Superkul Startet 20.Januar.2012 Del på Facebook Startet 20.Januar.2012 jeg har kjøpt et prosjekt og det følger med en mercruiser 4,3 v6 med ødlagt veiv men følger med en grei "shortblokk" og det sitter et mercruiser drev - dette er motor og drev jeg ikke har peiling på og lurer derfor på om jeg skal sette detta i sammen eller selge og kjøpe en vp v8 i stedet noen som har forslag?? er mercruiser motor og drev holdbare saker - delemessig føler jeg foreløpig at det hadde lønt seg med vp motor og gear alt sette sammen og starte mercruiseren før salg??? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Hmmm mercruiser v8 å penta drev hadde vert bra. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 V6 V8 merc elr Vp er akkurat samme greia. Dreva derimot er en heilt annen sak ja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Har merc 8er å alpha drev... Irreterer meg grenseløst det forbanna girwire systemet med shiftplate og interupt switch. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Du har ikke skrevet noe om hvilket mercruiser- og VP drev du har. Eller hvilken båt det er til. Er også endel varianter av disse motorene men VP og merc følger hverandre noenlunde ved samme årsmodell. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Fungerer utmerket når allt er i orden. Fungerer ikke når gearkabel fra shift plate til drev går tregt. Årsaken til dette er som regel defekt tetning/simmering nede på drevfeste/gimball. Eksostrykk med saltvann går forbi defekt simmering inn i kammer til gearkabel. Nå er det fritt løp for saltvann inn i strømpe på gearkabel, og noen ganger kan man se vann lekke ut fra gearkabel/strømpe inne i motor rom (ved skifteplate) Mange verksteder er ikke klar over årsaksammenhengen...og bytter kun gearkabel. Dette fungerer fint i 1-2 sesonger uten bytte av simmering, men problemet vender tilbake. Det som er synd, er at Merc/Alpha får et dårlig rykte pga uvitenhet fra verkstededene/de som gjør jobben selv. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Har bytta girwire... Forandrer ingenting på at det er et spett dritt system....sånn som feks det du nevner. Er ikke positivt at så sinnsykt mye kan feile å kødde det til Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Har du prøvet og finne ut hvorfor du har problemer?? MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 20.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 alt har sin sjarm ja ..... vet om et par ting som ikke er kult med vp dreva også som hydralic som gjør at drevet siger - har vært borti virere som ikke er riktig satt på og vann som har kommet inn når folk har bytta vire og beholdt en sliten gjennomføring - alt virker bra når det er strøkent men apropo syntes jeg har hørt mere at det er dyre deler - vanskelig og få tak i deler og at mercruiser drevene er mindre holdbare en vp??? (havarier) bare spør, sett noen kjølesystemer eksternt montert utenpå merc drev men aldri på vp drev - en grunn for det?? dårlige erfaringer på at di går varme og smeller av?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Nja funderer vel på det støtt å stadig. Drev skifter strøkent når av båten. Nytt: girwire med alle pakkninger å tetninger, belger, ny innvendig kontrollboks. Alle service punkter smørt. Drev satt tilbake ved å vri proppel med klokke sammens med at shift sko på drev vries mot klokke. Glir lett sammen. Hmm kontrollboks står også i forover. Justert inn på shiftplate etter boka. Interuptswitch gjennomgått. Hmm sikkert tilla med dette hundre ganger men blir ikke fornøyd. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 tilla med dette hundre ganger men blir ikke fornøyd. Hva er det du sliter med?? MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Syns kontrollboksen er for hard. Prob er at wire går lett oppe å nede frem til jeg setter den på shiftplata Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Prob er at wire går lett oppe å nede frem til jeg setter den på shiftplata Forstår jeg deg rett da at du har 2 styreposisjoner! Og at gearing fungerer rent mekanisk, men at spakene er trege og bevege inn i gear...eller er de trege og bevege ut av gear. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 En posisjon. Wire fra boks til plate er fin. Wire fra drev til plate er også bra. Når de festes til shiftplate blir alt tregt, forover,revers å fri. Må nesten ta i Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Shiftplate er å smurt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
king kong Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Da er jeg ganske sikke på at problemet ikke er på drevsiden/skifteplata. Ofte blir wire tregere når man får moment på kabelen. Dette varierer fra båt til båt pga hvordan kabel er rutet fra kontrollboks,, også slitasje inne i strømpe på kabel har effekt på motstand når man får moment på kabelen. Jeg anbefaler deg og bytte gearkabel fra kontrollboks til skifteplate med de nye (litt mere kostbare) kontrollkablene med teflon strømpe. Jeg mener at Telmo lagerfører denne typen. Hvis du har Merc kontrollboks, må du passe på at kabel har fri vandring med ca 30 cm fra enden av boksen (du vil se at gearkabel beveger seg i en opp og ned bevegelse når du gearer) Dvs denne vandringen må ikke hindres av påstripsede ledninger eller at kabel tar i skott el. MVH K.K Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 20.Januar.2012 Del på Facebook Svart 20.Januar.2012 Skal se på det imorgen, takk for tips. Ny orginal merc kontrollboks Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Draco24styling Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Har hatt vp tidligere. og har mercruiser 4,3 efi nå med alpha drev, foreløpig , virker det som alpha drevet er enklere og holde på med, har akkurat delt det for impeller skift. enklere og demontere er det også . på den andre siden, virker det som vp drevene er mere solid, Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 21.Januar.2012 Del på Facebook Svart 21.Januar.2012 Har hatt vp tidligere. og har mercruiser 4,3 efi nå med alpha drev, foreløpig , virker det som alpha drevet er enklere og holde på med, har akkurat delt det for impeller skift. enklere og demontere er det også . på den andre siden, virker det som vp drevene er mere solid, Alpha har impeller oppå undervannshuset, det er jo litt kronglete. De er også litt spede, mange som havarerer pga. høy belastning/liten oljemengde/varmgang. Det kan utstyres med drevdusj da. Selv har jeg både Alpha, Bravo one og VP DP-SM. Sistnevnte må være noe av det bedre. Lettskrudd, tåler momentet, bedre effektivitet pga duoprop, billig deletilgang/mye på markedet i USA. Kvalitetspropellere. En ulempe: ofte feil på trim-potmeter, har noen en fix på dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 er det noen der ute som har tegninger - rep bøker - linker til mercruiser motor/ drev?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
FM 8-12 Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Mercstuff.com Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
adeneo Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 (redigert) http://boatinfo.no/lib/library.html Redigert 22.Januar.2012 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 23.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2012 aaaaah perfekt det var 2 fine steder der fant jeg moment og masse fine bilder osv tusen takk adeno og fm 8-12 Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
Superkul Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 fikk høre at det er mange tper bil denne blokka sitter i bla voyager osv osv men hvor får man billigst fks pakninger til blokka?? mekonomen fks?? Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post Share on other sites More sharing options...
DieselDahl Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Ikke voyager, de ble levert med Chrysler eller mitsubishi V6 GM 90graders V6 på 4,3l (262cid) stammer fra GM smallblock V8. Motoren satt bl.a. i Chevy astro-van og blazer. Vortec kom i 1997 (tror jeg) og de har vesentlig bedre ytelse, 205-225hk. Deler finnes i hopetall på e-bay og det er mange her til lands også som har deler og kunnskap om disse enkle men effektive motorene. Prøv Norsk bilkompani, Steinar stolen, Ski motorverksted, ravns garage...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.