Bjoan Startet 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2012 (redigert) Hei. Har noen problemer med en båt jeg kjøpte for noen uker siden. Motoren er en Sabb 2g. 1978 modell om jeg husker rett. Problemer: Startet med att jeg kjøpte båten som den sto. stått på sjøen i 2 år uten å vært startet. luftet diesel systemet å sjekket olje. å den startet med en gang. de første dagene så startet jeg den bare opp. lot den gå på tomgang i en time av gangen. Å idag skulle jeg ta den med på en tur. Da alt så ut til å være greit når den gikk på tomgang. Temperatur på 60Grader, uansett hvor lenge den gikk. har vært vann og frostveske på den i alle år. å før jeg begynte å kjøre så var det fult med vann. Men etter noen minutter så er det bortimot tomt. å topp pakning er fin, etter hva jeg har funnet ut. Men når jeg hadde kjørt noen minutter stiger temperaturen rett opp mot 100 grader. røyk en del hvitt av eksosen i starten... Så begynte jeg å demontere kjølesystemet. Plukket av vannpumpe å termostathus osv. Å når jeg skal ta av termostathuset. På siden av lyddempern. så er det ikke mye som skulle til før den nederste delen av "termostathuset" knekker. å innvendig der. mot eksosen. Så er alt av pakninger å gods rustet bort. så mest sansynelig så har vannet fra termostaten runnet rett ned i åpningen til eksos i bak kant av lyddemper. Så da har jeg ett spørsmål. Er det noen mulighet for att jeg kan finkappe denne plata som termostaten ligger i.. Å erstatte den nedre delen. (lokket over åpningen til lydemper) med ei 5mm plate. da selve termostathuset er fint. bare nedre del som er knekt. altså å blende åpningen til eksoen som går inn mot denne plata til termostaten. Syns også att det var dålig drag i motoren. Går fint opp på fult turtall når koblingen er i fri stilling. Men virker ikke som att jeg får fult pådrag under belastning. Å jeg håper problemet som jeg nevnte over her, er årsaken til det.. så jeg håper på svar. da jeg ikke har råd til nye deler osv. så da må jeg gjøre det så billig som mulig. har gjort rent diesel filter osv. Å luftet systemet. er foresten ferskvannkjøling. Legger ved ett par bilder, så er det enklere å se hva jeg mener ang denne plata. Det ene bildet viser hvordan jeg tenkte å løse det. Har sendt mail til Sabb Bergen, venter på svar. men er fint om det er noen her inne som kan litt om sabb og Redigert 18.Januar.2012 av Bjoan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sabbdiesel Svart 18.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2012 Følg med litt på finn.no. Er stadig motorer og delemotorer/motordeler til Sabb til salgs der. Akkurat NÅ er det feks en kar som selger 3 stk Sabb 2G til en meget billig penge, kanskje han er interessert i å selge kun ei eksospotte? skader jo ikke å ta en tlf :-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 Angående trekkraften så er det ikke unaturlig om dne er skikkelig nedgrodd etter å ha ligget et par år uten bruk? Sjekk i det minste propellen, er den full av gugg så går kreftene bort i å snurre rundt på dette... Det kan gå med den løsningen du har skissert, utfordringen blir vel å få skikkelig feste på den nye platen med kun to skruer på ene siden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bjoan Svart 19.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 den er nokså skjeggete under ja. så det bli vel en runde på slippen i nærmeste framtid. Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 Syns også att det var dålig drag i motoren. Går fint opp på fult turtall når koblingen er i fri stilling. Men virker ikke som att jeg får fult pådrag under belastning. Har en livbåt med samme motor. Noen dager drar den som bare pokker, mens andre dager er den helt dau. Alt etter dagsformen. Finner ikke problemet heller.... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bjoan Svart 19.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 (redigert) Kan vel ha noe med att dieseln som er på den, er ca 3 år gammel Men pytt pytt. den går da :) Å til dere som er kjent med sabb og omstyringa på den. Hvordan skal den egentli funke? Når jeg skyver den største hendelen helt fram, Så den "låser" seg der. så går den framover. men tar jeg den litt tilbake igjen. så bakker den. har liksom ikke mulighet til å justere hastighet når jeg kjører framover. er bare et "hakk" som den går framover på. å resten av vandringa på hendelen går til reversering. skjønner ingenting av dette opplegget jeg. har prøvd å justere forsiktig på omstyringa. uten noe forbedring. Redigert 19.Januar.2012 av Bjoan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 19.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2012 Min slurer hvis man ikke dytter sparken helt frem. Så du må nok justere giret ditt på et vis. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.