Jump to content

Kjøp av Delta 25SC eller Targa?


Ingvarjg

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg står foran mitt første båtkjøp, og ønsker noen tips og råd. Jeg vurderer en 2007 modell Delta 25SC med VP D3, men har også sett på eldre Targa 27. Targaen har større bruksområde, men Deltaen tiltaler meg fordi den er rask og billig i drift. Selgeren hevder den ligger på rundt 0,7 l/Nm. Deltaen er også rimeligere i innkjøp, men begge merker ser ut til å holde seg godt i pris. Prisforlangende for Deltaen er ca 500k. Den er utstyrt med kartplotter, og jeg tenker å få installert radar i tillegg, den kan enkelt kobles mot samme skjerm (Raymarine). Med i handelen skal jeg få installert en Ebersprächer dieselvarmer, da jeg tenker å bruke båten hele året. Det primære bruksområdet for båten blir transport av 1-2 personer fra halvøya (Fosen) jeg nå har flyttet til og inn til Trondheim, og en og annen overnatting i gjestehavn. Deltaen ligger lagret på land. Hva bør jeg se etter? Har noen erfaringer med Delta? Erfaringer med VP D3 motoren? Har den de samme injektorproblemene som VP D6? Eller bør jeg droppe Deltaen og heller gå for en Targa 27 fra midten av 90-tallet?

Link to post
Share on other sites

Det er himmel og have mellom disse modellene med tanke på bruksområde. Targa 27 er for det første godkjent i CE B kategorien, mens Delta 25 i CE C. I en targa kan man fint bo et par personer i lengre perioder da alle bekvemligheter som toalett, dusj og busse er på plass. Uteplassen er også uten sammenligning på disse to båtene.

Du vet selv best ditt bruksbehov, jeg har bare pekt ut noen grunleggende forskjeller som kan ha stor betydning for valg og tilfredstillelse.

I en Targa 27 fra midten av 90-tallet sitter det sansynlig vis en KAD-44 dersom den ikke er byttet ut med en D6. Med KAD motoren hadde jeg et forbruk på 1,2 ltr/nm, mens med D6-350 1 ltr/nm.

Redigert av Big Horn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Ja jeg er fullt klar over at Targaen har et mye bredere bruksområde, har fått tips av en venn om en 1996-modell Targa 27 som nettopp har fått installert en ny D6, og kan absolutt tenke med denne, men det forlanges 200k mer for den enn for Deltaen. Mitt behov er som sagt først og fremst rask og sikker transport innaskjærs, samt en lugar for overnatting, noe begge båtene oppfyller. Jeg trenger med andre ord ikke en Targa, men dersom kvalitet, annenhåndsverdi eller andre forhold taler sterkt imot Deltaen så kan Targaen være verdt prisforskjellen. Så det jeg egentlig er ute etter å få svar på, er om noen har første- eller annenhånds erfaring med Delta da jeg ikke kjenner noe til merket. Targen har jeg mer erfaring med selv, og det er absolutt gode greier, men jeg lurer jo litt på dette med D6-motoren da jeg ikke bare har hørt bra om den.

Link to post
Share on other sites

Delta 25 er kun 245 cm bred og følsom for lastforflytning, legger seg da godt over. Trenger aktiv bruk av flaps. Prøv selv.

 

Ellers setter alle piker pris på et toalettrom hvis de skal være med, og særlig ved overnatting. Deltaen kommer svakt ut her.

 

Delta er morsom å kjøre, Targa blir mere et godstog. Det ligger tester av begge på nettet.

 

Targaen blir helt klart dyrere å kjøre med, men bruksområdet blir også større.

 

Vanskelig å konkludere da disse er svært forskellige i størrelse/alder/pris.

Link to post
Share on other sites

delta er en båt for maks 2 pers

sitte plassene på siden er for lav viss du er 1.85 eller høyere.

kjøp targa

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

For at smide en outsider på bordet: Har du vurderet Paragon 25 ? Eller bliver den for dyr? Jeg synes selv at det er en rå båd, der virker som om den er perfekt til dit behov. Desuden er der jo også en Askeladden 805 Commuter i samme stil?

 

Af dine to både var jeg nok selv gået for Targa.

Link to post
Share on other sites

Paragon er for dyrt, men takk for innspillet. Andre tips om båter som kan passe mottas med takk, som dere sikkert har skjønt er jeg ikke så godt orientert om hva som finnes.

700k som forlanges for Targaen er min absolutte limit, da jeg ikke vil ta opp ekstra lån for å kjøpe båt, og det er det som gjør at Targakjøpet sitter langt inne. Skulle jeg da havarere drevet så står man der... noe som ikke er helt utenkelig ettersom jeg har forstått.

 

Uansett, har noen tips til hva jeg bør undersøke ved besiktigelse?

