Jump to content

Ferie rundt svenskekysten og Danmark


Merlis

Recommended Posts

Hei igjen!

 

Jeg og samboeren min har begynt å planlegge sommeren litt for å glemme den kjedelige og lange vinteren.

Vi har begynt å diskutere litt hvor vi skal legge opp båtferien til sommeren med "ny" båt. Vi gikk til innkjøp av en Nidelv 28 som jeg har fått testet i ca 30 minutter før båten ble tatt opp for vinteren. Det er derfor spennende å se hvordan båten er og hvordan den takler sjøen. Derfor er vi litt i tvil på hvor vi skal kjøre og hva vi skal få med oss.

 

Det vi har kommet frem til er foreløpig avreise fra Fredrikstad, kjøre til Koster eller syd for Strømstad, ned til Grebbestad eller Fjellbäcka, derfra videre ned Svenskekysten. Har aldri vært lenger ned enn Fjellbäcka med båt før, så er ikke veldig kjent videre nedover. Vi har veldig lyst begge to til å krysse over fra Smögen og til Skagen. Da ingen av oss har noe erfaring med å krysse denne strekningen er vi litt skeptiske på å gjøre dette aleine den første gangen.

 

Det jeg da lurer på når det gjelder å krysse denne strekningen fra Smögen er hvor lang tid det vil ta i pent vær og en marsjfart på ca 12-13 knop. Noen med erfaringer med denne ruten?

 

Vi vurderer også å droppe Danmark og heller bare feriere i Sverige da båten er ny for oss og at vi aldri har kjørt denne strekningen før.

 

Takker for tips og innspill.

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Vi reiste til Læsø (øy sør for Skagen) i 2006 med vår Tresfjord 29. Dro til Gøteborg og var på Liseberg med familien før vi reiste til Danmark. Fra den gøteborgske skjærgården til Læsø er det ca 25 nautiske mil. Masse trafikk, så man risikerer ikke å "bli alene på havet". Læsø er absolutt verdt turen. En sak man absolutt bør ha med er danske kart. Kattegat er grunt og det er mange sandbanker.

Link to post
Share on other sites

Takk for godt tips aj131065! Jeg har hørt mye om Læsø, men aldri vært der. Det skal jeg notere meg ned slik at jeg kan foreslå den for min frue.

Vi har veldig lyst til å gå over til Danmark, men var redd vi brått måtte tilbringe flere timer på sjøen "aleine" uten andre båter i nærheten. Det er da godt å høre at det er flere som reiser denne strekningen slik at vi har noen å følge eller i allefall kjøre i nærheten til.

 

Kart over Nord-Danmark skal kjøpes inn, så kan jeg vurdere litt ut ifra grunner og sanbanker om jeg tør å kjøre dit aleine for første gang eller om jeg skal vente til jeg får med meg noen fler til å krysse over.

 

Det virker veldig spennende og interessant å reise til Danmark i båt.

Link to post
Share on other sites

Smøgen - Skagen 43Nm.

Gøteborgskjærgården - Skagen ca. 36 Nm.

Gøteborg/skjærgården - Østerby på Læsø 27 NM Vesterby ca.9nm lengre.

Liker meg godt på Læsø, har for det meste liggi i Østerby siden det er kortest avstand dit.

Gratis buss på øya, ellers fint å sykle rundt.

Vesterby har mer butikker og restauranter enn Østerby.

Forholdsvis rolig i havnene selv om det er proppa fullt med båt.

Egner seg deror bedre for familier med små barn. I Skagen er det betraktelig mer fest og støy.

Gjestehavnsguide for bla.Danmark.

http://www.sejlerens.com/

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Eventuelt kan du gå syd til Donsö, utenfor Göteborg/Vinga. Da er det 'tversover' til Lesø. Vi holder oss unna Skagen. Men rett syd for Skagen ligger det en liten, unnselig plass som heter Strandby. Der kan man i fred og ro legge til på oppmerkede plasser. Da vi var der i begynnelsen av juli, var gjestene to tyskere, en finne og Hulda. Rett opp i bakken går det et pendeltog mellom Fredrikshavn og Skagen. Vi tok dette, kostet DK 54 for turen. Hadde en dag i Skagen med god mat og drikke. Så måpende på den vanvittige trengselen i havnen, og tok toget tilbake til Strandby. Der består utelivet av et gatekjøkken og en kafeteria (med dans for spesielt interesserte). Havnekapteinen kommer og krever inn gebyr hver kveld. Dessuten kan man få service på båten ved behov i Strandby. Uten å måtte køe.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips Mariell og Hulda :)

Det frister nå veldig å prøve å ta turen over til Danmark med båt. Vi har vært på bilferie i Danmark mange ganger, men aldri kjørt båt dit da vi begynte med båtferier i fjor.

