Jump to content

Brukt dieselmotor!


Sveinb

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en Formula 26 som jeg må sette motorer i. Har funnet en masse motorer på nettet, men blir veldig skremt av annonsetekster som f. eks:

 

"1995 mod, 1040 timer. overhalt for 65.000 i år"

 

Er det normalt å måtte påregne stor-jobb på en dieselmotor med aggregat etter 10 år / 1000 timer? Har jo ikke lyst til å kjøpe noe som skaffer meg masse utgifter allerede den første sommeren.

Tanken på at jeg må ha 2 motorer, gjør meg ikke lettere til sinns. Jeg er mekaniker av yrke, men nå lurer jeg jammen på om det er lurere å kjøpe nytt.

Kan noen hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte mistanken min?

:confused:

Link to post

Jobbet før med tyngre kjøretøy, der var det iallefall ikke vanlig med større reperasjoner etter 1000 timer!! Dette er ikke mer enn å rekne som ca 60 000 km kjørt (snitt på 60 km/h) Tror heller at motoren har stått seg ihel. Er du mekanikker tror jeg ikke du skal ha noe problemer med å finne ut om det er et godt eller dårlig kjøp. Heller ikke å gjøre en standad service med dysebytte, evnt topp overhaling! (Det er fort gjort at et verksted bikker 60 store når de skal gjøre noe!!)

 

Dette svaret er gitt uten alt for stor erfaring på båtmotorer, men det er det sikkert andre som har mere av her!!!

 

 

Intruder

 

:wink:

Link to post

Dette må bero på annet en vanlig slittasje, en lastebilmotor blir ver oftest ikke overhalt før denne er mellom 500.000 til 1.000.000

Og en fiskebåt motor går da vel en 30-40.000 timer før storoverhaling.

 

Tanken om at en motor står i hjel er vel nermere.

 

Har selv en 1971 modell som er overhalt 2 ganger, første gang berettiget i bil, siste gang av meg etter 60.000 km i bil og noen tusen timer i båt, inklusive en varmskjering og en saltvansintrengning.

Var egentlig ikke meningen å overhale den siste gangen, den hadde fortsatt gått mangen år til.

 

Tror ikke du trenger å være for engstelig jeg, men jeg vet at enkelte motorer kan bli for lettbyde i forhold til antall Hk så.....

Link to post

"1995 mod, 1040 timer. overhalt for 65.000 i år"

Jeg har også "latt meg imponere" :confused: av slike annonsetekster...... Om motoren virkelig trenger overhaling etter 1000 timer er der noe fundamentalt feil med motor eller installasjon, f.eks. en lettbygd motor som er for liten for den aktuelle båten og dermed går på fullast kontinuerlig.

 

Jeg har selv hatt et par Detroit Diesel 6-71 fra slutten av -50 tallet som har gått et ukjent antall timer uten nevneverdig skruing. Disse motorene var på 165 hk men der ble i en periode tatt ut 1000 hk av samme motortype men da varte de snaut 1000 timer før full overhaling. "Normalt" maksimalt effektuttak er rundt 450 hk på en moderne 6-71. Nå må det jo også sies at DD er relativt tungbygde motorer laget for vare lenge (hvilken annen motortype er produsert tilnærmet uendret i rundt 40 år?).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Normalt sett skal nok en båtmotor kunne gå mange tusen timer. problemet er nok vinterhalvåret hvor motoren ikke blir brukt. En motor har jo best av å gå,være varm kontinuerlig. en annen årsak kan jo være att det er snakk om motor m drev og att drevet har hatt en skade. har selv nylig hatt en skade på drev etter en lett grunnstøting med kun synlig skade på propeller. Måtte skifte drev og det kostet rundt 80000. Ser att det er en del Vp Kad ¤2 motorer på nettet, disse hadde en en svakhet med dårlige toppakninger. Det kan være en årsak til att de er påkostet kanske mye etter få timer.

