kællen Startet 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2012 Har ikke tatt opp snekka ennå, og nå begynner det og bli litt kaldt så isen begynner og legge seg inne i sundet der den ligger, kan båten ta skade av dette, båten er en 24 fot joda. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Definitivt. Kommer selvsagt an på hvor mye is det blir. Blir den tykk så kommer båten i skvis. Hvis du har tilgang på strøm ville jeg kjøpt bobleanlegg. Hvis ikke bør du jevnlig hugge opp isen rundt båten. Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Er ikke helt enig med Møkkalasset. Min Princess satt dønn fast i isen vinteren 2009/2010. Isen var over 50cm tykk. Tok ingen skade av dette. MEN, hvis isen begynner å bevege seg, da er det fare på fære. Så lenge isen ligger i ro går dette fint. Pass på ann vannkraner og gjennomføringer under vann, jag pakket inn mine med varmekabler. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Jeg har motsatt erfaring. Hvis den ligger nærme land så vil isen bevege seg i takt med flo og fjære. Selv i områder med liten tidevannsforskjell vil dette gjøre seg gjeldende. Isen blir hengende fast i land ved lavvann, og da knekker den som regel. Kan bli mye belastning/skvis av det. Man kan selvsagt være heldig, men jeg ville holdt øye med båten og tatt forholdsregler. Hvis mulighetene fortsatt er tilstede for å få tatt båten på land er det det beste. Sitér dette innlegget Link to post
kællen Svart 17.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 skal jeg ta den opp må jeg kjøre ett par 7-800 meter i den isen som er der, går det greit da, eventuelt hvor tynn bør den være. Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Jeg hadde en sånn redningsaksjon en gang med en 22 for Grimsøy. Det var vel maks 1-2 cm is. Jeg kjørte svært sakte, og vugget frem og tilbake med båten slik at isen sprakk opp etterhvert. Stod ganske enkelt midt i båten og flyttet vekten fra fot til fot slik at båten vugget fra side til side mens jeg vekslet med å ligge stille og kjøre sakte forover. Det var vel en strekning på 3-400 m før jeg kom til åpent vann. Det gikk fint den gang. Men hvis du ikke får til tilsvarende så skal du være oppmerksom på at stålis kan skade gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
DaniB Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Det skal vel gå bra så lenge isen ikke er for tykk. Hadde vært verre om det var en trebåt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Hvis båten ligger på flytebrygge er det ikke no problem. Kan bli litt merker i bunnstoffet i vannlinja. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Careka Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 (redigert) Den syltynne isen er værst, den skjærer som en kniv i gelcpten, da er det bedre med noen cm, tykk is, Spesiellt for trebåter. Noen båter tar mer skade av å bli løfta opp og ned av sjøen en å ligge i litt is. Tørr ikke nevne navn Vinteren 09-10 var det masse båter rundt omkring som lå i tykk is, og jeg har ikke hørt om mange som ble skada av det. Redigert 17.Januar.2012 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Viksund 830 Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 (redigert) Jeg har hatt min båt i isen tre år på rad, uten noen skader. Jeg har stengt alle gjennomføringer og kjørt motoren med kjølevæske før den verste frosten satt inn. Jeg ligger på flytebrygge og lite bevegelse i isen. Jeg har også hatt frostvakt i motorrommet. Men i år er jeg i den lykkelige tilstand at båten er isfri og stadig i bruk....... Redigert 17.Januar.2012 av Viksund 830 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Møkkalasset Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Det er vel ikke særlig tvil om at en kalesjebåt har best av å komme seg på land i områder der det erfaringsmessig kan komme større snøfall. Når isen har lagt seg så legger snøen seg like mye på båt og kalesje som i området rundt. Kalesja tåler ikke mye snø før den tar skade av det. Hvis man skal bekymre seg over både is og snø så er det langt å foretrekke å ha den trygt under pressenning på land. (Forutsatt solid nok krybbe da selvfølgelig - for de som nå hadde lyst til å komme med en kommentar til at min båt velta under Berits herjinger.. ) Og det var vel det du hintet om Careca... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Litt varme ombord, så er ikke kalesja noe problem heller ... Snøen smelter elegant oppå der.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Møkkalasset Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Litt varme ombord, så er ikke kalesja noe problem heller... Har ikke inntrykk av at trådstarter har tilgang på strøm. Han skriver at båten ligger i et sund og responderte ikke på forslaget om bobleanlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Jeg hadde nok ikke sovet så godt om natta nei, om jeg ikke viste snøen smelta på kalesja. Så strøm til varme er en betingelse ja. Helt klart. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
