Jump to content

Ny ferge uegnet for tøft farvann


Arild Iversen

Recommended Posts

synest også eg såg Nordic lady på bildet til Ingar?

Gode sjøbåter har de tre Skorpen brødrene alltid laga men eg har hørt at akkurat denne krever litt tilvenning med flapsing i sving etc. De faller innover i sving så man må kompensere litt me flapsene før man svinger. Inbiller meg at dette har en del å gjøre med den smale bvnnlinja? De er veldig lettdrevne og går fint i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å ødelegge tråden og dens opprinnelse, men bare en slags oppklaring i forhold til "reserveferga" og dens opphav:

 

Æhem, de bygges nok på Gursken idag.

Men Gripskyss er nok bygget hos Skorgenes på Vestnes.

 

 

For det første, så heter det i Gursken, ikke på Gursken (viktig for lokalpatrioter at dette blir riktig) :giggle:

For det andre, så holder GS Marine til i Haugsbygda, 3,5 km lenger ut i fjorden (spør du en fra Haugsbygda, så er vedkommende IKKE fra Gursken) :tongue:

Men begge har rett likevel; Firmaet het Gunnar Skorpen Marine eller noe lignende før, og Gunnar er vel fortsatt inne på eiersiden, men har vel mer eller mindre vært ute av den daglige driften en god stund.

 

De flyttet inn i nye lokaler i fjor (holdt tidligere til i Gursken) og produserer hovedsaklig passasjer/-skyssbåter.

Hvis jeg ikke husker feil, så ble den "gamle" Nordic Lady, en Scirocco 50, bygget av GS Marine. En ny Nordic Lady ble også levert av samme verft i 2010, men denne av typen Explorer (18500?).

 

Det ble også levert en Scirocco 50 som privat yacht/lystbåt nå i år ...også den med Victron produkter som Farco hentyder :wink:

De har flere båter under produksjon, og har tydeligvis truffet markedet med sine båter og sine priser.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Var ute med en Scirocco 50 med 2 D6-370 maskiner i... fra Flesland og til Stord... gikk med 22-23 knops fart og den dro rundt 100-110 liter i timen... angrer på at jeg ikke hadde nyrebelte på... var vel kanskje en meter bølger ute på fjorden... Har vel aldri vært ombord i en motorbåt som taklet sjøen dårligere enn denne.. flatbunnet lett 50 foter, som slår og stamper noe inn i hampen i sjøen, vi gikk begge veier... Er glad det var Statoil som betalte turen og ikke jeg, hvis ikke hadde jeg bedt om pengene tilbake... Men drikken ombord var gratis, så det hjelp noe.

 

Hadde nok ikke betalt 5 mill for en slik båt... men mulig motorbåter er så dårlig i sjøen som denne for alt jeg vet...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Kan jo se ut som om konstruktøren har vært inspirert av X-Bow, men uten en bølgeavviser på toppen av baugen vil styrhusvinduene få seg en skikkelig dusj om en bølge klatrer over kanten... :worry:

 

Det er mulig de har latt seg inspirere av X-bow, men særlig store likhetstrekk er det likevel ikke :giggle:

Designet på fergene er rett og slett tragisk, og jeg sliter med å se at det har noen plan utover å skulle være "annerledes".

 

Baugen vil ikke fungere som noen "axe-bow" heller (man ser tydelig likhetstrekkene med en gammel øks), og er trolig mer en ulempe enn fordel. Men at designet til Ulstein fungerer, det kan man jo se litt av på denne siden. Se for eksempel nest siste video, ULSTEIN X-BOW® in ocean race.

Demonstrasjon av thrustere kan eksempelvis ses i videoen "Blue Fighter, ULSTEIN PX121" eller "Sarah DVD, “Sarah christening”". Tipper skipper på "Moby Dick" kunne tenke seg noe lignende :giggle:

 

Jeg jobbet med automasjon i Ulstein i mange år, og er sikkert litt inhabil, men det er ingen tvil om at gjengen både kan å designe/bygge båt, og at de er veldig gode på innovasjon!

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Designet på fergene er rett og slett tragisk, og jeg sliter med å se at det har noen plan utover å skulle være "annerledes".

 

greit nok å skille seg litt ut - men her har tydeligvis design gått på bekostning av funksjon. Tenker da spesielt på at baugporten tar mesteparten av utsikten fra broa. Greit med kamera, men bedre å ha god oversikt også uten slike hjelpemidler.

 

 

Og manøvrering: virker som et "tegn i tiden" at anbudsbåter speces med et minimum av motorkraft. Gjerne med miljø som unnskyldning. (såklart er det jo billigere også med minst mulige motorer...)