Link to post
Share on other sites

D serier som svikter er jo oftest etter bare få timer! har den gått problemfritt i flere år så er vel motoren til å stole på kansje om riktig vedlikehold og bytting av kritiske/modifiserte deler er gjort. Personlig hadde jeg ikke følt meg trygg med en D-serie. under lukene! Jeg liker best MTU,CAT,MAN,Cummins,Yanmar men det er jo en annen diskusjon, og realiteten er jo at markedet domineres av Volvo, Merc og Yanmar.

Delta og Targa blir vanskelig å samenlikne da dem hendvender seg til totalt forskjelige grupper. epler og pærer....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Alternativ til Targa er f.eks Nord Star og Minor.

 

2stk Nord Star i havna her, en 24 og en 26, begge virker som bra båter

 

 

 

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Da jeg ikke fikk noen argumenter mot Deltaen som har noe med min bruk av båten å gjøre, så dro jeg og tittet på den. Det endte med kjøp. Har nå hatt den i noen uker og er meget fornøyd med båten. Over 30 knop marsjfart virker som den største selvfølge, og det slår svært lite i bølger med rett bruk av trim og flaps. Som noen over her påpeker så krever den aktiv bruk av flaps ved skjev last eller sidevind, men det ser jeg ikke på som noe problem. Etter et par dagers bruk så går det av seg selv. Fruen er også fornøyd, istedenfor en og en halv time for å komme seg til hytta til svigers rett over fjorden, tar det nå 30 min fra vi går ut av døra hjemme til vi er over. Pendling til byen går også raskt, og ikke minst rimelig. Deilig å ikke måtte tenke så mye på hva det koster i diesel. Og så morsom som den er!

 

Som pendlerbåt synes jeg så langt at båten er ypperlig, selv om jeg gjerne skulle hatt en Delta 29SW for å få en båt med et mer allsidig bruksområde. Men 29-foteren har en upassende pris, og jeg har strengt tatt ikke behov, bare lyst på. Så 25-foteren blir nok i mitt eie en stund, om enn med noen modifikasjoner på sikt.

 

Jeg funderer på å utvide den lille vitsen av en badeplattform som ligger bak motorkassen en liten smule, samt å få på høyere håndrekke på hver side av motorkassen, for å få mer anvendelig uteplass til småturer på finværsdager og for fisketurer. Får se hva jeg finner på der, men det er ikke pri en foreløpig. Det første jeg kommer til å gjøre er å lage ny kalesjevegg bak. Den som er der er bare irriterende, da den enten må rulles opp under det skyvbare taket, eller tas helt av når taket skal skyves frem. Videre blir det vel radar, Ebersprächer og porta potti da det alt er forberedt plass for dette, er egentlig noe drit men det er kun for nødbruk underveis og den blir nok svært sjelden brukt. Når dette er på plass dekker faktisk båten alle behov jeg har pr i dag :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Automatisk kontroll av trimflapsene hadde vel neppe hvert dumt det heller?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har ikke prøvd dette selv men selges hos maritim mener eg, ellers kan du jo google tester av dette? Autotrim blir det iallefall kalt men kjært barn har mange navn.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Googlet litt og søkte i forum her og prisen for enkleste system som styrer bare flapsene finner du til rundt 2000,- hvis du bestiller fra utlandet, nærmere 3tusen i norge. Går du for et system som og styrer trimmen på drevet snakker vi mellom 8-13 tusen. Båtliv hadde en test av sistnevnte og hadde jeg hatt en så small båt med så mye V i som deltaen hadde jeg gått inn i dette emnet og skaffet til veie all den informasjonen jeg kunne få tak i før jeg besluttet for eller imot, dette hvis pengboka tillater det

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Googlet litt om dette, som sagt så er det ikke noe som savnes, men artig leketøy er man jo glad i! Det jeg fant ut var at det ikke nødvendigvis er bare positivt, iallfall ikke hvis man har en båt med dyp V som legger seg over i sving, og det gjør jo Deltaen til de grader. Det ble skrevet at slike systemer har en forsinkelse som gjør at det ikke vil ligge og korrigere alt mulig av bevegelse, f eks hvis det er litt bølger fra siden så ville jo det bli slitsomt. Resultatet er at systemet merker f eks at båten ligger litt over mot styrbord og retter opp dette, men da vil jo båten svinge. Så retter man opp kursen, båten krenger, og så er det på'n igjen. Funker nok bedre om man har flatere bunn, men da trenger man jo ikke å korrigere flapsen så ofte uansett. Tror jeg dropper det leketøyet, og finner noe annet å bruke penga på. Og dyre ting til båten finnes det jo nok av!

Link to post
Share on other sites

Med en såpass rå kjørebåt er min sterkt subjektive mening at styring av drev og flaps bør håndteres av båtfører! Jeg synes det er litt av sjarmen og utfordringen å få båten til å gå godt og rett i bølgene. Men samtidig ser jeg at det også er greit å bare klemme hendelen i veggen og sitte med begge hendern på rattet, er riktig for noen også¨- men jeg tror de færreste av dem eier en Delta 25 med 24 eller 26 graders V-bunn :yesnod:

 

Få gjerne noen bilder av båten Ingvarjg - litt misunnelig her jeg sitter! :giggle: Hva er toppfart på skuta og er den vanskelig å føre?