M/S Bastard Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Jeg ligger ute året rundt, men våt snø er værst syns jeg, da må jeg ned ett par ganger om dagen hvis det snør bra. Har varme ombord, kabin og motorrom. Fryser også inne når det er veldig kaldt, for da holder ikke bobleanlegget isen unna. Ligger ikke på flytebrygge, men brygge og stolper. Ingen problemer så langt Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Er det ingen bevegelse i isen (tidevann & bølger)er det heller ingen fare. Men pass på skroggjennomføringer, særlig kuleventiler kan være skumle dersom det fryser. Frostveske i slanger mot bunnventiler er bra. Bevegelse i isen som stor flo og fjære samt drag i sjøen er ikke bra. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Å leke isbryter med plast båt går fint, brøyta opp innløpet på havna med en Norpower for to år siden sikkert ti ganger uten en skramme på båten Denne båten rettnok ujern på kjølen og propellkurv, men uansett se video!! der for noe bunnstoff ellers ikke i ripe gelgoaten.isen er 15-20 cm! delvis ferskvannsis Tror ikke du skal vere bekymret for å kjøre 800 meter i is http://www.youtube.com/watch?v=x0YPkBn__iA Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 kjøring i litt is med plastbåt går som regel greit. Er isen tykk kan propellbladene skades av store tunge isflak, særlig hvis det er ferskvann/hard is. Kjører tidvis i is med plastbåt og har ikke sett noen skader i plasten. Kalesjebåter bør på land om vinteren, hvis det blir kaldt eller mye snø sliter dette på kalesja. Sitér dette innlegget Link to post
Viksund 830 Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 (redigert) Jeg skal moderere meg litt, da jeg hadde kallesjebåt var den på land før snøen kom. Selv om jeg hadde varme også der, så ble kallesjen så stiv/sprø at den lett tok skade av kulden kombinert med vind. Med ingen tilgang til strøm, og med kallesje så hadde jeg lagt båten på land. Lykke til!! Redigert 18.Januar.2012 av Viksund 830 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Jeg padler i isen hver dag nå og har hatt is siden juletider, ferskvann og distanse varierende men omlag 1000-1500m, tykkelse fra noen få millimeter til 5-6 cm. Så lenge jeg klarer å slå åra igjennom bærer det fremover, den tykkeste isen skjærer jeg ikke, den må jeg tynge ned ved å padle kajakken opppå. Jeg pigger om den ikke gir etter. Det er sålangt ikke et merke i kajakken, ikke en ripe, og det høres ut som om den blir skåret i filler for hvert tak. Jeg er virkelig overrasket over hvor mye selv relativt tynt glassfiberlaminat med gelcoat tåler av is. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 (redigert) Om du stiller spørsmålet stilert til hvor mange som har erfart skader som følge av at en plastbåt har ligget i is tror jeg ikke du får mange svar. Om du derimot spør hvor mange som har hatt båten liggende ute over vinteren, delvis innefrosset tror jeg det er temmelig mange medlemmer som kan bekrefte at de har gjort dette. Ergo er sannsynligheten for skader helt minimal selv om den fins. Teoriene rundt hva som KAN skje er ikke så interessante da der er tildels svært subjektive på et slikt forum. Det er derimot de praktiske erfaringene fra tilsvarende operasjoner som er interessante. Alle båter er heller ikke like, eller likt oppbygde. En robust Viksund plastsjark tåler sannsynligvis langt mer enn en prispresset småbåt med tynt skrog og minimal tykkelse på gelcoat. Redigert 18.Januar.2012 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 (redigert) 15-20 cm! http://www.youtube.com/watch?v=x0YPkBn__iA Det tykkelsemålet der har jeg personlig mine tvil om Plastbåt liggende i is, har jeg ikke hatt noen problem med, men jegkjøre gjerne litt propell innimellom for å fjerne litt. Blir det 10 til 20cm, så blir propellvann assistert med motorsag for å få plass. Liker ikke å ha båten fryst fast, og man bør tenke litt på hva man har under vannlinja av feks flaps, kjølerør, svingere og div. Har også kjørt litt i is uten å se noe skade av det. Redigert 19.Januar.2012 av Gullfisk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.