Jump to content

Finnes det fornuftige kartløsninger for Android utenom Navionics?

Fanafjord

Recommended Posts

Jeg har bestillt meg Galaxy Note - en beist av en mobiltelefon med høyoppløselig 5.3 tommers sjerm. Jeg tenker å ha den som back-up plotter i tilleg til min båt-PC.

Jeg kjenner til Navionics sin løsning som jeg hadde på min Desire telefon. Finnes det noe annet som er verd å vurdere? For Apple produkter finnes jo iSailor og iNavX. Hva finnes for Android?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Takk for tipset. Såg litt på OruxMaps - men jeg tror selv om appen er greit nok blir kartmaterialet til det så som så.

Tror jeg går for Navionics sin løsning. Det ser ut at det er for tiden den eneste løsningen for Android som er på markedet. Synd at man få ikke AIS inn i telefonen.

Norgeskart appen funker fint uten nett-tilgang. Du laster inn de aktuelle områdene på forhånd, så ligger de lagret i 14 dager.

Ellers lastes de ned etterhvert, over 3g.

Jeg har brukt den som en backup til kartplotteren. Ikke satt meg inn i evt navigasjonsmuligheter, men den er fin å bruke for å sjekke området du er i. Kartene er kopi av papirkartene.

Har testet ut Norgeskart og den er greit nok - men ikke i nærheten til Navionics sin funksjonalitet.

Denne NMEA to Wifi senderen er interessant. Få følge litt med dette. Ser også at Digital Yacht har annonsert en liknende løsning.

Å laste ned AIS-data fra en internettside til bruk i båt er ikke aktuell. Her kan det være ganske store tidsforsinkelser i bilde samt at hele opplegget blir så skjørt at det blir helt uegnet til navigasjon.

Ikke direkte, men MarineTraffic.com gir deg AIS info på Android. Denne er avhengig av nett, + at den ikke vet hvor du er.

Gerhard

Husk at Marinetraffic i beste fall har sånn noenlunde dekning over klasse A transpondere, mens bare en brøkdel av klasse B transponderne plukkes opp av mottakerstasjonene. Så det eneste som hjelper er å ha egen mottaker ombord dersom du skal være sikker på å få inn alle fartøy i nærheten av der du befinner deg.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...