Jump to content

Høyre - Venstre motor


Ben-GT

Recommended Posts

Det er nok svært så uvanlig nå til dags. For noen titalls år siden fantes speilvendte motorer og f.eks. Detrot Diesel 2-takt motorer kan, ved å skifte et fåtall deler, bygges om til både speilvendt utførelse og/eller endret dreieretning. Siste tiår kan ikke jeg huske å ha sett en eneste motor som er speilvendt. Koster antagelig for mye i forhold til nytten å produsere slike......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Ved dobbelt installasjon kan man da få kjøpt en høyre og en venstre motor ?? Med høyre - venstre mener jeg ikke propelldreining, men motorer hvor f. eks. filter etc er montert speilvendt slik at det letter servicetilgangen ??

Har selv DD speilvendt dobbelinstallasjon .... tror fremdeles at dette kan bestilles for et par typer ...

.. DD/MTU, CAT, noen MAN, men ikke sikker på for de "mindre" ... under 300 Volvo.... tror ikke at pris endres, med mindre båtfabrikant forlanger mer for type med spesifikk installasjon.... (tror at V... gir kvantumrabatt, og kreditordninger til fabrikanter...).... Synes å huske at Volvo... 74 og over kan leveres speilvendt... hvertfall synes å huske at den Sealine F43 som jeg var ombord i en uke hadde speilvendt installasjon....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Ved dobbelt installasjon i dag så er det 2 helt like motorer bortsett fra undervannshuset. Forskjellen er kun at den ene går med klokka og den andre motsatt vei. Så må man selvfølgelig ha propellere som er bygget for begge rotasjonsretningene.

 

Dette kan du lese litt om i alle motorfabrikantenes spesifikasjoner.

 

Når det gjelder dobbelt installasjon på motorer før 1998 har jeg ikke greie på.

 

 

Når jeg leser litt tilbake i denne tråden så ble jeg usikker på om du mener outboard- eller inboard motorer. Jeg svarte for outboard. :blush:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post

Har en forkjærlighet å studere "motoromsbilder", kan ikke huske å ha sett "speilvendte motorer"

bmo

Ikke mye av Babord... men speilvendt.... med alle service deler mot senter av båten.... inklusiv dynamo osv...

 

Bilde

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det er nok svært så uvanlig nå til dags. For noen titalls år siden fantes speilvendte motorer og f.eks. Detrot Diesel 2-takt motorer kan, ved å skifte et fåtall deler, bygges om til både speilvendt utførelse og/eller endret dreieretning. Siste tiår kan ikke jeg huske å ha sett en eneste motor som er speilvendt. Koster antagelig for mye i forhold til nytten å produsere slike......

 

Hei SveinHa,

Et eksempel som vi begge kjenner er de to motorene som står ombord i ROGALAND og KRONPRINSESSE MÄRTHA, de kom nemlig fra den samme amerikanske marinebåten.

 

Motoren ombord i ROGALAND har manøverhendlene på bb side, mens den andre har motsatt. Dermed kunne man i sin tid ha felles manøverdørk for begge to den gangen de var ombord i samme fartøy.

 

Motorene er forøvrig Cleveland General V-16 bygget i 1943. Motorene er altså over 60 år gamle - og ihvertfall den ombord i ROGALAND er fortsatt i jevnlig drift . . . .

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

De fleste større motorfabrikantene leverte for en del år siden "styrbord" og "babord" motorer i den forstand at alle filter, servicepunkter og vanlige forbruksdeler og vedlikeholdsdeler som dynamo, startmotor, varmeveksler, oljekjøler etc. var montert mot senterlinjen av båten. Jeg har sett både gamle Volvoer, Perkins'er, Caterpillars, Detroiter, Hino'er (japanske yrkesbåter) som har hatt slike installasjoner. Selv har jeg i dag en båt med to "babord" motorer i den forstand at varmeveksler, oljekjøler, alle tilkoblinger til kjølevannssystemet på styrbord motor ligger mot styrbord side og praktisk talt helt utilgjengelig for vanlig ettersyn og tilstandskontroll. Dette er lett tilgjengelig på babord motor, men til gjengjeld er dieselfiltre, reguleringsmekanisme, startmotor, dynamo etc. nærmest utilgjengelig på denne motoren hvis en er over 1,50m og ikke slangemenneske. I tillegg må motorene demonteres og tas ut hvis det skal utføres arbeid på dieseltankene som ligger mellom skuteside og motorene. Alternativet er å kutte hull i skutesidene på ca. (lgd) 2 m x (hd) 1 m for å ta ut tankene. Hvor liten kan egentlig hjernen til en båtkonstruktør (N.B. ikke Amble!!!!) være uten at han/henne betraktes som useriøs og ubrukelig til jobben? :headbang:

