Jump to content

Ferie rundt svenskekysten og Danmark


Merlis

Recommended Posts

Læsø er bare helt topp! Jeg har kun erfaring fra Østerby og der er det en utrolig god og avslappende stemning. Ingenting slår det å stå tidlig opp, rusle bort til trålerne som kommer inn med nyfisket jomfruhummer og kjøpe noen kilo rett fra fiskeren til en utrolig billig penge. Koke disse og servere nykokt jomfruhummer til frokost med en flaske musserende rosevin til. Det har blitt en tradisjon for oss og har blitt døpt til Læsøfrokost. Synd jeg ennå ikke har skjønt å legge inn bilder her så skulle dere fått noen alldeles hærlige frokostbilder. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Nidelv_lykke...

 

Ta turen til Danmark, men vår erfaring er VÆR, VÆR og VÆR. Dra over nå dere er rimelig sikre på at det blir en behagelig overfart. Våre favoritter er Læsø ( Vesterø ) og Sæby.

 

vesteroe_1.jpg

 

Vesterø

 

 

vesteroe_2008.jpg

Vesterø

 

sommerferie_danmark_2011_335.jpg

Vesterø - God plass i juni måned, litt mer mas i juli men altid plass til siste båt om kvelden.

 

oesterby_1.jpg

 

Østerby

 

sommerferie_danmark_2011_312.jpg

 

Sæby

Link to post
Share on other sites

Læsø er bare helt topp! Jeg har kun erfaring fra Østerby og der er det en utrolig god og avslappende stemning. Ingenting slår det å stå tidlig opp, rusle bort til trålerne som kommer inn med nyfisket jomfruhummer og kjøpe noen kilo rett fra fiskeren til en utrolig billig penge. Koke disse og servere nykokt jomfruhummer til frokost med en flaske musserende rosevin til. Det har blitt en tradisjon for oss og har blitt døpt til Læsøfrokost. Synd jeg ennå ikke har skjønt å legge inn bilder her så skulle dere fått noen alldeles hærlige frokostbilder.

Vi tar uansett poenget. Dette er noe vi må adoptere kommende sommerferie. Admiralen vil gjerne starte ferie før midtsommer, lyst hele døgnet og begrenset trafikk. Så kan jeg heller komme tilbake med fristende bilder før resten av dere går på ferie. Vi vurderte å gå inn til Østerby da vi passerte bøya litt lenger oppe i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Kan ikke annet enn å henge meg på alle som skryter av Danmark og spesielt Læsø.

Vi har tatt turen over noen ganger, men valgte å hoppe over Danmark og heller tilbringe lengre tid på Læsø sist.

 

Ikke et vondt ord om Danmark og plassene fra Skagen og nedover mot Sæby, det er fantastiske plasser.

En ting som er verdt å merke seg når du kjører nedover fra Skagen mot Sæby er at det er relativt grunt vann og dette kan fort føre til ubehagelig sjø selv om det ikke blåser så mye. Det blir fort "Donald Duck" sjø med korte krappe bølger som ikke akkurat skaper noe trivsel ombord (snakker spesielt motorbåt).

 

Vi har alltid vært av den oppfatningen at det å være underveis er en stor og viktig del av turen, men nedover langs Jylland blir dette fort en transport-strekke med nedtelling til man kommer inn i en av de flotte havnene hvis bølgene ikke er av de snille.

 

Ikke farlig, men slitsomt.

 

En annen ting jeg spør meg om er hvor lang ferie du har tenkt å ha..

Vi er alltid på sjøen 4 uker i strekk i ferien og har pløyd kysten mellom Göteborgs skjærgård og Hvaler i mange år før vi satte kursen mot Danmark. Ikke for at Danmark er noe skummelt eller farlig, men det er så utrolig mye du ikke har sett hvis du har stoppet i Fjällbacka tidligere.

 

Våre 4 uker er ikke noe for mye når vi kjører runden Hvaler - Marstrand - Skagen via Sæby - Læsø - Göteborg (Lilla bommen) og nordover igjen.

