Jump to content

USA-kjøp direkte: Hvordan tilkommer mva.?


Skvulpen

Recommended Posts

Har fått med meg fra andre tråder her at det er veldig greit å benytte seg av JetCarrier (magnum.no) når man skal handle f.eks. kartplotter fra USA. Magnum.no ordner da alt det praktiske med lev.adresse der borte, de skiper sendingen hjem, du får krav om frakt og mva. direkte fra JetCarrier.

 

Men så går det an å bestille direkte også. Jeg har funnet et firma som sender internasjonalt. Mitt spørsmål er på hvilken måte blir mva. da lagt til? Jeg betaler dollarprisen og frakt direkte til firmaet over Visa eller MasterCard, men hvorfra, hvordan, når, osv. kommer kravet om mva? Må jeg i tollen for å "betale ut" pakken, eller betales det mva ved henting på postkontoret? Hvem beregner mva, papirer jeg må fylle ut på forhånd, eller ...?

 

Noen som har handlet direkte, som kan fortelle hvordan dette foregår i praksis? :confused:

Link to post
Share on other sites

Fraktselskapet legger ut for mva, og dette tar de ett gebyr for, vanligvis mellom 50 og 100 kr. Man pleier å få regning i posten i ettertid, men er du uheldig så må du betale forskudd eller får pakken tilsendt i postoppkrav gjennom det norske postverket. Dette varierer med hvilket pakkeselskap du bruker.

 

US Postal service samarbeider med Posten BA og er vanligvis rimelig.

 

Lagt til:

Fraktselskapet bruker den medfølgende pakkseddel/faktura til å beregne mva. Pass på at Tollvesenet/fraktselskapet ikke legger til fraktprisen hvis den allerede er inkludert i fakturabeløpet. Dette er en vanlig feil.

 

Geir

Redigert av GeirKS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har handlet mye i USA den siste tiden.. ALl moms har blitt krevd inn av Postfortolling Gardemoen

EMS-Avdelingen

2061 Gardemoen

Tilsendt rekning..

 

Skjelden noe annet enn moms.

Klær , stoffer til klær, øl , vin , brennevin , tobakk er der bestemmelser på import og avgifter..

 

Gi gass.. Går heilt fint med kort bruk. Men som et lite hint så sjekk 2 ting.

1: Nede til høgre i nettleser skal der være en hengelås når du er på betalings siden.. Viktigt.. Sikker..

2: Gå i din bank eller nett bank og registrer kortet ditt med det nye kodesystemet.. Det står en kode i underskrift vinduet på visa'en din.. Den må du noen plasser bruke..

Til slutt så vil eg si.. Eg pleier å gange dollar med 10 så blir eg ikke skuffa.. hehe

Hjalp dette..

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Har handlet mye i USA den siste tiden.. ALl moms har blitt krevd inn av Postfortolling Gardemoen

EMS-Avdelingen

2061 Gardemoen

Tilsendt rekning..

Høres greit ut dette ...

 

Til slutt så vil eg si.. Eg pleier å gange dollar med 10 så blir eg ikke skuffa.. hehe

Hjalp dette..

He, he, ja hjelper på dette. Selv om jeg ganger med 10 så blir prisen vesentlig lavere enn i Norge. Et annet spørsmål: Det firmaet jeg vurderer, skriver at de vil ha fakset over kopi av kredittkortets forside og bakside, dette grunnet at softwaren "over there" ikke uten videre kan verifisere utenlandske kredittkorts ekthet (forklares det). Har du vært ute for slik faksing? Er DET rimelig safe, mon tro? :confused:
Link to post
Share on other sites

Sendte deg en im om at de godtar paypal og slik jeg har forstått det er dette en veldig sikker betalingsmåte. Fint om noen her kan bekrefte/avkrefte dette.tj

Har hatt gode, og dårlige erfaringer... SWMBO (She Who Must Be Obeyed :wink: ) mistet en del penger med Paypal pga feil i systemet .. Ca NOK 2000 .... men slik er vistnok livet ... hvis en vinner mer enn 50% så er går det stortsett bra.... annen info om Paypal spoof's her....

Paypal spoof

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Høres greit ut dette ...

