Jump to content

Hvilken 2-takt påhengsmotor skal jeg velge til Fjordling 18 fot?

klang

Recommended Posts

Den som stod på finn ja.

Henter den til uken,den skal på garanti jobb.oljealarm som gikk av og til. Fikk den litt ned i pris..

Vbunn,hvilken proppel kjører du med? Jeg tror det blir en 24tommer på meg 4-blads.

Nåværende propell er en viper 19". Siden turteller er litt unøyaktig, kan jeg ikke fastslå toppturtall helt sikkert ,men trolig i området 5300-5500 rpm.

Jeg har også en 23 omc standard stål, den gikk like fort, med dertil mer slipp. Når jeg hever motoren med 25-35 mm skal jeg teste på nytt. Merk at utgangspunktet er standard akterspeilshøyde 0 heving.

Jeg vil ikke anbefale deg 4 blads proppell hvis målet er høyest mulig fart, ettersom du ikke vil nyttegjære deg av det ekstra bladarealet ,men lide av økt motstand og dertil fartsreduksjon. Jeg anbefaler å prøve å få tak i en eldre raker 1 proppell. De har etter min mening gode egenskaper til båten, eller så er ikke viper noe dårlig valg heller, men kanskje ikke proppellen for maks fart.

Redigert av Vbunn (see edit history)

Takk for svar.

Tenker 4-blads for mest mulig stabil båt,men klart at man mister et par knop.

V.bunn,er din stabil på toppfart? er redd det blir mye ratting,chinewalk når man nærmer seg 50knop.

Følger med en Raker 2 14,5 X 26. Denne er nokk allt for stor.

Nei den er ikke 100% stabil ved fult pådrag og en person i båten. Den er ikke ille ,men noe jobb med rigging gjenstår før det blir optimalt. Tror jeg skal gå til innkjøp av trimplan, og heve motoren et par knepp 20-30 mm. Den proppellen som følger med har du ingen bruk for, selg den eller veksl den inn i en annen en.

jeg vil da si det var en fantastisk bra fart, om det ikke var en 150 HO da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

• 3 måneder senere...

Da har jeg vært ute å prøvd litt. Hadde med meg en kamerat og full tank.. Ble først skuffet da jeg ikke fikk båten stabil over 40+knop. Fikk så med 1stk til som satte seg fremme i båten. Fikk da 50,5knop og ingen chine w :smiley: . Fungerte greit med 2stk i båten etterpå,så er justeringssak. blåste kuling også i dag,så ikke beste dag å sette fartsrekord.

E-tecen ble jeg positivt overrasket over!

Fikk ikke sjekket turtallet på max fart,men var 4400 på 47knop.

Har kjøpt meg en 24" raker,gamle typen som jeg får i neste uke.

Optimalt turtall er vel omkring 5400 så da har du mye igjen hvis du hadde bare 4400 ved 47 knop :smiley:

Forutsatt at turteller viser nogenlunde korrekt da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...