Vi velger da ofte å kjøre forbi enkelte steder vi har vært før, for å så kunne bli alt fra 1 natt til 3 -4 og opptill 1 uke på Læsø.

Har med andre ord ikke noe fastsatt skjema om hvor vi skal være når.

 

Sommeren 2011 hadde vi så bra vær og tok oss så god tid at vi kjørte Göteborg - Fredrikstad på to dags etapper (litt stress på slutten).

 

Mitt poeng og spørsmål blir da:

 

Hvorfor ikke vente med Danmark og holde seg i svensk farvann den første sommeren?

Det er så utrolig mye Dere ikke har sett der ennå.

På den måten blir du og fruen kjent med båten, og hverandre ombord i en ny båt i forskjellige situasjoner.

 

Ombord er det viktig at begge vet hva den andre mener og tenker, samt å lære seg å kommunisere på en trygg og normal måte slik at Dere ikke blir til underholdning for andre med kjefting, gap og skrik.

 

Et tips til slutt.

 

Når Dere går over til Danmark enten det blir i år eller senere.

Når det kommer store båter på kryssende kurs på lang avstand, bør du absolutt vurdere å gå bak da de kommer styggfort!

Ikke noe moro å passere foran en skummende baug på en stor tanker, da blir du liten og pulsen stiger..

Kompisbåten hadde en sånn situasjon i fjor, og det trekker ikke opp stemningen ombord.

 

God tur, og lykke til med ny båt og nye horisionter!

 

Mvh.

Shalom

Redigert av Shalom (see edit history)
Link to post
Share on other sites

uote name='Flid' timestamp='1327437422' post='1244767']

Jada, frokosten smaker bra i Vesterø havn også:

 

 

Det er bra mat i Østerby også. Har hvert der to ganger.

Vesterø to ganger med buss for å se, men det blir Østerby neste gang også.

Beste matbutikken er i Byrum, mitt i mellom Østerby og Vesterø og bussen er gratis.

Pleier å ligg ved Kungö og vente på bra vær før en krysser over til Læsø.

Status på svenskekysten

https://baatplassen.n...__1#entry794763

Status på Danskekysten og sørover

https://baatplassen.n...ger-jo__st__400

hummermat_151.jpg

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen godtfolk!

 

Jeg takker masse for mye god informasjon, tips og råd. Vi har enda ikke bestemt oss for hvor vi skal ta turen. Vi bruker å bare kjøre ut uten noen særlig mål og bare kose oss. Men nå synes jeg vinteren har vært så lang og kjedelig at jeg bare har lyst til å begynne å planlegge. Både samboeren min og jeg er veldig impulse når det gjelder turer.

Men en ting har vi bestemt oss for.. Vi skal vekk fra Hvaler, Strømstad, Koster og den skjærgården. Den er vi lei begge to. Det går egentlig ikke an å si at vi er lei den, men der har hvertall jeg feriert i så mange år nå at det kunne vært morsomt med noe nytt. Jeg har fått oppleve litt av den svenske skjærgården nedover mot Fjellbäcka, men har forstått at det er minst like fint lenger ned i Sverige. Det som i utgangspunktet var målet vårt var å komme seg ned til Gøteborg. Det som gjorde at jeg kom på Danmark var rett og slett at når vi er i Gøteborg er det veldig begrenset med tid man bruker over til Danmark på en solfylt og vindstille sommerdag.

 

Jeg er fortsatt litt bekymret for det med å finne riktig kurs på helt åpent vann og ikke minst for sandbunker og grunner. Det skulle ikke være noe problem å navigere frem til Danmark, men jeg har også forstått at det er veldig mye strømninger i Kattegatt som kan påvirke styreposisjonen og gjøre det vanskelig å holde båten i stabil kurs.

 

 

Jeg er veldig båtvant fra tidligere og har vel tilbrakt de fleste sommere bak rattet på en båt, men det var først i fjor vi virkelig startet båtlivet med tanke på overnatting i båt. Derfor har jeg ikke noe erfaring med å kjøre så langt bort fra det "kjente" som er Hvaler og Strømstad området.