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Bilder ja, har noen dårlige mobilbilder samt et par som forrige eier har sendt meg. Båten hadde kun gått 244 timer da jeg overtok den, men den skriker etter polering. Jeg har gått fort over den, men den trenger noen timer med grundigere puss. Skal bruke den hele året men tenker jeg tar den opp noen dager til høsten og gir den litt pleie. Oljeskift på drevet tar jeg også da, olje og filterbytte på motor har jeg tenkt å ta så snart jeg rekker det. Den har vært servet og det skal slik sett ikke trengs, men det er noe med å gå over alt når man er ny som eier.

 

Her er båten ved besiktigelse:

48RYOl.jpg

 

 

 

Tilsendt bilde fra i fjor. Veldig karakteristisk stuk på Deltaene, første turen jeg hadde med den inn til Trondheim var det en kar som kom meg i møte da jeg la til ved gjestehavna. Han hadde gjenkjent båten som en Delta langt ute på fjorden og måtte ned og titte, for han hadde en 29SW.

WQtTMl.jpg

 

 

 

Førerplass:

x1MSQl.jpg

 

 

 

Kona til rors:

hx6Aj.jpg

 

 

 

Toppfarten skal være ca 40 kn. Da den ble satt på vannet i år rett før besiktning fant forrige eier ut at den ikke ville mer enn 36 og noe. Ikke noe groe på den da den ble levert (kom landveien) så det kan være så enkelt som at bytte av dieselfilter gjør susen. Det som er morsomt er at båten trives så godt i 30 kn pluss. 35 kn marsj er totalt uanstrengt, så lenge det er flat sjø. Jeg bor nesten ytterst i Trondheimsleia, og med et par fjorder som møtes et par steder så blir det fort litt bølger. Er det korte, hvite bølgetopper inne i fjorden så er fortsatt 30 kn en fin hastighet, men i lange, høye bølger lenger ut så er 25 kn mer passelig - så lenge man har bauen mot bølgene. Med 26 graders V så slår det jo stort sett ikke med rett trim, selv om sjøsprøyten står over båten for hver bølge. Den kan trimmes slik at bauen graver seg godt ned. Med bølger av litt størrelse inn fra siden så ruller den bra og legger seg godt over fra side til side, og da må farten betydelig ned. Det er vel egentlig det jeg liker minst med båten.

 

Om den er vanskelig å føre? Jeg synes ikke det nå. Men for meg som ikke har eid båt før, og den begrensede erfaringen jeg har i småbåt er fra noen seilturer og noen dager i Targa som oppfører seg helt annerledes, så tok det noen timer med tilvenning å bli vant til den. For båten krever en aktiv fører, og det synes jeg egentlig er helt topp. Har bil som gjør det samme, og kan ikke tenke meg noe kjedeligere enn et kjøretøy man bare blir transportert i. Så slik sett passer båten meg bra. Den gjør det jeg ber om, og det krever svært lite korreksjon på flaps og ror før det skjer noe. Et ørlite trykk på bryteren til en av flapsene er nok til at den retter seg opp. Det som jeg enda ikke har vent meg helt til, er å stå så langt bak i båten ved manøvrering i trang havn der jeg har noe rett framfor meg, da er den litt uoversiktelig. Noe som fører til at jeg er mer forsiktig enn jeg kunne ha vært, og da blir det litt mer fram og tilbake. Men det går seg vel til etterhvert. Har også lagt til brygge med ganske sterk fralandsvind, og det krevde noen forsøk siden jeg var alene i båten og det ikke bare er å rekke hånda ut av styrhuset for å hive i land førtøyningen, slik som i f eks Targaen. Båten har ikke sidepropell og jeg vet ikke om det er noe jeg vil ha heller på en slik båt, det klinger liksom ikke helt godt.

Jeg har klokket 30 timer på den allerede, skal prøve å få så mange turer som mulig i ulikt vær, for å få så mye erfaring jeg kan før høsten og vinteren. Båten skal jo brukes da også, så jeg er opptatt av å bli så dyktig som mulig til å føre den. Da kreves trening og erfaring, så det er bare å få så mange timer i båten som mulig.

Link to post
Share on other sites

Hei, den båten der er jo helt rå :thumbsup: (Har hatt Finn-annonsen liggende i favoritter i nesten et halvår, og sikler kikker på den ukentlig)..

 

Det hadde vært stas å få tittet på den live også - hvis du skal inn til Trondheim og vil ha litt fanklubb er det bare å sende PM :smiley:

 

(måtte registrere meg ens ærend for å skrive i denne tråden, har lurket lenge :lol: )

Redigert av xtralarge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...