Rune Gustavsen Startet 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2005 (redigert) Har Scand Baltic med 158HK vurderer å montere trimplan. Har noen anbefalinger om type, plassering osv ? Redigert 3.Januar.2005 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Har Scand Baltic med 158HK vurderer å montere trimplan. Har noen anbefalinger om type, plassering osv ? halois! artig å se kjente på forumet. gå inn på erfaringsdatabase å søk frem din båttype, der kan du kanskje finne andre som har trimplan til denne båttypen. eller gå inn på scand.no og spør fabrikken om dette. med vennlig firefighter Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 I erfaringsdatabasen finner du bl.a. et medlem som kaller seg Nibba. Han har en Scand 29 hvor det er ettermontert ganske mye utstyr. Bl.a. trimplan. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Kjelli Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Har ikke erfaringer med denne båten, men monterte større trimplan på min båt, økte fra 20cm bredde til 60cm bredde. Fordel: Planingsterskelen ble redusert fra 18 knop til 12 knop. Ulempe: Må være veldig forsiktig ved justering av trimplan tilbake, da der er en del kilos trykk, og når oljen skal tilbake, så går det fort, slik at båten lett kan legge seg en del. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2005 Har Scand Baltic med 158HK vurderer å montere trimplan. Har noen anbefalinger om type, plassering osv ? Trimplan anbefales. Ikke nødvendigvis når båten skal opp iplan men for att den skal gå rett i sjøen avhengig av vind, bølger, passasjerer ombord osv. På min båt er de plasser ca 10 cm inn fra skrogsiden. mvh Håvar Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Trimplan anbefales. Ikke nødvendigvis når båten skal opp iplan men for att den skal gå rett i sjøen avhengig av vind, bølger, passasjerer ombord osv. På min båt er de plasser ca 10 cm inn fra skrogsiden. mvh Håvar Jeg hadde en slik båt med samme motor i 10 år fra 1985 til 1995. Opplevde aldri savn av trimflaps for å korrigere sideveis bevegelser. Båten er utrolig retningsstabil og upåvirket av vind og vektforskyvninger. Scand besvarte alle henvendelser den gangen med at flaps hadde ingen virkning på denne båten. Kjenner dog en som påstod at han fikk litt ekstra fart etter at han monterte flaps på sin Baltic med samme motor. Bytte av motor til min. 41 (190hk) som jeg hadde på min andre Baltic, gir en helt annen og bedre effekt. Men det blir jo svar på et annet spørsmål med en helt annen kostnad. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Baltic Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Jeg har hatt Scand 29 Baltic med Volvo KAMD43, 221 HK,- uten trimplan. Dette fungerte utmerket og jeg savnet aldri trimplan på denne. Nå har jeg imidlertid under bygging en helt ny Scand 29 Baltic som skal ha Yanmar 290 HK og da velger jeg å sette i trimplan fordi båten løfter seg noe mere ved høyere fart og kan da lettere vippe til den ene eller andre siden ved skjev vektfordeling,- blir som en vektstang når lite av båten ligger i vannet. Fikk råd av fabrikken å montere trimplan ved bruk av så pass stor motor (290 HK) og fikk tilsvarende anbefaling om ikke nødvendig med trimplan med 221 HK. Dette bare som en kommentar til debatten. Lykke til med ditt valg! Sitér dette innlegget Link to post
Johnso Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Tviler på om du får så veldig stor effekt av trimplan på en 158hk. Jeg har trimplan på min Baltic, men den har en 270hk motor. Ta konta kt med Scand Boats før du bruker flere tusen på trimplan til din båt. Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Har trim plan på min båt. Wellcraft 26 foter. ORiginalt er denne båten med bensin motor og nå har den diesel og den er mye tyngre(300kg) ca da.. DEt eg lurer på er om eg kan øke bredden på trimplanene og beholde samme sylindere?? Dem som er i dag er ca 35 cm og kunne tenke meg plan som var 50-60cm. Planingsterskel i dag er ca 18 knop. Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Skipper Worse Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Tviler på om du får så veldig stor effekt av trimplan på en 158hk. Jeg har trimplan på min Baltic, men den har en 270hk motor. Quindebestet dro meg med for å se på en Baltic med 270 hk uten trimplan. Den gikk helt fin uten, etter min ringe oppfatning ... gikk som en kule med en aldeles kunstferdig hekksjø. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Blanco Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Jeg er litt nysgerrig på dette med 290 hk i en båt som opprinelig hadde Veritas skilt med maks motorstørrelse ca. 220 hk (var vel oppgitt opprinnelig i kw, husker ikke hvor mye). Hvordan oppfører den seg hvis motoren utnyttes med 85% belastning og riktig propell som gir maks 3900 o/min(Yanmar 6LP). Oppfører den seg trygg og stabil uten overplaning og styring med baugen(skjærer avgårde). Eller drar man egentlig rundt på ca. 60hk i reserve uten å få utnyttet dem. Skroget var vel opprinnelig ment til et fartsområde rundt 18-20knop. Ettersom jeg kan se på skrogene, er de helt like idag som i 1983. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Skipper Worse Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Den vi var så heldige å få en prøvetur med, gikk i alle fall aldeles eksemplarisk uten nykker og negative tendenser. Det var en så kjekk og grei båt at det nesten er synd at det går an å få ugudelig mye mer båt for omtrent samme penga .... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Kjelli Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 DEt eg lurer på er om eg kan øke bredden på trimplanene og beholde samme sylindere?? Dem som er i dag er ca 35 cm og kunne tenke meg plan som var 50-60cm. Planingsterskel i dag er ca 18 knop. Bruker samme sylinderene jeg, en stk pr trimplan, 60cm bredde. Fungerer kjempebra. Hadde selv planingsterskel på 18 knop, nå 12 knop. mvh Kjelli Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Bruker samme sylinderene jeg, en stk pr trimplan, 60cm bredde. Fungerer kjempebra. Hadde selv planingsterskel på 18 knop, nå 12 knop. mvh Kjelli Takker Kjelli.. Skal prøve dette Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
Brumle Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Bruker samme sylinderene jeg, en stk pr trimplan, 60cm bredde. 60 cm plan, er det noe de fleste båtutstyr butikker fører, eller er det bedre å få et mek. verksted til å lage dem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.