 

Det frister ekstremt å prøve å kjøre over til Danmark. Jeg tenkte at det kanskje er fler nordmenn, svensker eller dansker som skal krysse over fra Gøteborg eller omegn i ferien og at jeg kanskje kunne hengt meg på med noen av de over for første gang.

Som dere sier så er det sikkert mange som krysser denne strekningen på en varm og solfylt og ikke minst "vindgunstig" dag i sommer. Det hadde vært det beste. Hvis ikke er det so noen nevner å kjøre litt syd for Gøteborg slik at man kan se Læsø langt i det fjerne.

 

Takker for alle gode råd og tips dere gir meg :flag_da::flag_sw::flag:

Link to post
Share on other sites

Mitt poeng og spørsmål blir da:

 

Hvorfor ikke vente med Danmark og holde seg i svensk farvann den første sommeren?

Det er så utrolig mye Dere ikke har sett der ennå.

På den måten blir du og fruen kjent med båten, og hverandre ombord i en ny båt i forskjellige situasjoner.

 

Ombord er det viktig at begge vet hva den andre mener og tenker, samt å lære seg å kommunisere på en trygg og normal måte slik at Dere ikke blir til underholdning for andre med kjefting, gap og skrik.

 

Et tips til slutt.

 

Når Dere går over til Danmark enten det blir i år eller senere.

Når det kommer store båter på kryssende kurs på lang avstand, bør du absolutt vurdere å gå bak da de kommer styggfort!

Ikke noe moro å passere foran en skummende baug på en stor tanker, da blir du liten og pulsen stiger..

Kompisbåten hadde en sånn situasjon i fjor, og det trekker ikke opp stemningen ombord.

 

God tur, og lykke til med ny båt og nye horisionter!

 

Mvh.

Shalom

 

 

Hei Shalom!

 

Takk for godt tips. Jeg er som sagt ikke sikker på om det blir Danmark i år grunnet som du sier at vi ikke engang har opplevd hele svenskekysten enda engang. Fruen er glad i båtlivet, men hun er ganske rastløs av seg, så noen ekstremt lange etapper tror jeg ikke vi får til. Hun blir fort lei av å bare sitte rolig i båt dersom det ikke er så mye å se på.

 

Jeg skal ta med rådet ditt angående store skip. De gjør vel en 25 knop utenom at det ser slik ut, så de kommer nok veldig brått på ja :)

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Og er man først på krydderøya i Kattegat må man handle en påsa eller to av deres berømte salt.

De har også en av Skandinavias fineste golfbaner. 10% av innbyggerne er medlem.

I klubbhuset er det sjømatbuffet av svært høy kvalitet hver Onsdag.

15 minutters spasertur fra Vesterø Havn tar en til Strandgaarden. Meget bra spisested.

Link to post
Share on other sites

Mulig jeg formulerte meg litt upresis Nidelv-Lykke.Du kan ikke se Læsø fra Ytre Tistlarna, men når du er midt i mellom så vil du ha øyekontakt både med Sverige og Læsø. Du skal ikke være bekymret for denne overfarten om været er ok. Ta ut kompasskursen i fred og ro mens du ligger trygt i havn og følg den. Jeg husker da jeg selv var nybegynner på slike åpne havområder og ganske usikker på navigeringen, men da jeg faktisk skjønte at det var så enkelt så ble det rett og slett moro.

 

Lykke til med planleggingen!

Link to post
Share on other sites

Mulligan: Takk for tips om spisesteder og attraksjoner. Det kan være greit å lokke fruen med noe slik og i tillegg bilder som dere har lagt ut/legger ut. Det er suverent! :)

 

Vinke Lanke: Da bør det ikke være noe problem :) Ytre Tistlarna er jeg ikke sikker på hvor ligger, men det skal jeg finne ut av. Er det langt syd for Gøteborg? Veit du ca tid det tar å kjøre båt fra Gøteborg til ytre tistlarna?

