib men også der online, laster jeg ned filer fra Ugrib så går det fint på PC men ikke på MAC dessverre. Nå er det ingen overhengende krise akkurat, jeg kan jo bare kjøpe meg en PC og dedikere den til navigasjon og værfiler, altid kjekt med enda en dings men det beste hadde jo vært fått det til å kjøre på det utstyret jeg allerede sitter med Sitér dette innlegget Link to post
oleandreas Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 Om du vil laste ned filer i OS X kan du bruke curl. Dette er et program som er tilgjengelig i terminalen (søk etter terminal og start dette). Du kan da skrive curl -O http://vg.no/index.html Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 «Den som lever uten litt galskap, er ikke så klok som han tror.» Er det ikke enklere med PC enn slik "eplegreie"? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Careka Svart 16.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2012 «Den som lever uten litt galskap, er ikke så klok som han tror.» Er det ikke enklere med PC enn slik "eplegreie"? Nei, slikt sier kun de som ikke har prøvt en Mac, går aldrig tilbake til windows tullet, og tregheten. Men det var ikke dette topic handlet om. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.