 

Hjelper lite med allverdens finner dersom det ikke er thrusterkraft nok til å holde avdrifta i sjakk

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Siterer direktøren i Norsk Designråd:

 

"Alle vet" hvordan baugen på et skip skal være. Derfor har skipsbyggere over hele verden bygget båter som har vært konstruert på samme måte i uminnelige tider.

 

Da designerne kom inn i Ulstein, snudde de hele baugen på hodet. Inspirert av vikingskipet Gokstad har verftet skapt fartøykonseptet Ulstein X-BOW, som kløyver sjøen i stedet for å grave seg ned i den, bruker mindre drivstoff og gir større stabilitet og komfort. Og det selger: Et ti-talls fartøyer er allerede bygget, eller er under bygging siden 2005 og flere er under planlegging. Etter to år er investeringen på drøyt 300 millioner kroner tjent inn igjen. Med andre ord et skoleeksempel på designdrevet innovasjon.

 

Baugkonseptet har vært benyttet før, men det måtte legges utviklingspenger i potten for at det skulle bli en moderne suksess. Det er bare å snakke med mannskap på disse båtene, så får man høre at det ikke er en designgimmick for å skille seg ut.

 

Men tilbake til de håpløse fergene:

 

Og manøvrering: virker som et "tegn i tiden" at anbudsbåter speces med et minimum av motorkraft. Gjerne med miljø som unnskyldning. (såklart er det jo billigere også med minst mulige motorer...)

 

Hjelper lite med allverdens finner dersom det ikke er thrusterkraft nok til å holde avdrifta i sjakk

 

Det er vel nettopp dette som er hovedproblemet på fergene; Manglende thrusterkraft i forhold til avdrift. At det er værhardt på Ona burde vel ikke komme som noen overraskelse på dem som har designet og bygt "Moby Dick"? Da har de ihvertfall ikke gjort leksene sine.

Og jeg tror jeg leste et eller annet sted at anbudspapirene var nokså "løse" i spesifikasjonen, men selvsagt med et krav om materiell som kunne benyttes på disse spesifikke anløpsstedene.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Baugen på Donalferga har ingen likhetstrekk hverken med X Bow, eller andre liknende konstruksjoner.

Under den runde "kula" befinner det seg en helt tradisjonell baugløsning som møter sjøen på vanlig måte.

Muligens vil grov motsjø klatre opp på "kula", men eneste effekten da slik jeg ser det, er at sjørokket får enda bedre mulighet til å nå høyt opp på forskipet.

 

http://www.youtube.com/watch?v=SSSA30jdptI&feature=related

Link to post
Share on other sites

Bilder av søsterskipet Vengsøy etter grunnberøringen - samt finnene som er montert:

 

http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article422678.ece

 

Fra artikkelen jeg linket til lenger opp:

 

For å gjøre bilferja bedre skikket for strekningen den skal betjene, er det bestilt nye thrustere, og større aggregat framme,

 

- Vi har 200 kW nå, og får 390 kW med det nye aggregatet. Det blir nesten dobbelt så mye, sier kapteinen, som ikke vet sikkert hvor lang bestillingstid det er på dette utstyret.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Surprise, surprise !!!

Og at havna på Ona var for liten/trang til en slik båt viste naturligvis hverken Torghatten eller Fylkeskommunen noe om da båten ble kontrahert og kontrakten skrevet?

 

Så det er egentlig Kystverket sin skyld hele greia, at de har unlatt å sprenge vekk et par grunner :rolleyes:

Eller for å si det på en annen måte; Når kartet og terrenget ikke stemmer, må terrenget tilpasses kartet (les fartøyet i dette tilfellet) :flag:

Link to post
Share on other sites

Både ferjerederiet, Sandøy kommune og fylket vil nå legge press på Kystverket slik at arbeidet med å utbedre havna på Ona kan komme i gang raskt.

 

http://www.rbnett.no/lokal/sandoey/article423849.ece

 

sakset fra en av kommentarene:

 

Det er ferjene det er feil med, ikke farvatnet.

Politikere, byråkrater og rederi har nå i fellesskap funnet ut at de skal legge skylda på de stakkars fluene og få dem sprengt bort så snart som det går an.

Hadde de heller sprengt Kvaløy.

Kvaløy blir aldri den utasundsbåten den var tenkt å bli på linje med Bolsøy, Harøy og Midøy.

Kvaløy kommer nok til å gå noen år mellom øyene, men de bør forsvinne så snart det går an. Fin båt på kvalsafari i Lofoten.

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

...........

Så det er egentlig Kystverket sin skyld hele greia, at de har unlatt å sprenge vekk et par grunner :rolleyes:

Eller for å si det på en annen måte; Når kartet og terrenget ikke stemmer, må terrenget tilpasses kartet (les fartøyet i dette tilfellet) :flag:

 

Bergens firma regner med en liten uke, etter påske, på å forandre terreng/kart ved å sprenge vekk de omstridte fluene !

 

God Påske !!

:easter:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...