Arild Iversen Startet 22.Januar.2012 Del på Facebook Startet 22.Januar.2012 Mulig dette har vært kommentert tidliger, men linker til en artikkel i Romsdals Bustikke. http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article418834.ece http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article412127.ece Øysamfunnet Ona på Romsdalskysten har vært uten fergeforbindelse siden nyttår da den nye ferga Kvaløy erstattet den trofaste sliteren Midøy. Ruta er ytterst på værharde mørekysten med trange, grunne og utsatte farleder. Her forlater en et skrogkonsept med meget gode sjøengenskaper og erstatter det med en konstruksjon som for det første har problemer med å manøvrere i den trange havna på Ona, og i tillegg har et design som medfører stort vindfang / avdrift. Blindsona foran båten skal være på over 30 meter på grunn av baugdesignet når porten åpnes og ferga skal legge til. Tydeligvis ikke den beste løsningen når en kjenner til hvor trangt det er på Ona. Jeg slutter aldri å forundre meg over i hvor liten grad erfaring blandt brukerne (les mannskap og navigatører) blir vektlagt i slike sammenhenger. Her bør hoder rulle til skrekk og advarsel både hos konstruktører, rederi og fylkeskommune. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 ... jeg ser klare paralleller her til Hurtigbåtskandalen i Troms.... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Synes det er på sin plass å poste et bilde av denne ferga: Båten ser jo ut til å være designa av en tegneserieforfatter i Donald Et stort badekar med styrehus Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 (redigert) Båten ser jo ut til å være designa av en tegneserieforfatter i Donald Hehe, det var faktisk min første tanke også dette er fra Disneyworld: Redigert 22.Januar.2012 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Men de jo ikke helt like. Disney-ferja har jo mye større skorstein...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larsstraalheim Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Likte godt utseendet, kjekt med noe som skiller seg ut. Den var jo harmonisk på sin egne rare måte. Synd at den ikke virker da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Det er vel det samme her som alle andre ganger, det er det som er under vannflaten som er problemet, ikke det som er over Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jonn Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Ballja er helt rund der kjølen skulle være. Den er et lett bytte for vinden, når den at på til er høy, lite maskinkraft og for små thrustere. De har begynt på toppen, det skulle være salong oppe, større enn forgjengeren, etc. Tror de skulle begynt nederst, med kjølen, stabiliteten, størrelsen på fartøyet, tror kanskje salongen ikke her blitt oppe da, på så liten båt. Dersom en ser på skutesidene er de satt sammen av mange kvadratiske plater, sikkert sveist sammen for å utnytte alle platerestene, stygt er det. Det er dette som skjer når fergestrekningene blir satt ut på anbud. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 22.Januar.2012 Del på Facebook Svart 22.Januar.2012 Mer info om flauseferga: http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article418988.ece Som flere har påpekt i tråden tidliger; dette er ikke egnet båt for det aktuelle området. I den grad den kan kalles båt. Første prioritet var flott salong med panoramautsikt for turistene. Greit nok det, men en slik ferge er først av alt livsnerven for folkene som bor på øyene. Og dette gjelder ikke bare Ona. Med sine begrensede sjø- og manøvreringsegenskaper vil den også få problemer å legge til både på Orten, Finnøy og Sandøy. Hvorfor er ikke i større grad folkene som kjenner vær og vind på øyene blitt forespurt? Og har de som har laget baljen virkelig satt seg inn i de værmessige forhold? De sies at båten ikke er egnet for dette området om det blåser mer enn liten kuling. Men i all verden, det er jo minst liten kuling halve året det ute! Makan til flause. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 23.Januar.2012 Del på Facebook Svart 23.Januar.2012 Tegn på den øyne og selg den til Paul Watson!! Moby Dick hadde vært passende navn hehe Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 23.Januar.2012 Del på Facebook Svart 23.Januar.2012 Kan jo se ut som om konstruktøren har vært inspirert av X-Bow, men uten en bølgeavviser på toppen av baugen vil styrhusvinduene få seg en skikkelig dusj om en bølge klatrer over kanten... X-Bow: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kasund Svart 23.Januar.2012 Del på Facebook Svart 23.Januar.2012 No er vel litt av problemet at gamleferga gjekk på "dispensasjon" i henhald til nokkre regla. Og nyeferga skulle etter planen ha vore betre egna med tanke på nokon sandbanker som flytter på seg der ute i havgapet. Rett og slett beregna for grunnstøtinger, med beskytting av propell osv. Men dette har nok gått på bekostning av en skikkelig kjøl. Det som er mest kritisk, er vel at mannskapet ikkje har fått anledning til å lære seg ferga før den blir satt i drift midt under vinterstormane? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mateco Svart 23.Januar.2012 Del på Facebook Svart 23.Januar.2012 (redigert) Nå skal vel BF Kvaløy taes ut av trafikk for diverse ombygning/justeringer! Og erstatningsferga : Søsterskipet BF Vengsøy !!!! Så kan man lure på hva som er forskjellen på disse to? Hva er det den ene kan som ikke den andre klarer? Er besetningen mere erfarne med skuta? Om det er foretatt tekniske endringer på BF Vengsøy i forhold til den nyere BF Kvaløy ? Skal iallefall bli spennende å følge saken videre!! Bjørn Redigert 23.Januar.2012 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady E Svart 23.Januar.2012 Del på Facebook Svart 23.Januar.2012 Foskjellen på Vengsøy kontra Kvaløy er at Vengsøy skal ha fått påsatt noen finne for å bli mer retningsstabil, uten å oppnå de revolusjonerende forbedringer. Her er det snakk om katastrofalt misslykkede konstruksjoner og ikke mannskap som mangler opplæring/erfaring. Men dessverre, det blir nok få hodre som ruller. Til det er der for mange som forsvarer/passer på hverandre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild Iversen Svart 24.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Bildet som mateco postet viser vel litt hvilke dårlige siktforhold det er fra broa og forover. Stemmer at det var snakk om ettermontering av finner samt kanskje en utvendig kjøl. Dette "håpet" de skulle forbedre manøveringsegenskapene i trange havner. Vengsøy har som nevnt ettermontert dette, men har ikke sett noe de siste dagene om hvordan det går med den. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 24.Januar.2012 Del på Facebook Svart 24.Januar.2012 Den såg noe skrukkete ut i hudplatene, er det dårlig stålarbeid eller tåler de ikke å brukes? Hva blir det neste? I går var det vel de nye bussene som ikke kunne bruke vanlige kjettinger. I morgen ???? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
roesok Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Også reserveferja ute av drift http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article420665.ece Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Hva slags båt er erstatningen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Scirocco 50? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Ingar Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Ja, det stemmer, syntes det var noe Mørejet over den... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arild Iversen Svart 27.Januar.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 (redigert) Den ligner til forveksling "Gripskyss" som opererer ut fra kristiansund. http://www.gripskyss.no/?div_id=18&pag_id=18 Uansett...en vet ikke helt om en skal le eller gråte når det gjelder status på utasundsambandet og hvordan Torghatten og Fylkeskommunen takler denne saken Redigert 27.Januar.2012 av Arild Iversen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Farco Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Hva slags båt Bygget her. (Kunde hos Farco, selvfølgelig. ) Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post Share on other sites More sharing options...
-morten- Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Samme type båt ja som Gripskyss Scirocco 50 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post Share on other sites More sharing options...
Lady E Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Godt å se at det er noen som finner ut av opphavet til nødløsningen i utasundssambandet. Men ønsker å bringe denne tråden tilbake på sporet igjen. Er det slik vi ønsker at fremtidens kommunikasjon skal være, at vi blir brisgitt en eller annen tilfeldig tilbyder og hva tilbyder finner det for godt å sette i drift. Detten er tross alt ikke noe enestående eksempel, bare ett av flere. At Torhatten Nord som selskap nå har vist at oppgaven her er for stor for dem må etter hvert være hevet over tvil, men hvor er oppdragsgiver? Har oppdragsgiver (i dette tilfelle fylkeskommunen) ingen virkemidler mot den som får anbudet. Når det på TN sine rutopplysningssider har stått "ruten foreløpig innstilt" nå i nesten fire uker tilsynelatende uten reaksjoner fra oppdragsgiver, må en få lov å lure på hvor de holder til. Er dette en bevisst politist utarming av småsamfunn? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 27.Januar.2012 Del på Facebook Svart 27.Januar.2012 Er det slik vi ønsker at fremtidens kommunikasjon skal være, at vi blir brisgitt en eller annen tilfeldig tilbyder og hva tilbyder finner det for godt å sette i drift. Detten er tross alt ikke noe enestående eksempel, bare ett av flere. ikke rart folk blir forbannet, når vel fungerende tilbud rives ned og erstatninger er materiell som ikke fungerer. Og hva tilbyder finner for godt å sette i drift er vel spesifisert av fylkeskommunen. Så hvis disse kriteriene er mangelfulle så kan mye interessant skje Og så når fiaskoen er et faktum så er det gjort feil hele veien fra fylkeskommune til rederi og verft, at ingen tør ta tak i saken av frykt for å bli sittende igjen med svarteper. Jfr. hurtigbåtskandalen i Troms - har hittil ikke hørt en eneste innrømmelse av feil..! Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.