 

He, he, ja hjelper på dette. Selv om jeg ganger med 10 så blir prisen vesentlig lavere enn i Norge. Et annet spørsmål: Det firmaet jeg vurderer, skriver at de vil ha fakset over kopi av kredittkortets forside og bakside, dette grunnet at softwaren "over there" ikke uten videre kan verifisere utenlandske kredittkorts ekthet (forklares det). Har du vært ute for slik faksing? Er DET rimelig safe, mon tro?  :confused:

Om produktet selges i Norge så er det vel ikke mye å hente om du skal gange dollar prisen med 10 og ta hensyn til mindre sikkerhet og dårligere reklamasjonsbetingelser ?

Evt. hvilke produkter synes du er interessante hvor forskjellen er så stor?

Vi vil gjerne forsøke oss med et konkurrerende tilbud som du skjønner.

Send gjerne en mail på post@stavanger-seil.no om det er interessant og du ikke velger å handle i USA for spenningens skyld.

Link to post
Share on other sites

Sendte deg en im om at de godtar paypal og slik jeg har forstått det er dette en veldig sikker betalingsmåte. Fint om noen her kan bekrefte/avkrefte dette.

tj

Jeg har handlet massevis fra USA og betalt med PayPal. Ikke noe problem hittil. MEN det er jo et poeng å oppdage spoof-mailene og ikke la seg lure ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Om produktet selges i Norge så er det vel ikke mye å hente om du skal gange dollar prisen med 10 og ta hensyn til mindre sikkerhet og dårligere reklamasjonsbetingelser ?

Evt. hvilke produkter synes du er interessante hvor forskjellen er så stor?

Vi vil gjerne forsøke oss med et konkurrerende tilbud som du skjønner.

Send gjerne en mail på post@stavanger-seil.no om det er interessant og du ikke velger å handle i USA for spenningens skyld.

Pleier gange med 10 for da ligger frakt + moms til Norge i prisen... :wink:

 

Redigert litt. (trykket feil knapp......igjen)

 

Handlet mye hos www.go2marine.com.. Kjempe folk... Reklamasjon intet problem.. Varene fra disse folka tar ca 4-6 dager fra usa til eg har dem.. I Norge tar det like lang tid..

Redigert av Wellcraft (see edit history)

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Pleier gange med 10 for da ligger frakt + moms til Norge i prisen... :wink:

 

Redigert litt. (trykket feil knapp......igjen)

 

Handlet mye hos www.go2marine.com.. Kjempe folk... Reklamasjon intet problem.. Varene fra disse folka tar ca 4-6 dager fra usa til eg har dem.. I Norge tar det like lang tid..

Et eksempel som viser at det ihvertfall ikke alltid er rimeligere fra USA.

Jeg gikk inn på båtelektronikk som mange diskuterer pris på her på baatplassen.no

Og hva fant jeg ? :)

 

Det er listet opp tilbud på Simrad som er spesialtilbud med tidsbegrensning.

kartplotter til 4499 USD.

Ganger man med 10 så blir det 44990

Vår pris på samme plotter med sun view er på samme betingelser 31990.

Selv om vi kalkulerer med korrekt kurs og 25% mva. så blir vi en del rimeligere.

(også uten fraktkostnad som kommer i tillegg fra USA)

Link to post
Share on other sites

Om produktet selges i Norge så er det vel ikke mye å hente om du skal gange dollar prisen med 10 og ta hensyn til mindre sikkerhet og dårligere reklamasjonsbetingelser ?

Evt. hvilke produkter synes du er interessante hvor forskjellen er så stor?

Vi vil gjerne forsøke oss med et konkurrerende tilbud som du skjønner.

Send gjerne en mail på post@stavanger-seil.no om det er interessant og du ikke velger å handle i USA for spenningens skyld.

 

Jeg skjønner jo at enkelte forhandlere kan bekymre seg pga lav dollarkurs men og siOm produktet selges i Norge så er det vel ikke mye å hente om du skal gange dollar prisen med 10 og ta hensyn til mindre sikkerhet og dårligere reklamasjonsbetingelser ? må være opp til den enkelte kjøper og vurdere.

 

Et konkret eks som viser at man sparer opp imot 50% selv om en ganger oppgitt pris i dollar med 10 (661$ x 10= 6600 kr) er og følge linken til den nye Interphase kartplotteren http://planetgps.net/intu1chrtv6.html

Rimligste plass på nettet i Norge for samme pakke er 12450 kr hos Seatronic, og da får det bli opp til den enkelte og vurdere om en besparelse på opp i mot 50% er en god handel eller om det da handler om om for spenningens skyld

 

RLWI

Link to post
Share on other sites

Ganger man med 10 så blir det 44990

Vår pris på samme plotter med sun view er på samme betingelser 31990.

