Cirion Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Er rimelig uenig. Seiler mye alene selv. Arbeidsstillingen når man skal jobbe på disse vinsjene er dårlig uansett om man er foran eller bak rattet. Så det ender uansett med at man bruker autopiloten mye. Og da er det bedre å ha skikkelige arbeidsforhold rundt vinsjene. Dessuten er det ingen ulempe at flere enn skipperen ombord lærer hvordan de virker? Nå gav jeg vel kun en forklaring på hvorfor de er plassert rett foran rattet... Men når det er sagt, er jeg enig i at når det er kun er seilere ombord er det digg å ha vinsjene foran slik jeg har dem nå. Men totalt uenig i at det er praktisk når jeg er alene ombord, eller om jeg har med folk som ikke gidder å hjelpe til... Folk som ikke gidder å hjelpe til fryser... Som igjen gjør at de setter seg der det blåser minst... Som igjen gjør at de blokkerer vinsjene... Når vinsjen er plassert rett foran rattet, kan de som vil seile få fri tilgang til vinsjene og samtidig ha øyekontakt med styrmann. (samt hører hva jeg sier ) Mens de som ikke gidder å seile, får nyte effekten av sprayhood'en. Autopiloten er ikke nødvendig å bruke om man har tilgang til vinsjen fra styreposisjon. Men båten det er snakk om her har vel egentlig ingen av problemene det snakkes om her... Slik jeg har forstått det leveres den med Lewmar Revo: Du kan se panelet for Lewmar Revo ved 1:52 i denne filmen: Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Mulligan: Den vinsjen der er jo rett foran rattet!!! Spesiell løsning som jeg ikke kan se noe som helst fordel med... Samt at de 2 andre vinsjene ser ut til å være utenfor rekkevidde for mine korte armer... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.Januar.2012 Del på Facebook Svart 30.Januar.2012 Bildet viser Dehler 36 CWS. Lansert for ca. tjue år siden. Vinsjene på sargen er spinnakervinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Nå gav jeg vel kun en forklaring på hvorfor de er plassert rett foran rattet...Men når det er sagt, er jeg enig i at når det er kun er seilere ombord er det digg å ha vinsjene foran slik jeg har dem nå. Men totalt uenig i at det er praktisk når jeg er alene ombord, eller om jeg har med folk som ikke gidder å hjelpe til...Folk som ikke gidder å hjelpe til fryser...Som igjen gjør at de setter seg der det blåser minst...Som igjen gjør at de blokkerer vinsjene... Bavaria har vel ikke fjernet sin irriterende bue i "hjørnet" under sprayhood'en som gjør at det ikke går an å sitte behagelig der, vel? Så smarte er de jo ikke... Når vinsjen er plassert rett foran rattet, kan de som vil seile få fri tilgang til vinsjene og samtidig ha øyekontakt med styrmann. Nei, det blir feil. Bør være mulig å se fremover når man vinsjer. F.eks når spinnakeren skal opp, revet skal settes eller bare det å heise storseil på båt med lazyjacks. Da må jo nakken vris om hvis man skal se seilet for å unngå at det henger seg opp når man drar. Hvis fallet er på det bakerste vinsjsettet, altså. Autopiloten er ikke nødvendig å bruke om man har tilgang til vinsjen fra styreposisjon.Men båten det er snakk om her har vel egentlig ingen av problemene det snakkes om her...Slik jeg har forstått det leveres den med Lewmar Revo. Fint dèt. Men jeg vedder en god flaske cognac på at disse vinsjene ikke er standard på bavaria vision. Har vel hendt etpar ganger i historien at utstillingsbåter er bedre utstyrt enn standard? Dessuten slår jeg kjappere alene manuelt enn det der. Lett.