Teerex Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Den som sto på finn ja? Den hadde nok flere lyst på Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Vbunn Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Da har jeg kjøpt motor. Ble en 2009 ë-tec 150 HO Det blir spennende å se hva du får av fart. Jeg har samme båt(den gammle typen) med Evinrude 150 ficht, jeg får standard uten noen form for heving 48 knop. Sitér dette innlegget Link to post
klang Svart 24.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 Den som stod på finn ja. Henter den til uken,den skal på garanti jobb.oljealarm som gikk av og til. Fikk den litt ned i pris.. Vbunn,hvilken proppel kjører du med? Jeg tror det blir en 24tommer på meg 4-blads. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 4 blads på den båten der? Hvorfor i alle :confused: Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 24.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2012 (redigert) Den som stod på finn ja. Henter den til uken,den skal på garanti jobb.oljealarm som gikk av og til. Fikk den litt ned i pris.. Vbunn,hvilken proppel kjører du med? Jeg tror det blir en 24tommer på meg 4-blads. Nåværende propell er en viper 19". Siden turteller er litt unøyaktig, kan jeg ikke fastslå toppturtall helt sikkert ,men trolig i området 5300-5500 rpm. Jeg har også en 23 omc standard stål, den gikk like fort, med dertil mer slipp. Når jeg hever motoren med 25-35 mm skal jeg teste på nytt. Merk at utgangspunktet er standard akterspeilshøyde 0 heving. Jeg vil ikke anbefale deg 4 blads proppell hvis målet er høyest mulig fart, ettersom du ikke vil nyttegjære deg av det ekstra bladarealet ,men lide av økt motstand og dertil fartsreduksjon. Jeg anbefaler å prøve å få tak i en eldre raker 1 proppell. De har etter min mening gode egenskaper til båten, eller så er ikke viper noe dårlig valg heller, men kanskje ikke proppellen for maks fart. Redigert 24.Februar.2012 av Vbunn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klang Svart 25.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2012 Takk for svar. Tenker 4-blads for mest mulig stabil båt,men klart at man mister et par knop. V.bunn,er din stabil på toppfart? er redd det blir mye ratting,chinewalk når man nærmer seg 50knop. Følger med en Raker 2 14,5 X 26. Denne er nokk allt for stor. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 26.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2012 Takk for svar. Tenker 4-blads for mest mulig stabil båt,men klart at man mister et par knop. V.bunn,er din stabil på toppfart? er redd det blir mye ratting,chinewalk når man nærmer seg 50knop. Følger med en Raker 2 14,5 X 26. Denne er nokk allt for stor. Nei den er ikke 100% stabil ved fult pådrag og en person i båten. Den er ikke ille ,men noe jobb med rigging gjenstår før det blir optimalt. Tror jeg skal gå til innkjøp av trimplan, og heve motoren et par knepp 20-30 mm. Den proppellen som følger med har du ingen bruk for, selg den eller veksl den inn i en annen en. Sitér dette innlegget Link to post
klang Svart 28.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Tror jeg må prøve rakeren en tur.. Kopiert fra svenske fjordlingforumet.- Testade en 26" Raker vilket ledde till fartrekord för nya motorn: 56,2 knop! (Dette er da en vanlig 150 e-tec. på en 17fot fjordling.) Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 Tror jeg må prøve rakeren en tur.. Kopiert fra svenske fjordlingforumet.- Testade en 26" Raker vilket ledde till fartrekord för nya motorn: 56,2 knop! (Dette er da en vanlig 150 e-tec. på en 17fot fjordling.) Det gir da et fantastisk stort slipp. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Februar.2012 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2012 jeg vil da si det var en fantastisk bra fart, om det ikke var en 150 HO da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
klang Svart 29.Februar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Februar.2012 Blir å kjøpe en mindre proppel,men gøy å prøve litt forskjellig. Farten var med en vanlig 150,men tror ikke den og ho er så forskjellig som folk vil ha det til.. Er 50 knop som er mitt "mål",tror det lar seg gjøre. Henter motoren i morgen. Noen som vet om rimlige hydr. lift? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.Mars.2012 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2012 Dette er en motor det hadde vært interessant å prøvd på en Fjordling: Yamaha 150 TRP Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
klang Svart 5.Juni.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2012 Da har jeg vært ute å prøvd litt. Hadde med meg en kamerat og full tank.. Ble først skuffet da jeg ikke fikk båten stabil over 40+knop. Fikk så med 1stk til som satte seg fremme i båten. Fikk da 50,5knop og ingen chine w . Fungerte greit med 2stk i båten etterpå,så er justeringssak. blåste kuling også i dag,så ikke beste dag å sette fartsrekord. E-tecen ble jeg positivt overrasket over! Fikk ikke sjekket turtallet på max fart,men var 4400 på 47knop. Har kjøpt meg en 24" raker,gamle typen som jeg får i neste uke. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2012 Optimalt turtall er vel omkring 5400 så da har du mye igjen hvis du hadde bare 4400 ved 47 knop Forutsatt at turteller viser nogenlunde korrekt da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.