Jump to content

Hvordan vaske klær med begrenset ferskvannskapasitet!

mateco

Recommended Posts

Som trådtittel antyder så lurer jeg på hvordan man bør vaske klær når man har begrenset mengde med ferskvann??

Vi har benyttet Bio-tex og lagt klærne i bløtt for så å skylle de med rikelig ferskvann, men i hutiheita kan det jo være mangel på vann! Og ligger man langt fra en ferksvannskilde så kan det jo bli et problem der man er nødt til å prioritere mellom f.eks. dusj og klesvask!

Har enda ikke vært i en slik situasjon at mangel på ferskvann har vært noe tema. Men den kan komme!

Regner med at det er mange der ute, som har vært på "langturer" uten tilgang på etterfylling, som har erfaringer med dette vaske-temaet!

Kan man f.eks. skylle ut med sjøvann og deretter en skylling med ferskvann?? I såfall, hvordan blir klærne etterpå ?

Nysgjerrig!!

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Finnes det ikke såper som er beregnet til bruk i saltvann? ...synes å huske det.. da blir det vel å vaske i saltvann, skylle to ganger i saltvann vri godt opp og så skylle i ferskvann..så er det jo mulig å ha en 20liters bøtte med tett lokk med ferskvann som er dedikert til skylling. Fyll den opp når du har tilgang på ferskvann og bruk vannet oppigjen hver gang du vasker og skal skylle. -eller vil det råttne så fort det kommer litt saltvann i ferskvannet med tett lokk? vi vet jo alle hvordan saltvann lukter når det har stått i slangen mellom innta og toalett noen dager.

Alternativet er jo å vaske seg i saltvann, deretter skylle fort av kroppen med ferskvann. Vaskeklut og litt såpevann i vasken. Det er en utfordring å legge fra seg hjemmevanene når en skal ut i båt.

Hjemme bruker jeg aldri glass når jeg pusser tennene...da renner vannet hele tiden. Men i båten har jeg innført vannglass ved tannpuss. en dl spart her og en der, det blir fort noen liter av det.

Husket faderen fortalte at de pleide å gjøre det samme med arbeidstøyet når det var ekstra skittent. Et par timer i et tau etter båten gjorde underverker med selv de skitneste klesplagg. Og han var maskinist, så klærne kunne bli rimelig møkkete ja..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er en vaskemaskin som ikke bruker strøm, og bruker lite vann...

Vår vaskemaskin som vi også brukte på Snekka når vi hadde det, er en helt vanlig kip kjøleboks med lokk.

Fylles med vann, klær og BioTex. Så settes lokket på og boksen plasseres i ankerbrønnen foran. (På snekka var den stroppet fast på badeplattformen.)

Så skylle i saltvann en rekke ganger før en siste skylling i ferskvann. Om biotex funker med saltvann, har jeg ikke peiling på men det kan man jo bare teste ut en dag med klær det kanskje ikke er så viktig med.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Ikke å anbefale Sjøogvind.

Klærne blir stive.

Klærne spessielt sømmer råtner fort.

Hud som er i kontakt med tøyet blir irritert og mest sannsynlig får du kløe så det holder.

Skrevet av en som pr, idag, har Bio tex og bløtlegging som hoved klesvask måte.

Trur jeg nå vet hvor jeg kan få plass til den minste Candy maskinen. Project neste høst.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...