Link to post

I tillegg må motorene demonteres og tas ut hvis det skal utføres arbeid på dieseltankene som ligger mellom skuteside og motorene. Alternativet er å kutte hull i skutesidene på ca. (lgd) 2 m x (hd) 1 m for å ta ut tankene. Hvor liten kan egentlig hjernen til en båtkonstruktør (N.B. ikke Amble!!!!) være uten at han/henne betraktes som useriøs og ubrukelig til jobben? :headbang:

Kommer du ikke til alt dette ovenfra da? Går det ikke an å fjerne dørken -- luker, plater? I motsatt fall må jeg si meg skuffet over Princess og sporenstreks legge dette ellers utmerkete fabrikatet på «tvilsom»-listen ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Kommer du ikke til alt dette ovenfra da?  Går det ikke an å fjerne dørken -- luker, plater?  I motsatt fall må jeg si meg skuffet over Princess og sporenstreks legge dette ellers utmerkete fabrikatet på «tvilsom»-listen ...

Fairline og Sealine gjør det samme med noen av modellene med aksling.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Hehe tar den men noen av disse har tilgang ovenfra, ingen fast innredning, vet De  :wink:

:lol: Corniche er skrekkeksempelet..... deler av innredningen må demonteres ... og maskinene ut for å komme til tankene.. :cryin: .. desuten er det langt ned fra dørkplaten og ned til kjølen.... 1.5 Meter i noen av tilfellene...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

:lol:  Corniche er skrekkeksempelet..... deler av innredningen må demonteres ... og maskinene ut for å komme til tankene.. :cryin: .. desuten er det langt ned fra dørkplaten og ned til kjølen.... 1.5 Meter i noen av tilfellene...

Yep. Vurderte Corniche men pris vs. maskineri vs. tilgjengelighet vs. soveplasser falt svært dårlig ut i forhold til et par gode alternativer..... Her er link til en artig fortelling om ferieseilas i Florida med en Corniche (Worse gjør alltid godt forarbeid, ser De):

 

Griffin-updates

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Jeg mener å huske at feks Scand Atlantic med doble Volvomotorer har babord oljefilter tilgjengelig mellom motorene, mens styrbord nås ved å fjerne en veggluke i stikkøya på denne siden av båten. De andre servicepunktene i front av motorene var i akseptabel tilgjengelighet på begge, uten at noen "speilingsbraketter" ble brukt.

 

Og det var vel på midten av 80-tallet, om jeg ikke husker feil?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Du har jo nå "hintet" en del om at du er i ferd med å bytte ut Viksunden med noe større. Du sa tidligere at du skulle skrive kontrakt muligens mandag eller tirsdag. Jeg har en viss aning om at kontrakter kan ta en viss tid med deg :wink: - men hva har du endt opp med?

 

Jeg tar meg alltid god tid med kontrakter. Men til båtkjøp finnes det jo svært gode saker på nettet :wink::yesnod: som med litt finpussing og tilpasning er hånd i hanske for mitt formål.

 

Kunngjøringen om flåteforøkelse kommer så snart jeg er sikker på at det ikke blir noe krøll. Man vet jo aldri ... og så er det det h... været for tiden; ellers hadde det vært jubalong i Bergen for lengst ....

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Worse: Og det er 2x motor og Flybridge som er i siktet?

Ja. Må jo hjelpe til på nasjonaløkonomien med å brenne godt med diesel. Jo større areal, desto større trivsel. Både inne og ute ... Funderte likevel på Viknes 900, NB 840, Sun 33, Baltic og Atlantic ... men nei --- Quindebestet vil visst helst ha et Gin Palace og går alt i oden nå så får hun det ... Ikke at jeg klager, akkurat! :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post

Kommer du ikke til alt dette ovenfra da?  Går det ikke an å fjerne dørken -- luker, plater?  I motsatt fall må jeg si meg skuffet over Princess og sporenstreks legge dette ellers utmerkete fabrikatet på «tvilsom»-listen ...