 

 

 

Jeg er jo ikke kjent nedover svenskekysten heller så jeg har ingen anelse om hvor mange døgn man bør sette av for å nå Gøteborg for at det ikke skal bli "masete". Vi tar ting i fred og ro og liker å kjøre mellom 7-13 knop avhengig av vær og vind. Derfor har jeg etter å ha sett i Havneguiden tenkt ut at 4 døgn ned til Gøteborg bør være kurant?

Link to post
Share on other sites

... Jeg har en VHF, kartplotter, kart, kompass ...

 

 

...Jeg er fortsatt litt bekymret for det med å finne riktig kurs på helt åpent vann ...

 

Din kartplotter vil ta hensyn til avdrift og vise deg riktig kurs mot målet.

 

Hvis du plotter din faktiske posisjon i kartet med jevne mellomrom og sammenligner den kurs kartet viser mot målet mot den kurs plotteren viser, så får du en formening av hvilket avvik du må styre i forhold til "kartkurs".

Kjekt å ha dersom plotteren svikter.

Link to post
Share on other sites

hvilket tidsrom er det anbefalt å komme til læsø??..

 

Det er når de fleste går fra havn.

På svenskekysten, hvor det er mange nordmenn, så er det fra 11-14 ca.

I Danmark, hvor det er flere dansker og tyskere, så er det fra 08-11 ca.

 

Men, som i de fleste havner, det er alltid en plass igjen.

Og oftest er det jo slik at de som kommer sent inn og blir liggende ytterst, er de som har best mulighet til å få fin plass neste morgen når båtene går.

Link to post
Share on other sites

Redigert: feil dette er ikke Engelskmanden, som er på utsiden avØsterby. Dette er vel bøya som markerer revet noen Nm nord vest for øya.

Eller rører jeg fært nå?

 

Nå har jeg vært inne i Vesterø havn noen ganger, og jeg kan ikke huske at bøya man må runde når man kommer østfra er en senterledsbøye (hvit/rød) slik som den på bildet ditt. Det er vel en nordbøye (svart/gul - BY) man må rundt. Dessuten ser man Nordre Rønner fyr når man runder det revet.

Til Nidelv_lykke - man kan ikke alltid regne med at sandbanker har holdt seg der hvor de er vist på kartet, men har de flyttet, er det gjerne lagt ut merker. Er kartet ganske nytt, så bør det gå greit. Og så er det kjekt å holde god avstand til markerte grunne områder!

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Mulligan: Takk for tips om spisesteder og attraksjoner. Det kan være greit å lokke fruen med noe slik og i tillegg bilder som dere har lagt ut/legger ut. Det er suverent! :)

 

Vinke Lanke: Da bør det ikke være noe problem :) Ytre Tistlarna er jeg ikke sikker på hvor ligger, men det skal jeg finne ut av. Er det langt syd for Gøteborg? Veit du ca tid det tar å kjøre båt fra Gøteborg til ytre tistlarna?

 

 

 

Jeg er jo ikke kjent nedover svenskekysten heller så jeg har ingen anelse om hvor mange døgn man bør sette av for å nå Gøteborg for at det ikke skal bli "masete". Vi tar ting i fred og ro og liker å kjøre mellom 7-13 knop avhengig av vær og vind. Derfor har jeg etter å ha sett i Havneguiden tenkt ut at 4 døgn ned til Gøteborg bør være kurant?

 

Jeg har gjort denne rundturen fra Oslofjorden flere ganger med båt som gjorde 8-9 knop i marsjfart og du behøver ikke å stresse hvis du setter av 3 uker med ferie,da har du til og med god slingringsmonn tidsmessig om været krøller seg til. Hvis du finner Kallø Knippla på sjøkartet(omtrent på samme breddegrad som Gøteborg) og leter ca 11 nautiske mil nesten rett syd så finner du øygruppa Ytre Tistlarna, farvannet rundt der ser knotete ut på sjøkartet, men er absolutt bedre i virkeligheten enn på kartet. Fra Ytre Tistlarna og til Østerby på Læsø er det ca 21 nautiske mil. Sist sommer brukte jeg 1t 20 minutter fra jeg kastet loss i Østerby og til Fruen hoppet i land med tauet på Ytre Tistlarne. Det er kanskje ikke fornuftig av meg å røpe denne perlen helt syd i den svenske skjærgården... Jeg har aldri sett norske båter der, men massevis av tyskere, dansker og nederlendere, og selvfølgelig svensker.