Link to post

Blir ikke dette prinsipielt det samme som å kjøpe hva som helst annet brukt, da? Om det er hus, bil, hytte eller båt, så er jo probemstillingen den samme: Angsten for det du ikke vet hva er og det du ikke vet om vil skje eller ikke skje. Så går man rundt som en mørkeredd 6-åring en stund og grubler, før man hiver seg i det og lar det briste eller bære ... Som med alt annet er sikkert selgerens person og tilliten til ham/henne det avgjørende vil jeg tro ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Som med alt annet er sikkert selgerens person og tilliten til ham/henne det avgjørende vil jeg tro ...

Hehe, ja det skal være sikkert. Men jeg har lært at det er INGEN man i utgangspunktet kan stole på 100%. Men begge parter har et ansvar ift. kjøpsloven.

 

Et godt råd ved kjøp av brukt motor er å få tak i en uavhengig takstmann og gå gjennom motoren. Få selger til å skrive under på en tilstandsrapport som vedlegg til kjøpekontrakt, så detaljert som mulig. Da har man mer å gå på ift. evt. reklamasjoner på kjøpet.

2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo

Link to post

Hehe, ja det skal være sikkert. Men jeg har lært at det er INGEN man i utgangspunktet kan stole på 100%. Men begge parter har et ansvar ift. kjøpsloven.

Nuja. Kjøperen har ikke noe ansvar, egentlig. Han er bare forpliktet til ikke å være dum. Dvs. om han er det, så er det hans eget problem. Det er selgeren som har ansvaret for å beskrive tingen riktig og ta konsekvensene om han tar feil eller utelater noe av betydning.

 

 

Et godt råd ved kjøp av brukt motor er å få tak i en uavhengig takstmann og gå gjennom motoren. Få selger til å skrive under på en tilstandsrapport som vedlegg til kjøpekontrakt, så detaljert som mulig. Da har man mer å gå på ift. evt. reklamasjoner på kjøpet.

Mnja. Det er en trend i tiden til å se på selgers egenopplysninger som lite mer enn hva selger positivt "vet" eller ikke. Slik påstår enkelte at det er med egenerklæringene ved eierskifteforsikring. Altså at de intet betyr som selgers beskrivelse av tingen ...

 

Har mer tro på konkrete opplysninger om motorens historikk, og spesielt typebetegnelse (trenger vel ikke nevne VP 40-serien?). Jo mer konkret ang. faktiske opplysninger, desto bedre står man. Selgerens mening om at motoren er "god" eller "går fint" eller "starter lett" er nærmest verdiløst, egentlig ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Jeg har en følelse av at disse motorene som har hatt overhaling i "ung alder" ofte har blitt vannskjøttet og/eller har hatt uhell. Dette kan være svært vanskelig å se på motoren så jeg ville bedt om en utførlig forklaring på hvordan motoren er brukt og ikke minst vinterkonservert OG om det har skjedd noen form for uhell med den. F.eks om impeller har røket eller om kjølevannstilføringen har tettet til. Det kan også fort være verd pengene å få den sjekket av fagmann (men det var du?), de hører lyder og ser ting som menig mann ikke oppdager...

 

Min erfaring er fra en VP41 med 1200 timer. Disse motorene går for å være de beste Volvo har laget og alt fungert også perfekt ved kjøp, dessverre viste det seg at en av de forrige eierene har kjørt motoren varm (dette kunne mekanikkeren se på toppakningen) og antakelig ikke stoppet i tide. Toppakningen var gåen og dette ble fikset, men andre symptomer kom snikende (veldig vanskelig å oppdage) så det er nå sterk mistanke om at andre mer alvorlige ting er galt. Enden på visa er at den nå er fullstendig demontert og alt kontrolleres på verksted. Vi var så heldig at vi kjøpte båt av et seriøst firma, hvis ikke hadde vi antakelig nå sittet å diskutere hvem som skal betale regninen som nok hadde blitt veldig stor i dette tilfellet...

 

Det blir mye skremselspropaganda dette, men det er jo vi som har opplevd det du spørr om som svarer. Jeg er rimelig sikker på at vi er svært få i forhold til totalen så med noen forholdsregler går det sikkert bra å kjøpe en bruk dieselmotor...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...