Nå er nok ikke Princess den eneste produsenten som henger motorene og tankene opp i bukk og bygger båten rundt. Fairline, Sealine, Azimuth ++++ gjør det samme. Dette gjelder båter med fast aksling. Med drev er tilgjengeligheten mye bedre hvis det da ikke er akterkabin over motorrommet.

Ikke rart at motorsag etter hvert har blitt vanlig utrustning i en mekkers verktøykasse!

Link to post

Nå er nok ikke Princess den eneste produsenten som henger motorene og tankene opp i bukk og bygger båten rundt. Fairline, Sealine, Azimuth ++++ gjør det samme. Dette gjelder båter med fast aksling. Med drev er tilgjengeligheten mye bedre hvis det da ikke er akterkabin over motorrommet.

Ikke rart at motorsag etter hvert har blitt vanlig utrustning i en mekkers verktøykasse!

Har to TAMD61 og det meste av normale sjekkpunkter er plassert på en slik måte at de er lett tilgjengelige. Peilepinner ol er på begge sider. Problemet jeg har hatt er at returrøret for diesel ligger utsatt til på Styrbord motor. Ellers No Problem.

 

MVH

Kito

Link to post

Nå er nok ikke Princess den eneste produsenten som henger motorene og tankene opp i bukk og bygger båten rundt. Fairline, Sealine, Azimuth ++++ gjør det samme. Dette gjelder båter med fast aksling. Med drev er tilgjengeligheten mye bedre hvis det da ikke er akterkabin over motorrommet.

Ikke rart at motorsag etter hvert har blitt vanlig utrustning i en mekkers verktøykasse!

Dette har jo noe med tyngdepunktet å gjøre... samt at all plass ombord bør benyttes til max ... for boplass.... Har selv strak aksling på en eldre båt, men ett ev kravene som jeg satte var god tilgang til maskinene for vedlikehold og alt elektrisk/vann opplegg som går gjennom maskinrommet. Har nå god plass i motorrommet (med store gammeldagse maskiner). Og kan sitte relativt komfortabelt på utsiden og fremforbi maskinene for å komme til det som er av interesse. (Tankene er bak maskinene). Jeg kan også ha god tilgang underveis uten å fjerne dørkplatene ved å gå ned på akterdekket og fremover mellom tankene.... og har 6 x 25W lamper i maskinrommet for visuell inspeksjon som derfor kan lett taes underveis(med hørselsvern)...

Det verste som skjer i dag med "moderne" båter er at alt som har med boplass ombord har prioritet, noe som gjør vedlikehold til tider et rent hel#¤e... Noe som igjen medfører høye verksteds regninger, eller båter som kommer på markedet om 5 år, med maskiner og deler som ikke har blitt sjekket, eller skiftet ut ... hvor større reparasjoner kun kan skje med maskinene ute av båten...... hvis disse kan fjernet uten å demontere hele innredningen av båten.

 

Å holde mekanikken i topp stand, og ha tilgang til hva som er nødvendig i nødstilfeller ombord er svært viktig for meg for når uhellet er ute, så kan du vedde på at det er på den mest utiljengelige plassen du har behov for tilgang... og i sjø, underveis, kan dette bety forskjellen på å måtte forlate båten eller ikke...

 

Dette er ikke ment som ren kritikk, .... men er sikkert OT....og båtprodusenter er stort sett flinke til å produsere gode båter med tilfredsstillende tilgang.... men stort sett så synes jeg at maskin tilgang og andre service elementer lider for at "Gin Palace" følelsen skal bli komplett... Har sett et par kjempegode... med de er store... Fleming 55, Grand Banks Elusian og Nordhavn er vel ikke allemanseie .... Poenget mitt er at jeg vil had god og lett tilgang ... ikke tilfredstillende.... men smaken er jo delt som man vet..... ... vel nå har jeg beveget meg så langt vekk fra emnet, så får tie stilt en stund ..... Sorry !!!

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...