Jump to content

Forlatte båter i gjestehavn kan bli hittegods etter 3 døgn?


Bearded Beast

Recommended Posts

Iflg en gammel artikkel eg tilfeldigvis kom over nå på nett kan såkalt forlatte båter som ligger over 3 døgn på kommunal eiendom bli beslaglagt og solgt som hittegods. Kan dette være rett da?

http://www.budstikka.no/nyheter/gjenglemte-bater-kan-bli-hittegods-1.3518771?startdate=01.12.2011

 

Noen som kjenner reglene for slikt både mht til kommunal grunn og privat?

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Det har vel vært et problem enkelte steder at noen personer bruker gjestehavner og slikt som sine egne private gratis båtplasser, og at enkelte personer også bare legger igjen gamle båter i en gjestehavn og forsvinner, at det kan kalles andres "ulykke" vet jeg ikke helt, og hvorfor det skulle være Plutonium's problem dersom han kjøper en slik båt på hittegodsauksjon at vedkommende har henslengt båten på feil sted og den er beslaglagt av staten kan jeg heller ikke helt forstå?

Link to post
Share on other sites

quantumduck; du er beviset på at det kan være mange grunner til at båter blir etterlatt! Er det riktig at staten skal grebbe til seg et eventuelt overskudd ved salg av slike båter, og at pengene skal forsvinne i "et sort hull"? Hva med å opprette et register på alle båter, med "vognkort" til båten a la biler? Da kan vi til enhver tid finne ut hvem som er eier av båten, og eier kan selv avgjøre hva som skal skje med den. Da vet også myndighetene hvor de skal sende bøter og krav om dekning av utgifter til fjerning. Er ikke så sikker på om båtgleden hadde blitt så stor hvis jeg hadde kjøpt en båt til halv pris, hvis tidligere eier var blitt fratatt sin båt fordi han på et tidspunkt ikke fikset sine problemer. Traff jeg ham i en gjestehavn hadde nok samvittigheten slitt litt!

Link to post
Share on other sites

Nå går det vel fram av artikkelen At båtene skal oppbevares etter gjeldende regler FØR de blir lagt ut på auksjon. At ulovlig henlagte båter kan fjernes tror jeg ( nesten) alle er tjent med. Dette betyr jo ikke at de aksjonerer bort umiddelbart, og rettmessige eiere har nok flere uker på å hente ut disse, mot å betale utgifter / forelegg.

Link to post
Share on other sites

Man kan vel snu litt på det å si at det tidligere kan ha føltes litt som autoritært tull at man ikke kunne foreta seg noe med båter som feks fortøyer på ens private båtplass. Om det nå er slik at man kan henstille til politiet å fjerne disse, (man må sikkert uansett gjøre rede for en masse her) og de tas hånd om til eier melder seg kan da ikke dette være et problem? Dog er jeg skeptisk til om politiet har kapasitet til å lagre båter i ymse størrelser i de fleste politidistrikt. Uansett er det så vidt jeg vet ganske strenge regler for oppbevaring av hittegods, og det tar lang tid før båtene eventuelt blir solgt.

Link to post
Share on other sites

Hva er dette for noe autoritært tull? Ting kan ha skjedd,

sykdom, Dette må en selvfølgelig først sjekke opp i og ta det derfra.

 

Dette mener du ikke, det må da være båt eierens ansvar å si fra hvorfor båten ligger der og ikke kommunens..

Men nå var det vel snakk om de som snylter og bevist.

bruker GJESTEPLASSER hele sesongen.

 

Så forresten en fin lapp på en båt i fjor våres "sitar du har stjælt plassen min kom deg vekk"

i en kommunal gjestebrygge plass..

 

 

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva er dette for noe autoritært tull? Ting kan ha skjedd,

sykdom, Dette må en selvfølgelig først sjekke opp i og ta det derfra.

 

Dette mener du ikke, det må da være båt eierens ansvar å si fra hvorfor båten ligger der og ikke kommunens..

Men nå var det vel snakk om de som snylter og bevist.

bruker GJESTEPLASSER hele sesongen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

I Sandefjord gjestehavn lå det en 26-27forts seilbåt i ett par måneder i høst.

Eier hadde ikke tatt kontakt med havnekontoret.

Etter ett par måneder ble Havnesjefen lei og fikk sporet opp eier.

Motorproblemer var svaret eier ga. Ingen hadde sett en eneste person ombord på de 2 månedene båten hadde ligget der.

Siden eier hadde gitt f.. og ikke snakket med havnekontoret før ha forlot båten, fikk han 14 dager på seg med å flytte båten. Om ikke vil de sende faktura med døgn leie for perioden og ta arrest i båten frem til leie var betalt.

10 dager senere tuslet båten ut fjorden og på vei mot Skien som var hjemmehavnen. Uten noe som tydet på motor problemer.

 

Hadde han i utgangspunktet tatt kontakt og forklart problemet (om det var noe). kunne båten ha overvintret til en meget lav kostnad. (Ca 430,- pr. måned).

 

Gir man tidlig beskjed er det sjelden noe problem. Er når man tar seg til rette og gir f... det blir problemer.

