Jump to content

Det er vel ingen som investerer i båt nå for tiden?


strawberry

Recommended Posts

Hei!

 

Håper at ingen missforstår overskriften her?

 

For noen år siden var det slik at man tapte fint lite penger på å eie en kurrant båt over noen år!

 

Har meg selv som eksempel! Kjøpte en Windy 26 SN i 1989 for 150 000 kr. Holdt den vedlike og oppdaterte dette og hint! Solge den i 2006 for 170 000 kr. Synes selv at den nye kjøper fikk en mer oppdatert og vedlikeholdt båt enn det jeg kjøpte selv 17 år før!

 

Uansett, motoren var den samme! Hadde sikkert bare gått mindre enn 50% av sin levetid! (men det kunne ligge en tapsbombe på lur!)

 

Investering i båt var "trygt" inntil 2007/2008!

 

Slik er det definitivt ikke lenger!

 

Bør vi, båtfolket, begynne å vurdere våre investeringer på samme måte som bilfolket?

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Tenker noen ganger, hvorfor skal alle kjøp man gjør være så forb.... lure??? Hvorfor ikke dr..... mer i fornuften, for så i stede å kjøpe det man har lyst til og kooooooooose seg med det mest mulig i de tilmålte timer som man har til rådighet. Er vel egentlig ikke noe mål å være så forb..... rik den dagen man legger på lokket???

Redigert av terron (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis vi avrunder inflasjonen til 100% siden 1987 da båten min var ny, og jeg får igjen samme sum som den kostet ny har den altså halvert sin verdi. Men prisfallet er ikke lineært. Kjøper du en ny båt betaler du en god del for å slippe økonomiske overraskelser. Ofte har nok en ti år gammel kvalitetsbåt rukket å synke til anslagsvis ~50% og da blir ikke regnestykket så galt, men kjøper du en båt til en mill må du ha råd til å "tape" en mill. for gullalderen kan ikke vare evig, og det er ikke nødvendigvis noen som vil kjøpe båten din uansett hva den koster.

Link to post
Share on other sites

Det er vel akkurat i tider som nå at det kan lønne seg å investere?

 

Ja, selfølgelig. Man skal være kjøper når alle skal selge og selger når alle skal kjøpe, men ikke fortell det til noen!

Av samme grunn skal man kjøpe sykkel om høsten og ski om våren, men ikke si det til noen heller.

 

Forøvrig synes jeg man begåår en kjempefeil hvis man tenker på båt som en investering siden det rent økonomisk er et sikkert tapsforetagende og med store utgifter underveis. At det er topp å ha båt med tanke på trivsel, bruk av fritid osv er jeg enig i, men det er en litt annen sak.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

... men kjøper du en båt til en mill må du ha råd til å "tape" en mill. for gullalderen kan ikke vare evig, og det er ikke nødvendigvis noen som vil kjøpe båten din uansett hva den koster.

:thumbsup: Og det er vel her frykten ligger hos eier - har han/hun betalt for mye da båten ble anskaffet som ett investeringsobjekt.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

 

Forøvrig synes jeg man begåår en kjempefeil hvis man tenker på båt som en investering siden det rent økonomisk er et sikkert tapsforetagende og med store utgifter underveis. At det er topp å ha båt med tanke på trivsel, bruk av fritid osv er jeg enig i, men det er en litt annen sak.

 

Å påregne store utgifter til løpende vedlikehold, bryggeplass og opplag er en ting man ikke kommer bort i fra, og som ikke har noe med selve investeringen å gjøre. Men, rent bortsett fra at om ikke prisene i markedet hadde endret seg drastisk de siste årene slik de har gjort, så var det en fornuftig investering tidligere. Investeringen pr i dag er ikke like sikker pga urolighetene i eurosonen.

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Skal man ut av båtmarkedet så er det muligens triste tider men skal man bytte seg oppover slik veldig mange gjør så er det jo gullalder for tiden.

 

Kjøpte man en båt for 1mill for 3år siden og får 700 000.- for den nå så har man "tapt" 300 000.- uff å uff, men så skal man kanskje kjøpe en som kostet 2mill for 3år siden, sannsynligheten for at denne nå har falt minst 2x300 000.- er stor så tenk heller mellomlegg enn akkurat hvilke tall som står på kontrakten.

Link to post
Share on other sites

Investering i båt var "trygt" inntil 2007/2008!

 

Slik er det definitivt ikke lenger!

 

Bør vi, båtfolket, begynne å vurdere våre investeringer på samme måte som bilfolket?

 

Mvh. Strawberry

 

Har vel egentlig aldri sett på båtkjøp som en økonomisk lønnsom investering. Båtholdet har alltid kostet penger, så det riktige blir vel kanskje å si at det koster litt mer nå enn det gjorde tidligere? I alle fall om man har tenkt seg ut av båtmarkedet.

 

Prisfallet blir uansett ikke i nærheten av bilmarkedet. Sammenlign en båt og en bil som kostet det samme da de begge var nye og sjekk forskjellen i pristap :eek:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo har ett godt poeng. Bytteverdi og inngangsbilett er gunstig nå for tiden.

Ellers overrasker det meg at ikke flere nevner det som en investering ala hytte. Ikke i pris, men i velvære, hygge kos og privatliv. For mange er dette eneste måten å få hytte ved sjøen, hvertfall i det prispressede øst- og sørlandet. Hvis man ser slik på det har man også mange faste avgifter med en hytte, antakelig mer enn båtplass og hva opp- og utsetting koster. En hytte blir i snitt brukt 10 dager i Norge (viser undersøkelser), tror de fleste bruker båten mer.

Så kort oppsummert, ikke alle investeringer skal sees i kroner og øre, mange er også trivsel, helse, velvære etc. og da blir pris underordnet. Derfor jeg selv har båt.

