Jump to content

Ny ferge uegnet for tøft farvann


Arild Iversen

Recommended Posts

Mulig dette har vært kommentert tidliger, men linker til en artikkel i Romsdals Bustikke.

 

http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article418834.ece

 

http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article412127.ece

 

Øysamfunnet Ona på Romsdalskysten har vært uten fergeforbindelse siden nyttår da den nye ferga Kvaløy erstattet den trofaste sliteren Midøy.

Ruta er ytterst på værharde mørekysten med trange, grunne og utsatte farleder.

 

Her forlater en et skrogkonsept med meget gode sjøengenskaper og erstatter det med en konstruksjon som for det første har problemer med å manøvrere i den trange havna på Ona, og i tillegg har et design som medfører stort vindfang / avdrift.

Blindsona foran båten skal være på over 30 meter på grunn av baugdesignet når porten åpnes og ferga skal legge til.

Tydeligvis ikke den beste løsningen når en kjenner til hvor trangt det er på Ona.

 

Jeg slutter aldri å forundre meg over i hvor liten grad erfaring blandt brukerne (les mannskap og navigatører) blir vektlagt i slike sammenhenger.

Her bør hoder rulle til skrekk og advarsel både hos konstruktører, rederi og fylkeskommune.

Link to post
Share on other sites

Båten ser jo ut til å være designa av en tegneserieforfatter i Donald :giggle:

 

Hehe, det var faktisk min første tanke også :flag_bp:

 

dette er fra Disneyworld:

 

 

donald_boat_allears.jpg

 

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Ballja er helt rund der kjølen skulle være. Den er et lett bytte for vinden, når den at på til er høy, lite maskinkraft og for små thrustere. De har begynt på toppen, det skulle være salong oppe, større enn forgjengeren, etc. Tror de skulle begynt nederst, med kjølen, stabiliteten, størrelsen på fartøyet, tror kanskje salongen ikke her blitt oppe da, på så liten båt. Dersom en ser på skutesidene er de satt sammen av mange kvadratiske plater, sikkert sveist sammen for å utnytte alle platerestene, stygt er det. Det er dette som skjer når fergestrekningene blir satt ut på anbud.

Link to post
Share on other sites

Mer info om flauseferga: http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article418988.ece

 

Som flere har påpekt i tråden tidliger; dette er ikke egnet båt for det aktuelle området. I den grad den kan kalles båt. Første prioritet var flott salong med panoramautsikt for turistene. Greit nok det, men en slik ferge er først av alt livsnerven for folkene som bor på øyene. Og dette gjelder ikke bare Ona. Med sine begrensede sjø- og manøvreringsegenskaper vil den også få problemer å legge til både på Orten, Finnøy og Sandøy. Hvorfor er ikke i større grad folkene som kjenner vær og vind på øyene blitt forespurt? Og har de som har laget baljen virkelig satt seg inn i de værmessige forhold? De sies at båten ikke er egnet for dette området om det blåser mer enn liten kuling. Men i all verden, det er jo minst liten kuling halve året det ute! Makan til flause.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post
Share on other sites

No er vel litt av problemet at gamleferga gjekk på "dispensasjon" i henhald til nokkre regla. Og nyeferga skulle etter planen ha vore betre egna med tanke på nokon sandbanker som flytter på seg der ute i havgapet. Rett og slett beregna for grunnstøtinger, med beskytting av propell osv. Men dette har nok gått på bekostning av en skikkelig kjøl.

 

Det som er mest kritisk, er vel at mannskapet ikkje har fått anledning til å lære seg ferga før den blir satt i drift midt under vinterstormane?

Link to post
Share on other sites

Nå skal vel BF Kvaløy taes ut av trafikk for diverse ombygning/justeringer!

 

Og erstatningsferga :

 

1327311822000_121642-DSC_0102_jp_4144689978x1200r.jpg

 

Søsterskipet BF Vengsøy !!!!

 

Så kan man lure på hva som er forskjellen på disse to? Hva er det den ene kan som ikke den andre klarer? Er besetningen mere erfarne med skuta?

 

Om det er foretatt tekniske endringer på BF Vengsøy i forhold til den nyere BF Kvaløy ?

 

Skal iallefall bli spennende å følge saken videre!!

 

:sailing:

Bjørn

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Foskjellen på Vengsøy kontra Kvaløy er at Vengsøy skal ha fått påsatt noen finne for å bli mer retningsstabil, uten å oppnå de revolusjonerende forbedringer.

Her er det snakk om katastrofalt misslykkede konstruksjoner og ikke mannskap som mangler opplæring/erfaring.

 

Men dessverre, det blir nok få hodre som ruller. Til det er der for mange som forsvarer/passer på hverandre.

Link to post
Share on other sites

Bildet som mateco postet viser vel litt hvilke dårlige siktforhold det er fra broa og forover.

 

Stemmer at det var snakk om ettermontering av finner samt kanskje en utvendig kjøl.

Dette "håpet" de skulle forbedre manøveringsegenskapene i trange havner.

Vengsøy har som nevnt ettermontert dette, men har ikke sett noe de siste dagene om hvordan det går med den.

Link to post
Share on other sites

Den ligner til forveksling "Gripskyss" som opererer ut fra kristiansund.

http://www.gripskyss.no/?div_id=18&pag_id=18

 

Uansett...en vet ikke helt om en skal le eller gråte når det gjelder status på utasundsambandet og hvordan Torghatten og Fylkeskommunen takler denne saken :confused:

Redigert av Arild Iversen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Godt å se at det er noen som finner ut av opphavet til nødløsningen i utasundssambandet. Men ønsker å bringe denne tråden tilbake på sporet igjen.

Er det slik vi ønsker at fremtidens kommunikasjon skal være, at vi blir brisgitt en eller annen tilfeldig tilbyder og hva tilbyder finner det for godt å sette i drift. Detten er tross alt ikke noe enestående eksempel, bare ett av flere. At Torhatten Nord som selskap nå har vist at oppgaven her er for stor for dem må etter hvert være hevet over tvil, men hvor er oppdragsgiver? Har oppdragsgiver (i dette tilfelle fylkeskommunen) ingen virkemidler mot den som får anbudet.

Når det på TN sine rutopplysningssider har stått "ruten foreløpig innstilt" nå i nesten fire uker tilsynelatende uten reaksjoner fra oppdragsgiver, må en få lov å lure på hvor de holder til.

Er dette en bevisst politist utarming av småsamfunn?

Link to post
Share on other sites

Er det slik vi ønsker at fremtidens kommunikasjon skal være, at vi blir brisgitt en eller annen tilfeldig tilbyder og hva tilbyder finner det for godt å sette i drift. Detten er tross alt ikke noe enestående eksempel, bare ett av flere.

ikke rart folk blir forbannet, når vel fungerende tilbud rives ned og erstatninger er materiell som ikke fungerer.

 

Og hva tilbyder finner for godt å sette i drift er vel spesifisert av fylkeskommunen. Så hvis disse kriteriene er mangelfulle så kan mye interessant skje

 

Og så når fiaskoen er et faktum så er det gjort feil hele veien fra fylkeskommune til rederi og verft, at ingen tør ta tak i saken av frykt for å bli sittende igjen med svarteper.

 

Jfr. hurtigbåtskandalen i Troms - har hittil ikke hørt en eneste innrømmelse av feil..!

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...