Jump to content

Powertrimen hever motoren selv. Suzuki 140

BAN

Recommended Posts

Skulle se til båten som har ligget alene siden før jul. Med orkaner, snøfokk, regn og kulde så regnet jeg med problem...

Tilter ned motoren, og starter den uten problemer. Etter noen sekunder begynner den å heve seg av seg selv. Tiltknappen på fjernkontrollen klarer ikke å få den ned igjen. Tiltknappen på motoren virker, men den blir bare stående i sekunder før den vil opp igjen. Tolker det dit hen at feilen er i motoren og ikke noen annen plass.

Sprayer 6-66 rundt om kring, og lar den gå på tomgang en halvtime for å bli varm. Må hele tiden trykke inn tiltknappen for å holde motoren under vann.

Mener at jeg kan høre en bryter som slår inn, men har ikke manual så jeg vet ikke hva jeg skal se etter.

Er det noen som har en formening om hva som kan være galt?

Batteriet virket og være fullt oppladdet, så noen store elektriske feil kan det ikke være.

. Tiltknappen på fjernkontrollen klarer ikke å få den ned igjen. Tiltknappen på motoren virker, men den blir bare stående i sekunder før den vil opp igjen. Tolker det dit hen at feilen er i motoren og ikke noen annen plass.

Jeg ville tolket det motsatt. I og med at tiltknappen på motoren virker, mener jeg den er i orden. Men tiltknappen på fjernkontrollen fungerer IKKE og jeg vil da tro at det er der problemet ligger. Om tiltknappen på fjernkontrollen sier OPP hele tiden, så vil motoren tiltes opp så fort du ikke overstyrer den nede på motoren. Kan du koble fra Fjernkontrollen og så se om problemet da blir borte?

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg ville tolket det motsatt. I og med at tiltknappen på motoren virker, mener jeg den er i orden. Men tiltknappen på fjernkontrollen fungerer IKKE og jeg vil da tro at det er der problemet ligger. Om tiltknappen på fjernkontrollen sier OPP hele tiden, så vil motoren tiltes opp så fort du ikke overstyrer den nede på motoren. Kan du koble fra Fjernkontrollen og så se om problemet da blir borte?

RSL

Forklart meg dumt. Kan tilte både opp og ned på knappen på fjernkontrollen, men klarte ikke å overstyre "selvtiltingen". Derfor jeg tror at feilen ligger i motoren.

Tror heller ikke det er noe som sier OPP hele tiden. Virker som et rele som slår inn etter noen sekunder.

På min virket bryteren på motoren men alikavel var det den som var problemet.

det er kun styrestrøm fra bryterene som går til tiltreleet som starter hydraulikkpumpen

det kan også være overslag i releet.

for å utelukke bryter på motoren er det bare å trekke ut bryteren og ta løs kontakten, hvis alt er i orden da så bytt bryter

hvis det ikke er i orden så gjør det samme med bryteren på kontrollboksen men det er litt mere arbeid.

det er skummelt når motoren kommer opp når spaka er i bunn, det er og fort gjort å ødelegge impelleren eller å fylle nabobåten med vann.

Ble bare en kjapp tur i dag da jeg mistet lykten på havet. :diving: Dagslys er jo enda litt mangelvare her oppe.

Fant ikke tegn på at det har vært vann inne i motoren. Ikke antydning til irr eller saltavleiring noen plasser. Derimot var det vann i fjernkontrollen...

Håper da at det er kondens som har samlet seg opp i fjernkontrollen og at det er en kortslutning der. Demontering er planlagt til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...