Jump to content

mercruiser vs volvo penta


Superkul

Recommended Posts

jeg har kjøpt et prosjekt og det følger med en mercruiser 4,3 v6 med ødlagt veiv men følger med en grei "shortblokk" og det sitter et mercruiser drev - dette er motor og drev jeg ikke har peiling på

og lurer derfor på om jeg skal sette detta i sammen eller selge og kjøpe en vp v8 i stedet

noen som har forslag?? er mercruiser motor og drev holdbare saker - delemessig føler jeg foreløpig at det hadde lønt seg med vp motor og gear

 

alt sette sammen og starte mercruiseren før salg???

Link to post
Share on other sites

 

Fungerer utmerket når allt er i orden.

 

Fungerer ikke når gearkabel fra shift plate til drev går tregt.

Årsaken til dette er som regel defekt tetning/simmering nede på drevfeste/gimball.

 

Eksostrykk med saltvann går forbi defekt simmering inn i kammer til gearkabel.

 

Nå er det fritt løp for saltvann inn i strømpe på gearkabel, og noen ganger kan man se vann lekke ut fra gearkabel/strømpe inne i motor rom (ved skifteplate)

 

Mange verksteder er ikke klar over årsaksammenhengen...og bytter kun gearkabel.

Dette fungerer fint i 1-2 sesonger uten bytte av simmering, men problemet vender tilbake.

 

Det som er synd, er at Merc/Alpha får et dårlig rykte pga uvitenhet fra verkstededene/de som gjør jobben selv.

 

MVH K.K

 

 

 

 

 

 

alpha.jpg

Link to post
Share on other sites

alt har sin sjarm ja ..... vet om et par ting som ikke er kult med vp dreva også som hydralic som gjør at drevet siger - har vært borti virere som ikke er riktig satt på og vann som har kommet inn når folk har bytta vire og beholdt en sliten gjennomføring - alt virker bra når det er strøkent men apropo

syntes jeg har hørt mere at det er dyre deler - vanskelig og få tak i deler og at mercruiser drevene er mindre holdbare en vp??? (havarier) bare spør, sett noen kjølesystemer eksternt montert utenpå merc drev men aldri på vp drev - en grunn for det?? dårlige erfaringer på at di går varme og smeller av??

Link to post
Share on other sites

Nja funderer vel på det støtt å stadig. Drev skifter strøkent når av båten. Nytt: girwire med alle pakkninger å tetninger, belger, ny innvendig kontrollboks. Alle service punkter smørt. Drev satt tilbake ved å vri proppel med klokke sammens med at shift sko på drev vries mot klokke. Glir lett sammen. Hmm kontrollboks står også i forover. Justert inn på shiftplate etter boka. Interuptswitch gjennomgått. Hmm sikkert tilla med dette hundre ganger men blir ikke fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Da er jeg ganske sikke på at problemet ikke er på drevsiden/skifteplata.

Ofte blir wire tregere når man får moment på kabelen.

Dette varierer fra båt til båt pga hvordan kabel er rutet fra kontrollboks,, også slitasje inne i strømpe på kabel har effekt på motstand når man får moment på kabelen.

 

Jeg anbefaler deg og bytte gearkabel fra kontrollboks til skifteplate med de nye (litt mere kostbare) kontrollkablene med teflon strømpe. Jeg mener at Telmo lagerfører denne typen.

 

Hvis du har Merc kontrollboks, må du passe på at kabel har fri vandring med ca 30 cm fra enden av boksen (du vil se at gearkabel beveger seg i en opp og ned bevegelse når du gearer) Dvs denne vandringen må ikke hindres av påstripsede ledninger eller at kabel tar i skott el.

 

MVH K.K

Link to post
Share on other sites

Har hatt vp tidligere. og har mercruiser 4,3 efi nå med alpha drev, foreløpig , virker det som alpha drevet er enklere og holde på med, har akkurat delt det for impeller skift. enklere og demontere er det også . på den andre siden, virker det som vp drevene er mere solid,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Har hatt vp tidligere. og har mercruiser 4,3 efi nå med alpha drev, foreløpig , virker det som alpha drevet er enklere og holde på med, har akkurat delt det for impeller skift. enklere og demontere er det også . på den andre siden, virker det som vp drevene er mere solid,

Alpha har impeller oppå undervannshuset, det er jo litt kronglete. De er også litt spede, mange som havarerer pga. høy belastning/liten oljemengde/varmgang. Det kan utstyres med drevdusj da. Selv har jeg både Alpha, Bravo one og VP DP-SM. Sistnevnte må være noe av det bedre. Lettskrudd, tåler momentet, bedre effektivitet pga duoprop, billig deletilgang/mye på markedet i USA. Kvalitetspropellere. En ulempe: ofte feil på trim-potmeter, har noen en fix på dette?

Link to post
Share on other sites

Ikke voyager, de ble levert med Chrysler eller mitsubishi V6

GM 90graders V6 på 4,3l (262cid) stammer fra GM smallblock V8. Motoren satt bl.a. i Chevy astro-van og blazer. Vortec kom i 1997 (tror jeg) og de har vesentlig bedre ytelse, 205-225hk. Deler finnes i hopetall på e-bay og det er mange her til lands også som har deler og kunnskap om disse enkle men effektive motorene. Prøv Norsk bilkompani, Steinar stolen, Ski motorverksted, ravns garage......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...