Sofaseileren Startet 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 17.Januar.2012 (redigert) Jeg skal gjøre om el-anlegg i m/s Fri, en 30 fots motorseiler (Johnson 900 ms) med lukket styrehus og toalett i akterkabinen under poopdekk. Jeg ønsker å installere en svak rød ledbelysning til bruk under seilas nattestid, for å kunne finne fram i pantry i salong under dekk foran styrehus, utføre toalettbesøk med en viss grad av treffsikkerhet, samt kunne ha noe lys på kartbord / instrumentbord. Er litt usikker på om jeg bør kunne slå på belysning under dekk uavhengig av styrehus (vil helst unngå for mange kurser / brytere) samt litt usikker på plassering i styrehus. Tenker meg et par lamper felt inn i himling rett bak vindusviskermotorene. Jeg kan da unngå direkte blending fra lysene, men litt redd for refleksjon i glass. Har noen erfaring med dette, eventuelt forslag til bedre plassering? Fint med alt av innspill / erfaringer på bruk av nattbelysning i båt. Redigert 17.Januar.2012 av Sofaseileren (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 kanskje ikke helt det du vil ha, men led hodelykt med rødt glass gir godt lys, over alt alltid :) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 17.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2012 Har selv brukt led hodelykt ved nattseilas i tidligere seilbåter med åpen cockpit, og det har fungert, men vil ikke fungere i ett lukket styrehus med glassvinduer. Et flakkende hodelys tar også vekk noe av den gode nattatmosfæren jeg liker, nå er ønsket et jevnt svakt rødt lys i viktige områder, og jeg er heller villig til å svette litt ekstra med ledningstrekking for å få dette til.. Sitér dette innlegget Link to post
shaukaas Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Har installert rød LED belysning under dekk i egen båt, og dette er særdeles nyttig under nattseilas. Man kan jo også vurdere om man vil montere på en LED dimmer, slik at man kan dimme ned lyset ytterligere. Har montert disse under bordplater/flater for å unngå blending - slik at det kun er gulvet som lyses opp. Har også kjøpt noen fine brytere på Elfa.se, som har en rød ring som man enten kan koble opp slik at denne lyser med lyset av, eller når lyset er på. Eller alltid av/alltid på - alt etter egen smak. Søk på artikkelnummer: 35-073-24 Fikk også tak i et resteparti hos en lokal "pusher", hvor man kan veksle mellom hhv hvit og rød led ved å snu polariteten. Har enda ikke montert noen av disse. LED-strips er også fint å bruke; disse kan man jo også klippe til ønsket lengde. Fåes svært, svært rimelig på bl.a. eBay! Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Heisann! For en tid tilbake hadde jeg en tråd om modifisering av Biltemas LED kabinlys til nattbelysning/kose-lys! Kan det være noe av intresse ?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.