Ingen problem å finne slike eksempler. Det er litt det samme som å handle på Elkjøp eller Binders, masse billig men slett ikke ALLT!

 

Jeg har sett tilfeller av omtrent dobbel pris på samme utstyr i en nettsjapp i forhold til en annen i USA så det å handle i USA er slett ikke noen garanti for at dippedutten blir billig. Første bud er å sjekke prisen flere plasser før bestilling.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hmm hva skal vi egentlig med næringsliv her i norge.

Tror endelig jeg forstår hva staten holder på med når di belønner bedrifter som flagger ut.

Detta blir bra greier dere, og er vi ekstra heldige blir krona sterk igjen, slik at vi får mere for pengene i utlandet og bedrifter flagger ut i en fei jo jo ja ja :cheers:

 

:seeya:

Redigert av BK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmm hva skal vi egentlig med næringsliv her i norge.

Tror endelig jeg forstår hva staten holder på med når di belønner bedrifter som flagger ut.

Detta blir bra greier dere, og er vi ekstra heldige blir krona sterk igjen, slik at vi får mere for pengene i utlandet og bedrifter flagger ut i en fei jo jo ja ja  :cheers:

 

:seeya:

:confused::confused::confused::confused:

 

Dette er da ikke et nytt fenomen ..... Har da vert slik i årevis..

 

Husk også at det er ikke bare elektronikk (Kartplottere) somselges over dammen..

Eksempel

Bravo 3 anoder.. Pris her lokalt for komplett sett = ca 1500

Kjøpte mitt sett for kr.. 400,- i usa..

Besparing...????? JA

 

Men slettens ikke alt er billig.. Simrad er dyrt i usa i forhold til f.eks Lowrance og andre merker :yesnod:

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

US Postal service samarbeider med Posten BA og er vanligvis rimelig.

Fra Marine Electronics har jeg fått tilbakemelding om at frakt til meg blir følgende med to ulike transportører:

USPS : $52.44

UPS : $110.38

 

Kontakten i firmaet sier videre at:

USPS as I said has poor tracking but is much cheaper. We use them a lot and their service is pretty reliable though.

 

Fraktpris etter dagens kurs varierer da fra ca NOK 318 til ca NOK 670. Noen grunn til å velge dyreste måten? UPS sporer varen helt frem til Norge, og dermed lettere å følge den opp hvis noe skjer underveis. USPS sporer bare til pakken forlater USA, og ifølge Marine Electronics kan det ta opptil 30 dager å få verifisert eventuelle problemer.

 

Noen med erfaring med disse to? Noen grunn til å velge den dyreste? (Pakken er uansett forsikret hele veien, selve sporingen er vel ikke noe stort poeng i seg selv, eller?) :confused:

Link to post
Share on other sites

Noen med erfaring med disse to? Noen grunn til å velge den dyreste? (Pakken er uansett forsikret hele veien, selve sporingen er vel ikke noe stort poeng i seg selv, eller?)  :confused:

USPS -- United States Postal Service -- er helt OK. Jeg har KUN brukt dem på massevis av handel med forskjellig fra Statene, aldri noe problem. Så snart du har tracking number kan du følge pakken. Samme nummer bruker du på posten.no dvs. du kan tracke pakken helt frem.

 

USPS er beryktet for svinaktig høy pris på utenlandsfrakt og til dels dårlig service, i alle fall innenlands i USA.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Fra Marine Electronics har jeg fått tilbakemelding om at frakt til meg blir følgende med to ulike transportører:

USPS : $52.44

UPS : $110.38

 

Kontakten i firmaet sier videre at:

USPS as I said has poor tracking but is much cheaper.  We use them a lot and their service is pretty reliable though.

 

Fraktpris etter dagens kurs varierer da fra ca NOK 318 til ca NOK 670. Noen grunn til å velge dyreste måten? UPS sporer varen helt frem til Norge, og dermed lettere å følge den opp hvis noe skjer underveis. USPS sporer bare til pakken forlater USA, og ifølge Marine Electronics kan det ta opptil 30 dager å få verifisert eventuelle problemer.

 

Noen med erfaring med disse to? Noen grunn til å velge den dyreste? (Pakken er uansett forsikret hele veien, selve sporingen er vel ikke noe stort poeng i seg selv, eller?)  :confused:

bare minner om at det kommer 25% mva. på frakten. Med dagens kurs blir det 850 for det dyreste (kursen er i dag 6.25)

 

kommer tilbake på det du spurte om internt i morgen.