Link to post
Share on other sites

Interessant å se hvorledes markedet er så forskjellig her nede i Middelhavsregionen og hjemme i Norge. Er nå kommet så langt i å vurdere "ny" båt, etter vårt tap av Sebi, og har noen følere ute i Hellas, Syd-Frankrike og Portugal.

 

Priskutt på forlangende er ikke alltid enkelt å oppnå og som oftest starter jeg med en føler på 2/3 deler av forlangende og tar diskusjonen derfra vist selger er i humør til å gjøre en avtale før besiktelsen foretas og eventuelt depositum betales slik at båten blir på mine hender uten endring i avtale over 6 uker. Dette gir meg tid til en nøye vurdering av båten. Er det "vesentlig avvik" (noe det som oftest er ut fra bilder) i prospektet ved besiktelse reduseres forlangende kraftig ned mot 2/3 deler eller depositum returneres av megler.

 

Blir det handel så vil båten sannsynligvis ikke se norske farvann og registreres utenfor Norge.

 

Spennende tider...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Mange gode og reflekterte innlegg her! Et godt moment er at sammenlikningen med hytte kan være fin, særlig med henblikk på at man kan oppsøke de samme kvaliteter i skjærgården til bare en brøkdel av prisen.

 

Det at man kan flytte fra "kjipe" naboer er muligens det beste! Hører ofte om folk som har nabotvister med hyttenaboer som kan strekke seg over generasjoner!

 

Flere "generasjoner" på én og samme hytte kan også være en kilde til konflikter!

 

Ble nesten litt glad nå, selv om den kurrante båten jeg har nå, muligens har sunket en 30-40% siden den ble anskaffet brukt i 2006!

 

Ha en fortreffelig senvinter! Før vi vet ordet av det, er det vår!

 

Mvh. Strawberry

Samme hvor jeg er, bare jeg er i båten!

Link to post
Share on other sites

Å påregne store utgifter til løpende vedlikehold, bryggeplass og opplag er en ting man ikke kommer bort i fra, og som ikke har noe med selve investeringen å gjøre.

 

Hadde jeg valgt å binde opp mye penger i en båt så hadde jeg sikkert argumentert på samme måte!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror kanskje det er mange no som fortsatt avventer markedet, undertegnede er en, solgte turbåten for et år siden, og fikk vel stort sett forventet pris. Har en annen liten fiskebåt så eg kommer meg på sjøen...Tror det er litt psykologi i dette med å sitte på gjerdet å avvente, kanskje går prisene enda lenger ned...og ingen liker selvsagt å betale mer enn nødvendig,men som det blir skrevet lenger oppe i tråden, så er en båt en investering i livstil, og hytte på sjøen, om en vil..

Har ringt litt rundt på forskjellige objekt, og den som kan fikse litt sjøl, t.d. en kurant nb 840 fra tidlig 90 tall, med nyere motor, kan en få ned mot 600..men så kan det vere motsatt,samme type båt, 2 år nyere, men stort sett samme innredn.men eldre motor med "mange" timer på baken,forlangte over millionen...så det spriker..det er nok kjøpers marked der ute, og det trur eg nok det vil vere et par år til...og at noen også bør stikke tåen i sjøen, dersom dei er interessert i å selge sånn som markedet er no..

Link to post
Share on other sites

Skal man ut av båtmarkedet så er det muligens triste tider men skal man bytte seg oppover slik veldig mange gjør så er det jo gullalder for tiden.........

 

Litt enig med denne. Vi skal selge vår båt etter 4 år nå, om noen vil ha den, fordi vi har lyst på større. Og vi har blinket oss ut "ny" gammel båt. Og eg kalkulerer med 50 lapper i verditap, + 40-50 lapper i oppgraderinger som tapt... Det er ca 90 lapper på 4 år... gjør vondt..

Men mellomlegget blir nok det samme ser det ut som. Dumt at båtutstyr er like dyrt, for en ny gammel båt må nok også oppgraderes.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Sånne båtlapper som flyr ut av vinduet orker jeg ikke telle, kan jo bli deprimert av tanken. Mye bedre å drømme om sol og sommer.. Og mulighet for ny båt... Så får heller disse lappene glemmes. Får de ikke med noen vei likevel. tror og håper det forsvinner 250 båtlapper om jeg får salg på sjekta mi. Dog vet jeg jo at ny eier får glede av dem. Og som flere her sier.. båtene man er i marked for å kjøpe.. er sunket godt de og.. prismessig.

Satser dermed på at byttemarkedet spretter til værs.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg ha investert penger/verdier vil vel båt være noe av det siste jeg ville vurdere.

Jeg tror det er lurt å glemme begrepet "investering" i forbindelse med båtkjøp. Men er det snakk om bruke penger på trivsel og fritid er det noe annet. Tenk så privilegerte vi er på denne jord

(eller på havet).

Link to post
Share on other sites

Det er vel lenge siden båt var en "investering". Det er en relativt kostbar affære.

 

Men det er ferie, fritid, hobby og rekreasjon. Alle de timene (og pengene) som er bruk til å montere inn nye ting, fixe i gamle ting: det er en hobby, og det finnes mange andre dyre hobbyer også. For ikke å snakke om alle de timene med rekreasjon med hodet nede i motorrom eller andre trane steder med kabler og monteringer på de merkeligste steder. Ville ikke vært foruten denne aktiviteten/rekreasjonen/hobbyen - men billig er det ikke. Men når man ser hva det koster for en familie til syden på disse "resort" stedene kan jeg kose meg mange timer med nye monteringer og fixing før et alternativ budjett er brukt opp. Så kommer jo sommerens solskinnsdager som en bonus på toppen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...