Det er mange fine plasser som dere anbefaler og Læsø virker jo ikke dumt. Det hadde gått ann å først kjørt dit og heller kjørt opp til Strandby på hjemoverveien og kjørt direkte derfra og over til Gøteborg igjen.

Nå har jeg fått mye å tenke på:)

 

Det burde ikke være noe problem å gi seg ut på en slik tur med en Nidelv 28? Tenker da på størrelse i forhold til vær og vind? Jeg krysser ikke over til Danmark ved dårlig vær, men man veit aldri hva som skjer med vær og vind i Nord-Europa.

 

Må si det frister veldig å dra til Danmark og få en "syden" opplevelse i vår egen båt med lange strender, koselige omgivelser og ikke minst masse hyggelige folk.

Link to post
Share on other sites

Hei og gratulerer med ny båt.

 

Vi har de siste 7-8 årene vært i Danmark og besøkt en del plasser der. Synes det er greit å tå noen flere stopp når en først er over.

Korteste avstanden å krysse over til Danmark fastlandet er fra Marstrand til Skagen. Mener å huske det er 24-25 NM. Går også fint å gå ut fra Lysekil området, Kjerringøen eller Gullholmen, men da må du legge til 10 NM ekstra.

 

Er det rolig vær så er avstanden ikke noe problem, men det er ikke noe fint i urolig sjø. Av erfaring så blir sjøen roligere jo nærmere Danmark du kommer. (kommer selvfølgelig litt ann på vindretningen)

 

Fra Skagen kan du gå i små etapper syd over, og stort sett i rolig farvann. Kan nevne steder som Stranby, Ålbek, Palmahavna ved Fredrikshavn og selvfølgelig Sæby. Fra Sæby er avstanden kort over til Læsø og tilbake til Gøteborg.

 

Skulle det blåse for mye, så er det å anbefalle å holde seg i skjærgården ned over Sverige. Den er beskyttet mot det meste av vind og vær og det er mange plasser verdt å besøke!

 

God tur!

Link to post
Share on other sites

Takk for det Princess 36 Riviera :) Vi er foreløpig veldig fornøyd med båten, men har dessverre ikke fått brukt den så mye enda. Vi kjøpte den sent på høsten da vi fikk en "knallpris" på den og bestemte oss for å kjøre på.

 

Det er ikke så dumt det du sier her! Først ta svenskekysten ned til Marstrand og over til Skagen. Da kan vi få opplevd både svenskekysten, fastlandet i Danmark og deretter ta turen over til Læsø. Etter dette er det bare å krysse over til Gøteborg igjen. Det virker som en flott runde med båten.

 

Vi må selvsagt bruke noen weekender på sjøen før vi gir oss ut på denne turen med tanke på å bli kjent med båten, hvordan ting fungerer og ikke minst få noen timer til å stole på motor osv. Båten er fra 80-tallet, slik at det kan være greit å bli litt kjent med den først.

 

Motoren virker veldig fin selvom jeg bare har kjørt den 30 min aleine og 20 min på testkjøringen av båten. Den starter fint og går pent. Jeg har også tatt en stor service på den i høst og håper å få en problemfri sommer. Slikt er greit å gardere seg mot ved å ta noen helger hjemme i den kjente skjærgården før man gir seg ut på en 2-3 ukers lang ferie.

 

Det jeg ser som en utfordring er å sitte 3-5 timer i båt uten å ha noe å se på over fra Sverige til Danmark. Det går nok veldig bra, men er litt bekymret dersom det skulle skje noe midt ute på havet. Jeg har en VHF, kartplotter, kart, kompass og diverse reservedeler til motoren, men det er nok bare det at det er noe "skummelt" første gang man krysser en såpass åpen strekning. Derfor kjører jeg ikke over hvis ikke været er helt perfekt.

Link to post
Share on other sites

 

Må si det frister veldig å dra til Danmark og få en "syden" opplevelse i vår egen båt med lange strender, koselige omgivelser og ikke minst masse hyggelige folk.

