Jump to content

Digital Yacht uAIS AIS usb smart sensor, erfaringer?


Bergen dørk

Recommended Posts

AIS-mottaker fra Digital Yacht basert på USB tilkobling til en kart-pc.

Noen som har denne? Er det "plug and play" eller "plug and pray"? Hvilke kartprogrammer fungerer en med?

 

Digital Yacht has launched a new AIS product designed specifically for use with PC based navigation systems. The new AIS receiver, called uAIS, connects via USB direct to a PC or MAC and comes with a 5m USB cable. Its integrated antenna makes it a true plug 'n' play AIS solution for your onboard computer.

 

More and more boat owners are now using their PC (with electronic charting software) for on board navigation and many of these programs support an AIS overlay. The economics make sense too with a PC and software costing less than £400. To buy a large screen plotter like this would normally cost thousands. It's also ideal for use with our range of Aqua PCs

 

Simply plug in the USB cable and set up your software to view AIS data. uAIS can be placed in the cockpit, under a spray hood, clipped on a rail or even permanently mounted, and will typically receive targets from up to 10NM even when mounted at deck level. So, not only is it kind to your wallet, but it's also extremely versatile. It would also be ideal for use on a charter boat as it's self-powered from the computer and doesn't require connection to the boat's battery system.

 

AIS is a great tool for use with a compatible electronic chart program. uAIS will provide an overlay of nearby ships and other vessels equipped with AIS and also allows their identity, name, course and speed to be established with a click of the mouse. It is a great aid to anti-collision and makes navigation easier and safer.

 

uAIS incorporates a powerful digital, dual channel receiver so that both AIS frequencies can be monitored simultaneously for the best possible performance.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Har akkurat kjøpt denne.

Funker knall mot både kartplotter (NMEA) og WINXP/7 PC (USB). Sliter litt med USB kobling mot Linux (Navigatrix-pakken) da det ser ut til at Navigatrix stenger/siler/struper inndata fra denne (har ikke samme problemet med GPS-data inn på USB...

 

TrondT

 

red: noen "leif'er"

Redigert av TrondT (see edit history)

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp fått Digitale Yacht AIS100 USB fra Seatronic. Jeg hadde tenkt å bruke den sammen med min stasjonære PC, for å vidreformidle AIS signaler i farvannet til marinetraffic.com. Jeg har brukt hele helga til å få dette til å fungere. Det er håpløst å få den til å fungere på min stasjonære PC. Den kjører med Windows7 64 bit. Prøvde den på en annen PC med Windows XP. uten jeg får den til å fungere.

 

Installasjonen er enkel. Sett inn CDen og og la PCen finne den. Kople til AISen, og det blir opprettet en USB Serial PORT (ComX).

Problemet er at et program som følger med på en CD for å kontrollere NMEA-data ikke finner porten. Om jeg bruker navigasjonsprogrammet OpenCPN, så finner det porten, men kan ikke bruke den da den kanskje benyttes av andre program. Om jeg bruker programmet AIS Dispatcher, for å overføre til marinetraffic får jeg feilmelding på porten. Jeg var sikker på at det måtte være en feil på AISen, til tross for at LED lampen på den indikerte at den mottok AIS-signal.

 

Som et siste forsøk prøvde jeg konas laptop med Windows7 32 bit. Da fungerte alt uten problem.

 

Jeg tror at det er noe i Windows på mine to stasjonære PCer, som lager krøll. Tok kontakt med Digital Yacht og fikk en grundigere beskrivelse av intalleringen uten at det hjelper. Har søkt på nettet etter løsninger uten å finne noen. Har tatt kontakt med Seatronic om de har kjennskap til problemet og eventuelt vet om en løsning.

 

Jeg er nå i tvil om hva jeg gjør. Jeg får så langt ikke benyttet det sammen med min stasjonære PC.

 

Ellers vil jeg anbefale AIS transponder om du skal ha den i båten. Det gir større sikkerhet, da det er ikke bare du som passer på og ikke kollidere, men også de båtene som mottar dine AIS signal vil passe på og unngå kollisjon.

 

Jeg har CSB200. Den er jeg meget godt fornøyd med. Det kan monteres bryter for senderen, slik du kan slå av den, mens du fortsatt kan se andre fartøy.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På bakgrunn av mitt innlegg legger jeg inn dette innlegget i tillegg til at det er innlagt i en annen tråd.

 

Problemet løst! Ved hjelp av Simen på Seatronic så forsøkte vi litt fram og tilbake. Mistenkte at et program lå og okkuperte COM-porten. Windows oppgavebehandling, sa oss intet, heller ikke programmet msconfig. Istedet forsøkte jeg å endre COM-port nummeret for å eventuelt "lure" programmet som okkuperte porten. Det løste problemet. Det viste seg at det var det programmet jeg skulle bruke som startet automatisk opp, når PCen ble slått på. Når jeg startet et eksemplar til av samme programmet, så gikk ikke det så bra.

 

Stor takk til Simen på Seatronic som brukte tid på dette problemet, som vi var overbevist om lå på min PC og ikke skyldes AIS mottakeren de solgte meg. Det er service det!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...