Link to post
Share on other sites

Om produktet selges i Norge så er det vel ikke mye å hente om du skal gange dollar prisen med 10 og ta hensyn til mindre sikkerhet og dårligere reklamasjonsbetingelser ?

Evt. hvilke produkter synes du er interessante hvor forskjellen er så stor?

Vi vil gjerne forsøke oss med et konkurrerende tilbud som du skjønner.

Send gjerne en mail på post@stavanger-seil.no om det er interessant og du ikke velger å handle i USA for spenningens skyld.

 

Jeg skjønner jo at enkelte forhandlere kan bekymre seg pga lav dollarkurs men og siOm produktet selges i Norge så er det vel ikke mye å hente om du skal gange dollar prisen med 10 og ta hensyn til mindre sikkerhet og dårligere reklamasjonsbetingelser ? må være opp til den enkelte kjøper og vurdere.

 

Et konkret eks som viser at man sparer opp imot 50% selv om en ganger oppgitt pris i dollar med 10 (661$ x 10= 6600 kr) er og følge linken til den nye Interphase kartplotteren http://planetgps.net/intu1chrtv6.html

Rimligste plass på nettet i Norge for samme pakke er 12450 kr hos Seatronic, og da får det bli opp til den enkelte og vurdere om en besparelse på opp i mot 50% er en god handel eller om det da handler om  om for spenningens skyld

RLWI

Enig i at dette var et skrekkeksempel. tipper det er en kampanje seatronic ikke har fått med seg.

forsøkte å sjekke pris hos navtech på forhandlerpdf. priser på plottere står oppgitt på 11" men ikke 6".

Link to post
Share on other sites

bare minner om at det kommer 25% mva. på frakten. Med dagens kurs blir det 850 for det dyreste (kursen er i dag 6.25)

Så en gang en artig variant som unngikk momsen helt. I feltet for vareverdi på deklarasjonen (grønn lapp fra USA) var det skrevet «warranty exchange» dvs. «bytteting på garanti» sammen med verdien (som var over grensen). Ble ikke avkrevet en øre i mva. ...

 

 

Og om jeg har forstått dette rett er det slik at man får fradrag for den lokale momsen i USA og deretter får egen faktura på norsk moms fra befrakter? Stemmer det?

USA har ikke moms men «sales tax» som er en flat prosent på salg i siste ledd (5-6%). For salg til eksport fra den enkelte delstat (out-of-state sales) påløper ikke avgiften. Så på de averterte priser som oppgis ekskl. sales tax, kommer det i alle fall ingenting til fradrag.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Enig i at dette var et skrekkeksempel. tipper det er en kampanje seatronic ikke har fått med seg.

forsøkte å sjekke pris hos navtech på forhandlerpdf. priser på plottere står oppgitt på 11" men ikke 6".

 

Takker de høyere makter for at Internett finnes når en ligger syk og en sovner og vokner i hytt og vær, det gjør enkelte netter en del kortere.

 

Sjekket navtech jeg og de står oppført med følgende:

 

U1-CHRT-MV6I Chartmaster V6i (5,7' Sollys fargeskjerm m/GPS innebygget ant.) 10850,00 Ex mva

inkl Mva 13454,00

 

U1-CHRT-MV6 Chartmaster V6 (5,7' Sollysfargeskjerm m/GPS ekst. Antenne) 10950,00 Ex mva

inkl Mva 13578,00

 

Så ut i fra disse prisene er da besparelsen over 50 % med handel i USA selv om en ganger $ pris med 10. :yesnod:

 

RLWI

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Fraktselskapet legger ut for mva, og dette tar de ett gebyr for, vanligvis mellom 50 og 100 kr. Man pleier å få regning i posten i ettertid, men er du uheldig så må du betale forskudd eller får pakken tilsendt i postoppkrav gjennom det norske postverket. Dette varierer med hvilket pakkeselskap du bruker.

 

US Postal service samarbeider med Posten BA og er vanligvis rimelig.

 

Lagt til:

Fraktselskapet bruker den medfølgende pakkseddel/faktura til å beregne mva. Pass på at Tollvesenet/fraktselskapet ikke legger til fraktprisen hvis den allerede er inkludert i fakturabeløpet. Dette er en vanlig feil.

 

Geir

<{POST_SNAPBACK}>

Fraktprisen _skal_ vel legges til fakturabeløpet før mva-beregning iht. gjeldende regler.

 

Er du heldig oppgir avsender en "sjablong"-verdi på forsendelsen slik av mva-beregningen faller ut til din fordel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...