 

Til sommeren sikter vi i første rekke på en liten by som heter Ebeltoft, "lille trafik- og fiskerihavn. Museumshavn. Stor, moderne lystbåthavn". Skal du til Danmark, kjøp deg Komma's Havnelods 2011-2013 som har beskrivelse over 1037 Havne: 490 danske, 287 svenske, 228 tyske og 32 polske. ISBN 987-87-11-42928-0. Det er en meget lesverdig og bra publikasjon.

Link to post
Share on other sites

Gikk Kjærringøn - Skagen i sommer, hvis jeg ikke husker feil var det 31nm.

Av en eller annen grunn er Sæby ikke med i Marina guiden til Sejlerens.

Ligger 6nm syd for Fredrikshavn.

 

Du behøver ikke være redd for å gå til Danmark med Nidelven. Har selv vært over med en Elwaro 9000 (20kn), en under motorisert Scand Baltic (12kn) og selvfølgelig med den båten jeg har nå (7kn).

Både direkte Sandefjord- Skagen og via Svenskekysten.

 

vil anbefale å krysse kattegatt på dagtid, er mye store handelsfartøy og i allefall jeg liker å se dem og ikke bare lanternene.

PS. De viker IKKE.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

Ofte noe mer sjø enn i Kategat, men er det bra vær, 0 problem.

Har ikke gått Skagen- Arendal.

Har gått Vestfoldkysten - Skagen eller retur, 5 ganger med motorbåt.(Tønsberg tønne - Skagens rev 82Nm).

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hei Nidelv_lykke!

Flott tråd du har startet her på Baatplassen, som det skal bli interessant å følge.

Kanskje du allerede vet det, men på Gule sider finner du sjøkart der du også kan måle avstander i nautiske mil.

Jeg regner ikke med at det nytter, men jeg vil nå allikevel anbefale vestlandskysten. Kanskje dere må ha en ekstra uke ferie.

Jeg ser for meg at svenskekysten syd for Gøteborg og kysten rundt Danmark blir litt kjedelig.

Vi har reist mye både i Sverige og Danmark, men da med bil og det er jo flott. Fine ferieland, fine folk og fine priser, men ikke så fin natur.

Jeg vil selvfølgelig ikke innrømme det, men det kan jo hende jeg er litt misunnelig på dere østlendinger som ligger så nærmt "ut i verden".

Lykke til med planene!

Mvh

Link to post
Share on other sites

Et lille side-step fra denne diskussion: Hvad med at gå fra Skagen til fx Arendal eller Lyngør - altså over Skagerrak? Er det lige så problemløst som Skagen-Vinga - naturligvis forudsat at vejret arter sig?

Burde være problemfritt. Det er mange som tar den ruten der, særlig seilere som ofte får bidevind begge veier. En tidligere bekjent hadde en ombygd dorry. Med den tøffet han over det strekket hver eneste sommer i en årrekke. Var ikke vanlig med VHF den gangen. Kun klokke, papirkart og kompass. Dessuten Kurer reiseradio, den sto på tvers av båten og tok imot radiosignalene fra Torungen fyr. Maks fart på doryen hans var for motor 6 knop. Det eneste er at man skal være oppmerksom på solgangsbrisen når man nærmer seg land i Norge. Denne brisen kan være en liten kuling. Men er det høytrykk, så forsvinner ofte denne brisen til blikkstille når solen kommer lavt.

Link to post
Share on other sites

Et lille side-step fra denne diskussion: Hvad med at gå fra Skagen til fx Arendal eller Lyngør - altså over Skagerrak? Er det lige så problemløst som Skagen-Vinga - naturligvis forudsat at vejret arter sig?

Avstanden over er ca 85NM. vi har seilt over i forskjellig vær. Er det stille så er det jo stille, men strømmen spesielt langs norskekysten kan skape noe slingresjø og sprut. Man må også være opps på drivgods på Skagens rev. Går noen virvler ute i der som samler søppel. Lurt å være forsiktig med når man er avhengig av propell.

Når det gjelder Skagen går det helt fint å ligge der med barn. Må bare passe på litt hvem man legger seg på siden av.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode råd og tips! :) Jeg er kanskje litt redd for å krysse et såpass åpent hav av den grunn av at jeg aldri har beveget meg så langt ut fra land at jeg ikke har sett land noen steder. Så det å kjøre uten å se land i heletatt og vite at om man gjør et lite feilgrep med tanke på posisjon kan få katasrofale følger. Det er det som bekymrer med ved å kjøre et slikt strekk aleine. Det andre er sandbanker som flere her har opplyst om og som jeg har forstått kan være et problem dersom man ikke er kjent rundt Danmark.

