Jump to content

Plastsnekke som fryser fast i isen, er det farlig?


kællen

Recommended Posts

Jeg har motsatt erfaring. Hvis den ligger nærme land så vil isen bevege seg i takt med flo og fjære. Selv i områder med liten tidevannsforskjell vil dette gjøre seg gjeldende. Isen blir hengende fast i land ved lavvann, og da knekker den som regel. Kan bli mye belastning/skvis av det. Man kan selvsagt være heldig, men jeg ville holdt øye med båten og tatt forholdsregler. Hvis mulighetene fortsatt er tilstede for å få tatt båten på land er det det beste.

Link to post

Jeg hadde en sånn redningsaksjon en gang med en 22 for Grimsøy. Det var vel maks 1-2 cm is. Jeg kjørte svært sakte, og vugget frem og tilbake med båten slik at isen sprakk opp etterhvert. Stod ganske enkelt midt i båten og flyttet vekten fra fot til fot slik at båten vugget fra side til side mens jeg vekslet med å ligge stille og kjøre sakte forover. Det var vel en strekning på 3-400 m før jeg kom til åpent vann. Det gikk fint den gang. Men hvis du ikke får til tilsvarende så skal du være oppmerksom på at stålis kan skade gelcoaten.

Link to post

Den syltynne isen er værst, den skjærer som en kniv i gelcpten, da er det bedre med noen cm, tykk is,

Spesiellt for trebåter.

Noen båter tar mer skade av å bli løfta opp og ned av sjøen en å ligge i litt is.

Tørr ikke nevne navn

:rolleyes:

 

Vinteren 09-10 var det masse båter rundt omkring som lå i tykk is, og jeg har ikke hørt om mange som ble skada av det.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Jeg har hatt min båt i isen tre år på rad, uten noen skader. Jeg har stengt alle gjennomføringer og kjørt motoren med kjølevæske før den verste frosten satt inn. Jeg ligger på flytebrygge og lite bevegelse i isen. Jeg har også hatt frostvakt i motorrommet.

 

Men i år er jeg i den lykkelige tilstand at båten er isfri og stadig i bruk.......

Redigert av Viksund 830 (see edit history)
Link to post

Det er vel ikke særlig tvil om at en kalesjebåt har best av å komme seg på land i områder der det erfaringsmessig kan komme større snøfall. Når isen har lagt seg så legger snøen seg like mye på båt og kalesje som i området rundt. Kalesja tåler ikke mye snø før den tar skade av det. Hvis man skal bekymre seg over både is og snø så er det langt å foretrekke å ha den trygt under pressenning på land. (Forutsatt solid nok krybbe da selvfølgelig - for de som nå hadde lyst til å komme med en kommentar til at min båt velta under Berits herjinger.. :yesnod: ) Og det var vel det du hintet om Careca... :smiley:

Link to post

Å leke isbryter med plast båt går fint, brøyta opp innløpet på havna med en Norpower for to år siden sikkert ti ganger uten en skramme på båten

Denne båten rettnok ujern på kjølen og propellkurv, men uansett se video!! der for noe bunnstoff ellers ikke i ripe gelgoaten.isen er 15-20 cm!

delvis ferskvannsis :smash:

Tror ikke du skal vere bekymret for å kjøre 800 meter i is

http://www.youtube.com/watch?v=x0YPkBn__iA

Link to post

Jeg skal moderere meg litt, da jeg hadde kallesjebåt var den på land før snøen kom. Selv om jeg hadde varme også der, så ble kallesjen så stiv/sprø at den lett tok skade av kulden kombinert med vind.

 

Med ingen tilgang til strøm, og med kallesje så hadde jeg lagt båten på land.

 

Lykke til!!

Redigert av Viksund 830 (see edit history)
Link to post

Jeg padler i isen hver dag nå og har hatt is siden juletider, ferskvann og distanse varierende men omlag 1000-1500m, tykkelse fra noen få millimeter til 5-6 cm.

Så lenge jeg klarer å slå åra igjennom bærer det fremover, den tykkeste isen skjærer jeg ikke, den må jeg tynge ned ved å padle kajakken opppå. Jeg pigger om den ikke gir etter.

 

Det er sålangt ikke et merke i kajakken, ikke en ripe, og det høres ut som om den blir skåret i filler for hvert tak.

Jeg er virkelig overrasket over hvor mye selv relativt tynt glassfiberlaminat med gelcoat tåler av is.

Link to post

Om du stiller spørsmålet stilert til hvor mange som har erfart skader som følge av at en plastbåt har ligget i is tror jeg ikke du får mange svar. Om du derimot spør hvor mange som har hatt båten liggende ute over vinteren, delvis innefrosset tror jeg det er temmelig mange medlemmer som kan bekrefte at de har gjort dette.

Ergo er sannsynligheten for skader helt minimal selv om den fins. Teoriene rundt hva som KAN skje er ikke så interessante da der er tildels svært subjektive på et slikt forum. Det er derimot de praktiske erfaringene fra tilsvarende operasjoner som er interessante. Alle båter er heller ikke like, eller likt oppbygde. En robust Viksund plastsjark tåler sannsynligvis langt mer enn en prispresset småbåt med tynt skrog og minimal tykkelse på gelcoat.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post

Det tykkelsemålet der har jeg personlig mine tvil om :smiley::wflag:

Plastbåt liggende i is, har jeg ikke hatt noen problem med, men jegkjøre gjerne litt propell innimellom for å fjerne litt. Blir det 10 til 20cm, så blir propellvann assistert med motorsag for å få plass. Liker ikke å ha båten fryst fast, og man bør tenke litt på hva man har under vannlinja av feks flaps, kjølerør, svingere og div. Har også kjørt litt i is uten å se noe skade av det.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...