Vidarfre Startet 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2012 Kjøpte båten ifjor og har problemer med å hale inn ankeret, vinsjen spinner bare på tauet. Jeg ser at tauet kommer inn på kabularet i en rett/horisontal vinkel fra rulla på plattformen, detter er en 40 vinsj type innvendig montert. For at tauet skal få større anlegg på kabularet kan jeg se for meg ei taurulle som presser tauet nedover mellom kabularet og gjennomføringa i akterspeilet. har sett på sidene til Engbo at kabularet helst skal ha anlegg på Ca 180 grader, noen som har meninger? Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
terron Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 (redigert) Hvis det har virket før, men så har sluttet å virke, da er årsaken økt slitasje og/eller noe er blitt feil. Eller kan det være noe forrige eier også har slitt med over lengre tid, da kan noe være feil montert. Hvor gammelt er tauet??? Hvor lenge siden ble tauet vasket i ferskvann/fikk et par døgn i en balje med tøymykner???? Er det på tide å snu tauet??? Kan en av gripeskivene være montert feil vei???? Hvis systemet først begynner å slure, da "poleres" alle friksjonsflater og problemet øker ganske fort i omfang. Hvor lenge har vinsjen vært i bruk???? Noen vinsjer har en "innvendig" og justerbar tauleppe som klemmer/fører tauet inn kabulatet (beklager helt sikkert feil fagterminologi), denne som kan forskyve seg, bli bøyd eller brekke. Redigert 22.Januar.2012 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Tidl eier sa han stadig hadde dill med den men det er jo "vanlig, ser endel slitasje på tauet men vet ikke om han har vasket det før..jeg gjorde det i høst men men,vinsjen er 4 år gml, det virket som den dro godt når det er motstand men siste metrene opp spinner den og lugger, om den var montert på taukasse ute ville den fått naturlig vinkel nedover og føler det er det som mangler her..nå er vinsjen montert i motorrom helt oppunder dekk og tau rett ut til ankerrulla, 15kg anker Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
terron Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 4 år er jo tilnærmet nytt. Dette tyder vel på at selve instalasjonen og/eller justeringen av denne er litt dårlig utført. Typisk at problemet "oppstår" på en liten del av tauet, og spesielt i det området forverres problemet ganske fort. Men kikket litt på skisser/bilder av din vinsj. På denne så er det jo en ringformet og justerbar taufører som sitter montert "inne mellom" skovlhjulene. Se om du kan justere denne slik at du tauet får noen flere grader med "gripeflate", alternativt om du kan få presset tauet nærmere skovlhjulene med denne. Ganske vanlig at disse løsner og "følger med tauet" litt rundt. Og da blir gripeflatene for små. Også viktig at det er god plass til tauet under vinsjen, slik at det faller godt nedover. Hvis ikke så vil tauet kunne "reise seg" i det bakre området på kabulatet, og dermed oppstår selvfølgelig slureproblemer. Er det dette som skjer hos deg??? Siden det er de siste meterne på tauet som volder problemer, er det da så fult av tau under vinsjen at de siste meterne ikke har skikkelig plass til å følge over kabulatet og så ramle ned på baksiden? Sitér dette innlegget Link to post
Vidarfre Svart 22.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Det høres ut som du er inne på noe ja, tauet havner i kjølsvinet og bygger seg nok opp endel, jeg så det øyet som er mellom skovlene, skal den flyttes med tauet liksom, skrue som må løses? Kan man tilsette noe i vaskevannet så tauet blir mykere, da hadde nok tauet lagt seg bedre i bunnen Sitér dette innlegget Er opptatt av at penger skal sirkulere, og den lokale båtutstyrspusheren hjelper til med sirkulasjonen. Link to post
taunus Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Det sitter en skrue der. Juster pinnen som holder tauet nedover. Jeg mener også at denne vinsjen har plast skovler i kabularet. Disse kan bli slitt. Da får du også slike problemer. Disse plastplatene kan selvølgelig byttes. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 (redigert) Når det gjelder båt så vel listen over råd/meninger lenger enn lang, og det vi mennesker er aller best på er å ha meninger og "fasiten" på ting som vi ikke kan noe om.................Men jeg har fra forhandler blitt anbefalt et par ganger pr sesong å kveile ankertauet opp i en balje med ferskvann + en halv kanne med tøyskyllemiddel, samt la det gjerne ligge et døgn. Og etterpå et tauet påtakelig mykere/føyligere. Men hvor lenge en slik behandling varer..... Aner ikke. Men skade gjør det i hverfall ikke. De ytterste meterne på ankertau har videre et tøft liv, ved at de ofte dras ned i bunn/sand/gjørme. Og dette gjør tauet både glattere og stivere. Noen ganger i løpet av sesongen så slipper jeg derfor ut de ytterste 5 - 10 meterne bak båten, før jeg kjører en roooolig tur 1/2 time (og hvor det er dypere en tauets lengde........). Med dette så får jeg et tau som i hvertfall ser og føles renere. Redigert 22.Januar.2012 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knut1955 Svart 22.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2012 Hadde samme fusking på min Engbo. Midt i ferien i fjor begynte jeg å starte motoren og gikk på litt høy tomgang i 10-15 min før avgang, og siden har Engbo'en fungert hver gang uten sluring. Hos meg tror jeg det har vært for lav spenning. Knut Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.