Jump to content

Kan man legge moring på kommunens eiendom/strandsone?

palmatta

Recommended Posts

Jeg lurer på en sak.

Vi har en hytte på Sotra utenfor Bergen og for å komme ut dit så er det greit å bruke båten da det ellers er langt å gå.Det som er problemet er at det ikke er ledig båtplass i området.(laang venteliste)

Ser at det er flere som har lagt ut en moring og har båten sin liggende her da det er en stille og rolig vik med lite bølger osv her.

Det er kommunen som eier området.

Kan jeg da " ta meg tilrette" og lage min egen moring og legge båten i viken? Sjansen for at kommunen kommer og kontrollerer her er lik null. Noen som har vært borti dette tidligere?

Vet at det er flere som har gjort det samme i Nordåsvannet i Bergen, og der har båtene lagt i årevis.

Foe en del år siden fikk jeg lagd en mooring ut i nærheten av Sandnes. Jeg tok da kontakt med Sandnes havnevesen for å forhøre meg først. Svaret jeg fikk var, at så lenge jeg ikke var i veien for normal trafikk og monterte ankerlanterne var der ingen problemer. Ankerlanternen løste jeg med å montere en solcelle "hage"lampe. Ikke spesielt fint, men den gjorde "jobben".

NB! jeg var den første på mangen år som lå for svei der. Året etter var der tre båter mer :-)

Så vidt jeg vet at må du få godkjenning fra både Bergen havnevesen og kommunen. Men, jeg vet om en del folk som har lagt ut bøyer uten å spør noen som helst. De bøyer jeg vet om ligger fint og ingen har klagd på de. Er man ut av allfarvei er det fortsatt greit å legge ut bøyer - iallefall her på Vestlandet. Men du riskerer jo pålegg om å fjerne de igjen om vår kjære fylkesmann Sponheim måtte finne på å prioritere ulovlige bøyer når han går tom for ulovlige naust.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

det kan du ikke uten å spørre/søke først.

Det er helt riktig som Mouche her sier dog..... Sansynligheten for å få avslag er stor, dersom en har spurt på forhånd, fått avslag og legger ut bøya alikevel er det stor sansynlighet for at det kan vanke bøter.

Har en derimot lagt ut bøye uten å spørre er det større mulighet for å få anmodning om å fjerne den innen en tidsfrist eller at overhodet ingenting skjer. I alle fall er dette beste lønsing etter mitt syn. Ligger det flere bøyer i samme området taler det også til din egen fordel. Legg ut bøye du trådstarter. :flag_bp:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Du kan jo og forhøre deg med de som ligger der om de har søkt/spurt, har de ikke det så legg ut

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dere får arrestere meg dersom jeg tar feil, men mener at du fritt kan legge ut bøye uten at noen myndighet må gi sin tillatelse, og at denne friheten er forankret i sjøloven - så lenge følgende er oppfylt:

- Bøya legges utenfor leden

- kommunen ikke har vedtekter som regulerer utlegging av bøyer

Jeg hadde uansett ikke søkt før du evt. fikk pålegg om å flytte/fjerne den

Redigert av Nøttlending (see edit history)

Siterer fra Båtliv.no

Sansynligvis er det ikke søknadspliktig der hvor trådstarter skal legge ut moring. :flag_bp:

Lov om havner og farvann av 17. april 2009 nr. 19.

§ 27. Tiltak som krever tillatelse

Bygging, graving, utfylling og andre tiltak som kan påvirke sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde, krever tillatelse av kommunen hvor tiltaket skal settes i verk. Som tiltak regnes bl.a. fortøyningsinstallasjoner, kaier, brygger, broer, luftspenn, utdypning, dumping, akvakulturanlegg, opplag av fartøy, lyskilder, kabler og rør. Kommunen kan ikke gi tillatelse til tiltak som vil stride mot bestemmelser gitt i eller i medhold av loven her.

Siden en bøye vil omfattes av begrepet ”fortøyningsinstallsjoner” vil denne bestemmelsen komme til anvendelse. Det er dermed plikt til å søke om tillatelse dersom bøyen (fortøyningsinstallasjonen) kan påvirke ”sikkerheten eller fremkommeligheten i kommunens sjøområde”. Dersom tiltaket ikke har slike virkninger er det normalt ikke søknadspliktig. Det er tilstrekkelig at det er en rimelig mulighet for at tiltaket kan virke forstyrrende på ferdselen, for eksempel at trafikken forsinkes, vanskeliggjøres eller utsettes for fare på grunn av tiltaket.