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Cirion Svart 31.Januar.2012 Del på Facebook Svart 31.Januar.2012 Bavaria har vel ikke fjernet sin irriterende bue i "hjørnet" under sprayhood'en som gjør at det ikke går an å sitte behagelig der, vel? Så smarte er de jo ikke... Sitter man ikke behagelig under sprayhood'en? Tror ikke jeg forstår deg helt. Problemet mitt er jo at folk foretrekker å sitte der, og er i veien for vinsjene. Nei, det blir feil. Bør være mulig å se fremover når man vinsjer. F.eks når spinnakeren skal opp, revet skal settes eller bare det å heise storseil på båt med lazyjacks. Da må jo nakken vris om hvis man skal se seilet for å unngå at det henger seg opp når man drar. Hvis fallet er på det bakerste vinsjsettet, altså. Det er jo 2 vinsjer foran rattet på begge sider... De er bare ikke der hvor de blir blokkert av de som foretrekker å sitte i le av sprayhood'en. Den ene har jeg tilgang til den andre får andre kose seg med om jeg skulle være så heldig å ha noen ombord som gidder å seile. Desverre er venna mine av typen som tror at seilbåt er som kollektiv trafikk. Hopper på og hopper av, resten er det andre som driver med. Heise seil? Det rulles da ut ;) Spinnaker?!? Skal jeg sette den alene mens jeg står bak roret? Regatta seiler jeg på andres båt... Holder lenge med en rulle gennaker som jeg kan rulle ut fra styreposisjon. Fint dèt. Men jeg vedder en god flaske cognac på at disse vinsjene ikke er standard på bavaria vision. Har vel hendt etpar ganger i historien at utstillingsbåter er bedre utstyrt enn standard? Dessuten slår jeg kjappere alene manuelt enn det der. Lett.. Standard eller ekstraustyr... Spiller det noen rolle? Det som er viktig er at de som vil ha valget, får valget. Er man villig til å betale det sånt koster, så er det et fritt valg. Greit å slippe å betale for det om man koser seg med den manuelle måten. Jeg slår ikke sjappere enn det manuelt... Men ved å slå med autopiloten og vinsje manuelt, går det helt klart raskere med mindre det sitter folk i veien for vinsjene. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 1.Februar.2012 Del på Facebook Svart 1.Februar.2012 Henger meg på at denne var et hyggelig tilskudd i Bavariaflåten. Likte aktercabinen og solplassen ute, noe nytt og se. Jeg tenkte også at denne kommer trolig til og slå an innenfor båt leilightene som så mange er blitt. Men helt supert det, andre som skal seile mere aktivt kan jo bare kjøpe noe annet. Fine linjer og finner sikkert sitt segment. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 1.Februar.2012 Del på Facebook Svart 1.Februar.2012 andre som skal seile mere aktivt kan jo bare kjøpe noe annet. Det kan de. For eksempel den nye Dragonfly 32. Sitér dette innlegget Link to post
Cirion Svart 1.Februar.2012 Del på Facebook Svart 1.Februar.2012 Det kan de.For eksempel den nye Dragonfly 32. Absolutt fet sak, jeg har lyst på en dragonfly... Bare synd det blir så trange, og dyre for sine fot. Hamnen.se har nettop testet Dragonfly 28 http://www.hamnen.se/hamnen-se-webbtv/dragonfly-28-sport Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 1.Februar.2012 Del på Facebook Svart 1.Februar.2012 Henger meg på at denne var et hyggelig tilskudd i Bavariaflåten. Likte aktercabinen og solplassen ute, noe nytt og se. Jeg tenkte også at denne kommer trolig til og slå an innenfor båt leilightene som så mange er blitt. Men helt supert det, andre som skal seile mere aktivt kan jo bare kjøpe noe annet. Fine linjer og finner sikkert sitt segment. Er selvfølgelig enig i at båten er fin. Fineste Bavaria sålangt. Det var (dessverre) jeanneau som startet trenden med å trekke 60 meter tau bak til rattet. Syns det er betenkelig at grunnleggende trimfunksjoner som å lett kunne variere fallspenningen under seilas ikke gis prioritet i turbåter lengre. Men det fratar selvfølgelig ikke bavaria det at denne vision 46 er et fremskritt på veldig mange områder. Vil helt sikkert gi konkurrentene knallhard konkurranse både på design, pris og kvalitet. Lunde båt har en vinner her. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.