PS. pr idag har Sandefjord 3 eller 4 "eierløse" båter lagret ved lageret sitt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke stedet det henvises til, men regner med at det her står oppslag / skilt om tidsbegrensningen på 3 døgn. Der slikt ikke er varslet, så er det så vidt meg bekjent ingen max-tid man kan ligge fortøyet så lenge det er på offentlig sted.

Når det gjelder mulighetene for å selge, så er vel reglene at hittegods skal oppbevares minst 3 mnd. før salg kan finne sted såfremt man ikke har gjort salgsavtale med eier.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Dersom min båt er borte eller står på land, hva gjør det at en annen bruker min båtplass i noen dager? Han/hun bruker vel ikke opp plassen min? Selvfølgelig, blir vedkommende liggende så lenge at båten blir til ulempe, må vedkommende selvfølgelig kontaktes, eller båten fjernes av Falken eller andre. For øvrig er det vanlig folkeskikk å legge igjen telf.no på båten.

På andre siden har jeg lite sans for de ofte selvoppnevnte "havnehanene" som skrever rund for å finne noe "ureglementert" å gale om. :thumbsdown:

Nå tar jeg utgangspunkt i en marina, ikke gjestehavn.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke stedet det henvises til, men regner med at det her står oppslag / skilt om tidsbegrensningen på 3 døgn. Der slikt ikke er varslet, så er det så vidt meg bekjent ingen max-tid man kan ligge fortøyet så lenge det er på offentlig sted.

 

 

Mener du at det er greit å ta seg til rette å gå i gratis vinteropplag i en gjestehavn så lenge det er utenfor sesongen og ingen havnevakter til stede?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

... er det så vidt meg bekjent ingen max-tid man kan ligge fortøyet så lenge det er på offentlig sted.

Friluftsloven gir uttrykkelig ikke adgang til å fortøye ved andres brygge uten tillatelse. Dette må da omfatte samtlige brygger som ikke er båtførerens eller båteierens egen.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Ang.vinteropplag , dersom det klareres med havemyndighetene må det vel være ok.

 

Er også min erfaring, komunikasjon, komunikasjon.

Må vel vanligvis betale noen kroner pr. måned.

 

Mitt innlegg var ment til Smily.

Eter hva jeg forsto på hans innlegg. Mente han at det ikke var nødvendig å spørre eier av havna/plassen om tilatelse om å ligge der utover 3 dager. Hvis det ikke sto oppslag om at det var forbudt.

 

PS. I gjestehavna i Sandefjord fikk vi som har avtalt vinteropplag, en kraftig prisøkning på strømmen i år.

Grunnen var at havna gikk med undeskudd på strøm budgettet.

Vi ligger med målere, mens de som "bare" er innom i noen dager. Ligger gratis og kobler seg på strømnettet og stikker uten å gjøre opp for seg.

Etter en diskusjon med havnevesenet hvor vi påpekte at det ikke var vi som skulle sponse strømmen til Snylterene, ble strømprisen satt ned til 70øre inkl. mva.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Nei, å ligge i andres marina eller bryggeplass uten avtale synes jeg ikke er greit uten avtale! Mine betraktninger forholdt seg til lovligheten ved å benytte offentlige brygger. At noe er lovlig betyr ikke automatisk at det samtidig er god folkeskikk. Snakker man om private bryggeanlegg så stiller dette seg selvfølgelig anderledes, men også da er det selvfølgelig viktig å gi tydelige signaler om hvilke retningslinjer som gjelder på stedet. Spesielt for egen del, for å være sikker på å ha jussen på sin side ved bl.a. fjerning.

Det ble nevnt en forlatt båt i Drammenselva lengre opp i tråden her. Jeg kan i den forbindelse nevne at det er etablert "hundrevis" av bryggemeter i Drammen sentrum der det er fritt frem for alle å ligge så lenge man vil, sommer som vinter, uten noen form for avtale.

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Det ble nevnt en forlatt båt i Drammenselva lengre opp i tråden her. Jeg kan i den forbindelse nevne at det er etablert "hundrevis" av bryggemeter i Drammen sentrum der det er fritt frem for alle å ligge så lenge man vil, sommer som vinter, uten noen form for avtale.

 

Alle fartøyer som anløper Drammen Havnedistriktskal meldes til Drammen havn senest 24 timer før ankomst.

Andre må kontakte Gjestehavnene i Drammen finner du ved Gyldenløve brygge på Strømsøsiden, Holmen motorbåtforening, og ved Øvre Bragernes osv. Er de Gratis?

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Nei, men Drammen Kommune har brukt noen titalls millioner på å ruste opp elvebredden og gangveier langs denne. Mye av denne opprustingen består i bygging av brygger langs bredden. Dette er langs Strømsøsiden nedenfor bybrua samt ved Papirbredden / Ypsilon bro og noe på Bragernessiden ved "Glass" og "Skutebrygga". Disse strekningene er til fri benyttelse. Et antall båter bruker disse bryggene som sin "faste" bryggeplass hele sommeren, og noen har sågar forsøkt seg på overvintring ved kai her (dog ikke denne vinteren som det faktisk hadde gått bra, ...så langt).

Det er vel ingen småbåter / fritidsbåter som melder sin ankomst til Drammensområdet???

 

Red.: "Puddingen"; ja, bl.a. Papirbredden.

Redigert av smiley (see edit history)

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...