Jump to content

Digital Yacht AIS100 til PC


arkmarin

Recommended Posts

Jeg har nettopp mottatt en AIS mottaker fra Seatronic. Den er av typen Digital Yacht AIS100 USB. Jeg hadde tenkt å kople opp mot Marine Traffic.com, da det er for dårlig dekning av farvannet i området. Problemet mitt er at jeg ikke får den til å funke. Et program, NMEA Data Display Parser, som følger med skal kunne vise datastrømmen fra AISen. Problemet er at programmet ikke finner COM-porten. Når jeg sjekker så har jeg USB serial port (COM5) og den rapporteres å fungerer som den skal.

 

 

Jeg har forsøkt programmet AIS Dispatcher, som det er link til på marinetrafific.com. I programmet kan jeg velge COM-port manuelt. Jeg velger COM5, men får ikke noe NMEA-data.

 

Er det noen som har koplet denne AISen mot PC, som kanskje kan fortelle hva som kan være feil.

Link to post
Share on other sites

Problemet løst! Ved hjelp av Simen på Seatronic. Vi forsøkte litt fram og tilbake. Mistenkte at et program lå og okkuperte COM-porten. Windows oppgavebehandling, sa oss intet, heller ikke programmet msconfig. Istedet forsøkte jeg å endre COM-port nummeret for å eventuelt "lure" programmet som okkuperte porten. Det løste problemet. Det viste seg at det var det programmet jeg skulle bruke som startet automatisk opp, når PCen ble slått på. Når jeg startet et eksemplar til av samme programmet, så gikk ikke det så bra.

 

Stor takk til Simen på Seatronic som brukte tid på dette problemet, som vi var overbevist om lå på min PC og ikke skyldes AIS mottakeren de solgte meg. Det er service det!

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg låner tråden da jeg har et lignende problem med Digital Yacht AIS2000 mottaker.

 

Jeg kjøpte den brukt på finn.no. Selger hadde ikke CD med software. Ser at det finnes lite informasjon om AIS2000, men den som heter AIS200N2 virker å være nokså lik.

 

Mottakeren er koblet opp mot Garmin 720S via NMEA2000. Det fungerer utmerket, og jeg får opp alt av båter innenfor rimelig avstand. I tillegg har jeg koblet den til PC (win7) via USB for å bruke den på OpenCPN. Her får jeg også !AIVDM-setningene til OpenCPN, og båtene kommer opp på kartet.

Men det jeg ønsker er å motta all NMEA i OpenCPN slik at jeg kun trenger USB-kabelen. Også data fra plotteren. Mottakeren skal ha innebygget multiplexer, og da skal det vel være mulig å sende inn og ut og mellom NMEA2000, 0183 og USB?

 

proAIS2 fant jeg på nettet for en stund siden. Når jeg prøver å connecte, klarer ikke programmet å finne ut hvilken mottaker jeg har. Under "Serial data" kommer bare flere linjer med tegnet >, og under "Diagnostics" er det bare røde kryss.

Jeg endret firmware til siste versjon uten at det hjalp. Nå ser jeg på www.digitalyacht.net at det også finnes nye USB-drivere og versjon 3 av proAIS, men jeg får ikke kontakt med siden www.digitalyacht.co.uk som filene ligger på. Prøvd å kontakte Digital Yacht via melding på facebooksiden deres.

 

Observerer også at mottakeren vises som "USB Serial adapter" under enhetsbehandling, mens jeg i en pdf-manual for AIS200Ns har lest at det skal være "AIS Virtual COM Port X". Også prøvd å endre comportnummer.

 

Er det noen som kan sitte på proAIS V3.121, de nye USB-driverne eller filene til AIT1000 som er nevnt HER?

Eller kan fortelle hvorfor jeg ikke kommer inn på digitalyacht.co.uk? Prøvd i flere dager og fra forskjellige PCer og mobiler og via forskjellige nettverk (hjemme, ICE, Telenor mobil).

Redigert av Anna Nym (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...