Det er kommunen som eventuelt gir en tillatelse etter havneloven § 27, og de kan nekte dersom vilkårene nevnt over er oppfylt. Dersom vilkårene ikke er oppfylt trengs normalt ikke tillatelse og du kan legge ut bøyen. Slik du forklarer situasjonen vil vurderingen i ditt tilfelle sannsynligvis være hvorvidt bøyen vil representere en fare for sikkerheten eller fremkommeligheten i sjøområdet. Dette spørsmålet er det kommunen som avgjør. Grensetilfeller kan for øvrig avklares i forskrift, jf. § 27 fjerde ledd.

Som du ser beror det på en skjønnsvurdering hvorvidt du vil ha rett til å legge ut bøyen uten søknad. Det er derfor vanskelig å gi deg et sikkert svar uten at de faktiske forholdene er vurdert.

Så konklusjonen er vel: Pass på at bøyen er ikke til hinder for noen. Snakk evt. med naboen som måtte har noen meninger om det og legg ut bøyen...

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

hmm etter det Contraband skriver så tolker jeg det faktisk slik at du uansett må spørre kommunen om blåsen vil være til hinder, det er ikke DIN EGEN vurdering som ligger til grunn. Kommer de frem til at den IKKE er til hinder, så må du ikke søke. Kommer de frem til at den er til hinder, så må du søke.

eller tar jeg feil?

-kattepina blir vel om du spør om den er til hinder og kommunen sier "ja, den er til hinder og du må søke", for deretter at alle med blåse må søke og du blir uvenn med hele gjengen :)

Siden du oppgir at det finnes en eier av området (kommunen, skriver du i dette tilfellet), så kan jo eieren motsette seg slik permanent bruk av sin grunn.

I tillegg til havne- og farvannsloven har du for øvrig også plan- og bygningsloven.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

hmm etter det Contraband skriver så tolker jeg det faktisk slik at du uansett må spørre kommunen om blåsen vil være til hinder, det er ikke DIN EGEN vurdering som ligger til grunn. Kommer de frem til at den IKKE er til hinder, så må du ikke søke. Kommer de frem til at den er til hinder, så må du søke.

eller tar jeg feil?

-kattepina blir vel om du spør om den er til hinder og kommunen sier "ja, den er til hinder og du må søke", for deretter at alle med blåse må søke og du blir uvenn med hele gjengen :)

Dette har mest med hvor i verden en er. I enkelte sentrale deler av Østlandet ligger fortøyningsbøyer tett som hagel i mange bukter og gjør adkomst vanskelig med fare å få flytende taustumper i propeller og umulig å ankre opp. Her burde havnemyndigheten ikke bare nekte, men rydde opp. På Vestlandet har en i liten grad dette problemet og da kan en stort sett legge ut moring så lenge en ikke kommer i klabeit med grunneiere.

Finnes det ikke en grense for hvor langt ut fra land en eiendom går? Så langt en hest kan vade?

Kommunal "grunn" gjelder vel like langt ut som en vilken som helst annen eiendom?

Ja, det er klart! Men trådstarter skriver at det gjaldt kommunal grunn.

Grensa er normalt marbakken, eller "så langt en hest kan vade" (dvs en vanndybde på 2 m) dersom det ikke er noen markert marbakke. I tillegg kommer noen bestemmelser om "tilflotsrett" som i noen grad begrenser tiltak utenfor en eiendom.

Enkelte steder er det fastlagt en konkret grense langs strandkanten, da gjelder det neppe noen eiendomsrett for den tomta utover i sjøen.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Vet ikke hvor på Sotra du holder hus, men generelt for fler og fler kommuner er 1. pri penger. De aller fleste søknader får automatisk avslag først (13000,- i kassa) så får du besked om å klage (3000,- i kassa) og da får du kansje lov. Husk det er maaaaaaange som har sugerør ned i kommunekassa.....

Om du legger en liten blåse utenfor hytta, og denne ikke er til hinder for almindelig ferdsel = GO !

Har en liten øy nede i Sørfjorden ved Risør, har lagt ut både bøye og flytebrygge. En Risørværing kom stadig vekk på besøk til den øya noe som i og for sg er greit nok om jeg ikke er der og at han ikke sitter på fanget mitt om jeg er der. :giggle: Han fikk huden full av kjeft for noen år tilbake og ble kastet vekk dette da bikkja hans gjorde fra seg overalt.Jeg ble noe lei av å tråkke rundt barbeint i hundemøkk. Resultatet var at han anmeldte bøye og brygge til kommunen som ulovlig :headbang:

Bøya var ok men flytebryggen måtte jeg fjerne da det ikke var lov å bygge i strandsonen. Maken til pissprat. :headbang: Sistnevnte løste jeg med å montere en 4 hk Yamaha på bryggen og melde bryggen inn i småbåtregisteret. :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...