Jump to content

Utregning av str. på bord + kompassrose

TommyJ00

Recommended Posts

Har i "vinter" gjort noen endringer i salong/benker akter.

Spm.1:

Finnes det noen formel for utregning av str. på bordet (eks totalt bredde mellom benker +/- xx cm e.l.)

(Har tenkt å lage bordet smalest akter, og bredere frem til midten av bordet og like bredt derfra og frem. Har også vurdert klaffer som kan felles ned på begge sider.)

Hvem løsning ville Dere valgt?

Spm.2:

Har søkt over nettet etter bilder og tegninger på kompassroser til bord/dørker etc, uten å ha funnet stort. (Har funnet noen fine her på baatplassen) Har Dere noen bilder/tegninger over slikt som Dere kunne mailet meg eller postet her?

Bilde

på forhånd takk

Tommy Johansen

GipsyGirl

Av de jeg kjenner her på forumet, er Sigurd guruen på kompassroser (se emner han har skrevet om dette tidligere). Sats på at han ser innlegget, eventuelt send ham IM så skal du nok se du får hjelp....

Likeledes finnes der nettsteder du kan se et utrolig utvalg av roser som forslag, som gratis kan lastes ned/skrives ut. Beklagligvis husker jeg ikke nettstedet, men ta å google litt rundt dette så finner du...

Du skriver at du vil føre bordstang gjennom dørk, er dette nødvendig ?? Jeg har ikke sett så mange varianter fra før, og med de bordsøylene som i dag går å få kjøpt er stødige nok i bøtter og lass..

Lykke til !!

(PS, vanvittig pent i uteområdet på båten din :yesnod:

Har i "vinter" gjort noen endringer i salong/benker akter.

Spm.1:

Finnes det noen formel for utregning av str. på bordet (eks totalt bredde mellom benker +/- xx cm e.l.)

(Har tenkt å lage bordet smalest akter, og bredere frem til midten av bordet og like bredt derfra og frem. Har også vurdert klaffer som kan felles ned på begge sider.)

Hvem løsning ville Dere valgt?

Har selv laget bord med klaffer på hver side. Bordet er montert på en fot som kan senkes/dreies. Når klaffene er utslått og bordet er helt nedsenket er det i høyde med benkene og det blir til en dobbelkøye.

bmo

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Du skriver at du vil føre bordstang gjennom dørk, er dette nødvendig ?? Jeg har ikke sett så mange varianter fra før, og med de bordsøylene som i dag går å få kjøpt er stødige nok i bøtter og lass..

Er ikke sikker på dette enda, har rådført meg noe med heira om dette så vi får se hva utfallet blir.

Enda et spørsmål:

Som du ser har jeg pr.dags dato brune puter. Jeg skal lage nye tynne rygg puter som kan kneppes på, og selvf ny pute til ny benk, men jeg er usikker på om jeg skal fortsette med samme farge/type, eller om jeg skal trekke om alle putene i en annen farge. (eneste kriteriet er at det er lett å holde rent.)

Noen meninger om det?

GipsyGirl

.....usikker på om jeg skal fortsette med samme farge/type, eller om jeg skal trekke om alle putene i en annen farge.

Det som etter mitt syn hadde vært lekkert, er puter i samme fargen som natene / stripene i dørken. Benhvit /-beige - men så er det det med renhold da. Du skal ikke komme ut for mange makrellstimer før det ser ut som en slakterbenk...... :rolleyes:

...men pent hadde det blitt. Selv har jeg hvite :rolleyes: skaiputer i "Flukt" - og var redd for dette med renhold. Etter en fiskesesong, må jeg si at redselen var ubegrunnet. Tar man søl med en gang og ikke lar det tørke så går det bra!

Lykke til, GypsyGirl!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det som etter mitt syn hadde vært lekkert, er puter i samme fargen som natene / stripene i dørken. Benhvit /-beige - men så er det det med renhold da.

En interessant ide Walter som jeg ikke har tenkt på, kunne blitt meget lækkert, men eneste ankepunktet er 2 unger ombord +dregg som ligger under den ene benken m.m.

Takk for tipset

En interessant ide Walter som jeg ikke har tenkt på, kunne blitt meget lækkert, men eneste ankepunktet er 2 unger ombord +dregg som ligger under den ene benken m.m.

Takk for tipset

Vi hadde hvite skai puter i vår Nidelv 690, og jeg er "relativt hysterisk" med renhold i båten (om jeg skal sitere Admiralinnen :blush: ). Vi fikk noen flekker på putene - to gode løsninger: Biospray flekkfjerner og Jif. Putene var som nye etter hver vask.

Det som etter mitt syn hadde vært lekkert, er puter i samme fargen som natene / stripene i dørken. Benhvit /-beige -

Tiltredes så absolutt, ville blitt veldig bra og gjennomført.

I en båt, er vi mannfolk nok mye flinkere enn hjemme til å svinge filla noe oftere, og når du ser på de mange båter som ligger i gjestehavner som det viser seg at de har barn, hunder, katt osv samt off-white puter som ser like nye ut. Tror nok at det ville gå veldig bra....

I en båt, er vi mannfolk nok mye flinkere enn hjemme til å svinge filla noe oftere

Er nok sannheten det ja. :confused:

Admiralinnen har sett litt på forslaget og er ikke uenig i det Dere sier. Kan hende det faktisk blir lyse puter. I og med at putene blir laget nye hadde det vært en ide og laget kun 3 store ? -1 tvers akter, og 1 hel på hver side fremover?

I og med at putene blir laget nye hadde det vært en ide og laget kun 3 store ? [/b]-1 tvers akter, og 1 hel på hver side fremover?

Det er avhengig av om du har flere luker i benkene, eller kun èn, samt at de er greie å håndtere inn i cabin når båten ikke er i bruk (dersom du også er en av dem som legger bort puter mtp sol og fuktighet...

Det fineste er absolutt hele puter...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...