 

Men dersom det er en del som kjører over fra f.eks Marstrand-Skagen eller et annet vanlig sted å krysse over med flere båter i nærheten er jo det ganske betryggende. Hvis det skulle skje noe har man i allefall mulighet til å hjelpe hverandre. Jeg har bedre erfaring med hjelp på sjøen enn på land når det gjelder bil. På sjøen synes jeg de fleste virker veldig hjelpsomme, og det er noe jeg har satt stor pris på i ungdomstiden med joller som gikk tomme for bensin og diverse småting.

 

Det frister enda mer når jeg hører at så mange av dere har kjørt etappen og gjør det mer "realistisk" for oss å vurdere det. Jeg har en kollega som selv har kjørt fra Marstrand og over til Skagen. Han anbefaler svenskekysten-Danmark på det sterkeste, men anbefaler også at jeg har en annen båt å kjøre over sammen med. Foreløpig har jeg ingen venner på min alder som har fått kjøpt seg båt, så det blir ikke aktuelt de første årene.

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Jeg har en VHF, kartplotter, kart, kompass og diverse reservedeler til motoren, men det er nok bare det at det er noe "skummelt" første gang man krysser en såpass åpen strekning. Derfor kjører jeg ikke over hvis ikke været er helt perfekt.

 

Jeg må sige, at jeg i den grad kender dine overvejelser! Jeg har selv haft det meget svært med at forlade den trygge kyst og lægge ud mod "intetheden". I flere år sejlede jeg fx langs kysten hele vejen fra Helsingør til Göteborg og holdt mig meget tæt på land hele vejen. Først sidste år havde jeg mod til at gå den lige vej op gennem Kattegat uden sigt af land flere steder. Og hvad opdagede jeg? Det var meget lettere!

 

Dels var vi aldrig alene - der var hele tiden trafik af stor og små skibe og det gav en tryghed. Dels var der meget mindre besværlig sø! Det kom som en åbenbaring for mig, der i årevis havde slidt mig forbi Tylösand, Morups Tånge, Nidingen og Klåbäck og hver gang måttet døje med urolig sø og krappe bølger. Men længere ude var der længere mellem søerne og de var ikke så høje, så sejladsen blev meget roligere. Det vidste jeg jo egentlig godt fra teorien, men det var bare godt at få det bekræftet!

 

Held og lykke med planlægningen og god tur når I kommer dertil. Vi har selv planlagt Anholt/Læsø/Skagen/GBG i år, så det kan jo være at vi ses :smiley:

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode råd og tips! :) Jeg er kanskje litt redd for å krysse et såpass åpent hav av den grunn av at jeg aldri har beveget meg så langt ut fra land at jeg ikke har sett land noen steder. Så det å kjøre uten å se land i heletatt og vite at om man gjør et lite feilgrep med tanke på posisjon kan få katasrofale følger. Det er det som bekymrer med ved å kjøre et slikt strekk aleine. Det andre er sandbanker som flere her har opplyst om og som jeg har forstått kan være et problem dersom man ikke er kjent rundt Danmark.Mvh Jonas

 

Neida, ingen grunn til å uroe seg. Den båten du har går jo på duggen i gresset. Det er værre for oss som stikker noen meter.

 

260611ferie_lesoe.jpg

 

I bakgrunnen ser du Lesø. Det var så lite vind at vi gikk for motor akkurat her. Jeg satt og småduppet, men var klar over bøyen forut, naturligvis. Tidligere hadde vi seilt for god bris. Kursen mot Sæby lå slik at det hadde passet innmari bra og seilt noen hundre meter på 'innsiden' av bøyen. Forsiktig som jeg er, så zoom'et jeg inn på overseilingskartet. Det går et rev innover mot Lesø som rett på innsiden av bøyen er 0,6 meter. Husket da revet fra tidligere seilaser for noen årtier siden. Den gangen sa man at det ikke grodde tang og tare på dette revet, fordi det var så god stoffet fra alle som hadde seilt seg opp her.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy: Det er nok slik du sier at det er best å kaste seg i det og bare prøve. Tør man det en gang og det går bra, så er det jo lett neste gang også. Jeg vet at den sikreste kilden til å lykkes på en slik ferd er å ha sikkerhetsutstyr ombord som bl.a kartplotter, kart, kompass, diesel i massevis, dieselfilter, reim til dynamo og godt mot :)

 

Kanskje vi sees MajorAndy! :)

 

 

Hulda: Båten min ligger ikke så dypt i sjøen, den ligger vel ca 90 cm ned i vannet tror jeg :) Det er nok mer bekymringsfult med en seilbåt ja! Men jeg får helt angst når det er 2-3 meter dypt. Da er jeg redd det er fare på ferde :) hehe..

