Jump to content

Yamaha F150 og Optima batteri?


NSB

Recommended Posts

Hei båtvenner. Vi har en Yamarin med Yamaha F150 som trenger nytt batteri. Det stod et "lite" 60 Ah vanlig bilbatteri i båten når vi kjøpte den, og det er ikke rare futten i det. Men så har jeg ett blått Optima startbatteri stående, er det greit å sette det inn? Det batteriet er jo bare på 50 Ah, men gir jo startstrøm så det holder. I følge instruksjonsboka skal motoren ha ett batteri med 512 CCA, 675 MCA, og 100 Ah. Men er det nødvendig med så mye som 100 Ah, så lenge det er nok startstrøm? Vi har ikke noe forbruk ombord, batteriet brukes kun til start av motor. Fint om dere gidder å gi noen synspunkter på dette...

Link to post
Share on other sites

jeg hadde gjort det.

Men jeg ville byttet ut til et større etterhvert da det er greit å ha strøm i reserve.

 

Til de som måtte ha noen innvendinger:

Ser her at den lader med 35A

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det burde halde i massevis,men, ja det er et men, jeg hadde et optima bluetop på en båt jeg hadde tidligere,denne båten hadde en motor som ladet med 14,3v og jeg maktet ikke å holde dette ladet, straks temperaturen falt under 10C så fikk jeg startproblemer med dette batteriet.Det virker som om Optima batteriene må ha en spenning på

14,6-14,7 for å bli fullt oppladet.Jeg byttet til et vanlig bly/syre start batteri og alle startproblemene forsvant som dugg for solen.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har sett den sida, pluss mange andre. Men grunnen til at jeg spør, og er skeptisk, er at batteriet har jo bare halvparten av den anbefalte kapasiteten. Men så veier det jo 10 kg mindre enn f.eks 110 Ah Varta batteri, og er helt tett, og det er jo bare positivt. Det er derfor jeg har lyst å bruke det. Men jeg vil jo ikke skade den flotte motoren, eller risikere andre ting. Derfor spør jeg dere.

Link to post
Share on other sites

i forbindelse med mine optima redtop fikk jeg litt opplysninger fra importøren

at lade spenningen skal være 14,4 men det tåler 14,7-15,2 men dette reduserer levetiden

det skal lades senest ved 12,2 V i hvile spenning

blå type som du har er jo et kombibatteri og ikke et rent startbatteri som redtopen er men har forstått det slik at ladinga er det samme.og skal fint egne seg til start også.

Link to post
Share on other sites

NSB : I følge instruksjonsboka skal motoren ha ett batteri med 512 CCA, 675 MCA, og 100 Ah. Men er det nødvendig med så mye som 100 Ah, så lenge det er nok startstrøm?
Det kan vel tenkes at motorprodusenten tenker på det som kalles fritidsbatterier som ofte benyttes i båt. Dette er ikke typiske startbatterier, men de tåler gjerne litt mer utlading enn startbatteri.

Slike batteri har ofte ikke cca eller mca oppgitt i det hele tatt, og cca er som regel lavere enn på et startbatteri. Men øker man antall ah så vil også cca øke.

Når motorprodusenten anbefaler minimum 100 ah så er de rimelig sikre på at du har tilstrekkelig til start med et fritidsbatteri selv om cca ikke er oppgitt.

 

En annen ting er at utenbordsmotorer (eldre modeller) gjerne har svært varierende ladespenning. Jeg mener det ble skrevet her på forumet at store batteri tåler bedre disse variasjonene enn små batteri, men nyere motorer tror jeg har mer normal spenning. Er du i tvil er det jo greit med et voltmeter montert, og følge med på spenningen under drift.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, og takk for alle synspunkter. Denne motoren har avansert elektronikk, med ladeopplegg for lading av to seperate batterier, så ladinga er jeg ikke redd for. Har og voltmeter som jeg følger med på. Men er det helt greit å bare ha 50 Ah, når boka anbefaler 100 Ah? Når en hopper fra bølge til bølge, så syns jeg det er greit å ha ett batteri der syra ikke skvalper rundt. Og siden batteriet sitter helt i styrbord side, er det jo greit å ha minst mulig vekt så båten ligger mest mulig rett.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Har en 64DC, med F150. Har et par ganger gått tom for strøm, siden mitt bruk er flere kortere turer. Ofte litt start og stopp osv. Kanskje koblet til noen mobil/ipad-ladere, litt lys ved overnatting osv. Båten rekker ikke å lade opp, og plutselig står man der. Det går også litt strøm på å heve/senke motor.

 

Jeg ville tenkt meg om før jeg la inn et 50Ah batteri som eneste løsning. Min løsning er å ha et dobbeltbatterisystem. Din motor kan helt automatisk lade to batterier samtidig (du trenger en egen kabel du strekker fra motoren), og dermed sikrer du deg. Jeg har gått tom for strøm - og gidder det ikke igjen. Sett inn 50Ah batteriet, og kanskje et 120Ah til forbrukerne ombord. I nødsfall kan du da bruke 120Ah til å starte båten.

 

 

-Jørn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...