mateco Startet 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2012 (redigert) Som trådtittel antyder så lurer jeg på hvordan man bør vaske klær når man har begrenset mengde med ferskvann?? Vi har benyttet Bio-tex og lagt klærne i bløtt for så å skylle de med rikelig ferskvann, men i hutiheita kan det jo være mangel på vann! Og ligger man langt fra en ferksvannskilde så kan det jo bli et problem der man er nødt til å prioritere mellom f.eks. dusj og klesvask! Har enda ikke vært i en slik situasjon at mangel på ferskvann har vært noe tema. Men den kan komme! Regner med at det er mange der ute, som har vært på "langturer" uten tilgang på etterfylling, som har erfaringer med dette vaske-temaet! Kan man f.eks. skylle ut med sjøvann og deretter en skylling med ferskvann?? I såfall, hvordan blir klærne etterpå ? Nysgjerrig!! Bjørn Redigert 20.Januar.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Ingar Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Ikke akkurat det du spør om, men det finnes enkle 12V "vaskemaskiner". Se f.eks. her. (sjekk linken i innlegget for vasketips..) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Finnes det ikke såper som er beregnet til bruk i saltvann? ...synes å huske det.. da blir det vel å vaske i saltvann, skylle to ganger i saltvann vri godt opp og så skylle i ferskvann..så er det jo mulig å ha en 20liters bøtte med tett lokk med ferskvann som er dedikert til skylling. Fyll den opp når du har tilgang på ferskvann og bruk vannet oppigjen hver gang du vasker og skal skylle. -eller vil det råttne så fort det kommer litt saltvann i ferskvannet med tett lokk? vi vet jo alle hvordan saltvann lukter når det har stått i slangen mellom innta og toalett noen dager. Alternativet er jo å vaske seg i saltvann, deretter skylle fort av kroppen med ferskvann. Vaskeklut og litt såpevann i vasken. Det er en utfordring å legge fra seg hjemmevanene når en skal ut i båt. Hjemme bruker jeg aldri glass når jeg pusser tennene...da renner vannet hele tiden. Men i båten har jeg innført vannglass ved tannpuss. en dl spart her og en der, det blir fort noen liter av det. Sitér dette innlegget Link to post
benq Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 I den tiden jeg rodde fiske brukte vi å henge mattene etter båten i noen timer(var jo en bra trommel i propellstraumen).Når vi kurset for Svalbard så kunne de henge etter i 3-4 timer, var det gode matter så var de helt rene da, bare å spyle av dem i dusjen. Var det dårlige matter så trengte de ikke å vaskes mere og kokken var forbannet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Husket faderen fortalte at de pleide å gjøre det samme med arbeidstøyet når det var ekstra skittent. Et par timer i et tau etter båten gjorde underverker med selv de skitneste klesplagg. Og han var maskinist, så klærne kunne bli rimelig møkkete ja.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pege Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Bruk ull, 100% ull eller ull/silke. (desverre har damer flere modeller å velged i). Ull er behagelig, både i varmt og kaldt vær. Ull kan også "luftes" ren og vask krever heller ikke mye varmt vann, husk å bruke Milo, eller "bunsdssåpe", fås på mange husflidbutikker. Tror ikke ull vil tåle skylling i propellstrømmen. Per Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 .....så kan det jo bli et problem der man er nødt til å prioritere mellom f.eks. dusj og klesvask! Bjørn Da må det være logisk å dusje med klærne på. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Cirion Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Her er en vaskemaskin som ikke bruker strøm, og bruker lite vann... http://www.dinside.no/865253/mini-vaskemaskin-som-faar-plass-overalt Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Her er en vaskemaskin som ikke bruker strøm, og bruker lite vann... Vår vaskemaskin som vi også brukte på Snekka når vi hadde det, er en helt vanlig kip kjøleboks med lokk. Fylles med vann, klær og BioTex. Så settes lokket på og boksen plasseres i ankerbrønnen foran. (På snekka var den stroppet fast på badeplattformen.) Så skylle i saltvann en rekke ganger før en siste skylling i ferskvann. Om biotex funker med saltvann, har jeg ikke peiling på men det kan man jo bare teste ut en dag med klær det kanskje ikke er så viktig med. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Sjøogvind Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Gjør det noe om man skyller klærene i saltvann og lar det være med det? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 (redigert) Ikke å anbefale Sjøogvind. Klærne blir stive. Klærne spessielt sømmer råtner fort. Hud som er i kontakt med tøyet blir irritert og mest sannsynlig får du kløe så det holder. Skrevet av en som pr, idag, har Bio tex og bløtlegging som hoved klesvask måte. Trur jeg nå vet hvor jeg kan få plass til den minste Candy maskinen. Project neste høst. Redigert 20.Januar.2012 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
avmønstret5 Svart 20.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2012 Hvem vasker klær til sjøs ? En skifter klær og vasker dem når en kommer i land. Sitér dette innlegget Link to post
Superkul Svart 21.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2012 undertøy og sokker har jeg noen ganger tatt med i dusjen .... bukser og jakker etc får jeg ta med hjem Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.