 

Men regner med at alle grunner og sandbanker er merket på kart? Slik at jeg ikke får meg noen kjappe overraskelser midt ute i intet? :) Jeg har ikke studert kart eller noenting enda. Vi begynte bare å småsnakke litt i går kveld om at Danmark hadde vært et morsomt mål å sette for ferien. Det ser veldig behagelig ut med bilder på åpent hav og med land langt borte i sikte :)

 

Dere frister meg veldig nå! :flag_da::flag:

Link to post
Share on other sites

Så længe du har nye søkort med på turen (og forstår at bruge dem..) er der ingen problemer! Jeg kan fortælle, at jeg er meget mere nervøs ved at sejle i Norge eller Sverige med klipper og den slags under vandet. Rammer du der, så smeller det hårdt! Men sådan er det jo altid: Man er nervøs overfor det, man ikke kender så godt..

 

Du virker som om du tænker dig om og det er godt. Og med din båd vil du ingen problemer få, så længe du respekterer afmærkninger mm.

Link to post
Share on other sites

Det blir nok mye det samme for deg som kjører til Norge og Sverige med harde fjell under vannet ja:) det er alltid usikkert å bevege seg inn mot steder man er ukjent. Det går nok bra! :) er været fint og fruen har lyst tror jeg sjansen for at det blir Danmark er veldig stor:)

 

Jeg er veldig forsiktig når det gjelder sjøen. Har vært med på mange turer hvor det har vært ubehagelig å være på sjøen, så jeg har stor respekt for vær og vind og ikke minst det å ta sjanser på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Dersom du/dere er litt bekymret for å slippe land ut av syne så er et alternativ å starte fra Tistlarna litt syd for Gøteborg og over til Læsø. Det er eneste overfarten hvor du vil kunne se land under hele overfarten dersom det ikke er dis i lufta. Det er forøvrig en utrolig fin uthavn på Tistlarna.

 

Jeg måtte korrigere navnet... Jeg husket feil, mente å huske at denne øygruppa het Vinga,men det var jo helt gæærnt! Klempeblemme! :lipseal:

Redigert av Vinke Lanke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det ser veldig behagelig ut med bilder på åpent hav og med land langt borte i sikte :)

 

Dere frister meg veldig nå!

 

Da kan vi jo friste enda litt. Her har vi gått ut fra Donsö, har Vinga rett forut. Klokken er 04:15

280611ferie_fra_sverige.jpg

 

Her er vi trygt parkert i Sæby. Bildet er tatt fra andre siden av havnen kl. 13:36

280611ferie_saeby.jpg

 

Hulda er en seiler, og vi regner i snitt 5 knop når vi planlegger. Noen ganger kan det gå litt fortere, her er vi mellom Vinga og Lesø som ikke har dukket opp på horisonten enda. Farten kan vel være i underkant av 8 knop

280611ferie_underveis.jpg

 

Kjenner dere suget nå?

Link to post
Share on other sites

 

 

260611ferie_lesoe.jpg

 

Den grunnen og bøyen heter Engelskmanden hvis jeg ikke husker helt feil.

 

Lå en større Princess på slippen i Østerby for ett par år siden.

Han hadde tatt en Short cut der ute. Resultat 2 stk. Tulipan propeller og skjeve akslinger.

 

Sjelden noen god ide å gå på gal side av bøyer og staker uten å sjekke i kartet først.

I Danmark har en jo også disse fiskegarna som står hundrevis av meter ut fra land. Fiskeområdene er jo merket i karta, så det er bare å bruke kart så går det greit.

 

Redigert: feil dette er ikke Engelskmanden, som er på utsiden avØsterby. Dette er vel bøya som markerer revet noen Nm nord vest for øya.

Eller rører jeg fært nå?

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...