Link to post
Share on other sites

Til Nidelv_lykke - man kan ikke alltid regne med at sandbanker har holdt seg der hvor de er vist på kartet, men har de flyttet, er det gjerne lagt ut merker. Er kartet ganske nytt, så bør det gå greit. Og så er det kjekt å holde god avstand til markerte grunne områder!

 

Takk for informasjon. Lærer virkelig mye på dette forumet! :) Jeg har foreløpig ikke noen kart lenger ned enn Gøteborg tror jeg? Har ikke sjekket, men tenkte i allefall å kjøpe meg noen nye kart fra Hvaler og ned til Danmark. Det er alltids kjekt å ha selvom det koster litt. Til nå har jeg brukt noen eldre kart fra ca 1999 til å ha som en trygghet dersom kartplotteren skulle ha behov for et avbrekk. Så nye kart skal jeg gå til innkjøp av. Sandbunker har jeg respekt for og det er svært kjedelig å ta en pause på en av disse midt ute på åpent hav.

 

 

Jeg har gjort denne rundturen fra Oslofjorden flere ganger med båt som gjorde 8-9 knop i marsjfart og du behøver ikke å stresse hvis du setter av 3 uker med ferie,da har du til og med god slingringsmonn tidsmessig om været krøller seg til. Hvis du finner Kallø Knippla på sjøkartet(omtrent på samme breddegrad som Gøteborg) og leter ca 11 nautiske mil nesten rett syd så finner du øygruppa Ytre Tistlarna, farvannet rundt der ser knotete ut på sjøkartet, men er absolutt bedre i virkeligheten enn på kartet. Fra Ytre Tistlarna og til Østerby på Læsø er det ca 21 nautiske mil. Sist sommer brukte jeg 1t 20 minutter fra jeg kastet loss i Østerby og til Fruen hoppet i land med tauet på Ytre Tistlarne. Det er kanskje ikke fornuftig av meg å røpe denne perlen helt syd i den svenske skjærgården... Jeg har aldri sett norske båter der, men massevis av tyskere, dansker og nederlendere, og selvfølgelig svensker.

 

Båten skal gjøre en 11-13 knop i marsjfart, men det er veldig behagelig å ligge i 7-9 knop dersom været er pent med tanke på støy og det å få oppleve litt av omgivelsene rundt oss. Ikke at det går så veldig fort i 11-13 knop heller, men da halvplaner den noe som vil si mer støy og mer konsentrasjon. 3 uker er ideelt egentlig. Det er vel noe slikt vi hadde tenkt til. Da lette jeg frem Ytre Tistlarna på Gulesider sine sjøkart! :) Suverent! Det ser ut som om at den strekningen skal gå bra! :sailing:

21 nautiske mil vil si ca 38,88 km noe som tilsier at med en fart på ca 10 knop vil ta ca 2 timer og 10 min for meg over fra Ytre Tistlarna og over til Østerbyhavn? Det er jo ikke en dum dagsetappe det! :)

 

 

Mvh Jonas

Link to post
Share on other sites

Jeg er jo ikke kjent nedover svenskekysten heller så jeg har ingen anelse om hvor mange døgn man bør sette av for å nå Gøteborg for at det ikke skal bli "masete". Vi tar ting i fred og ro og liker å kjøre mellom 7-13 knop avhengig av vær og vind. Derfor har jeg etter å ha sett i Havneguiden tenkt ut at 4 døgn ned til Gøteborg bør være kurant?

 

4 døgn ned til Gøteborg er kurant.

 

Har hatt en fin regel som ikke har sviktet de siste 30 år, når en skulle være hjemme til en bestemt dato.

Og det er å snu når halve ferien er unnagjort, da har man tid til å ligge værfast et par dager.

 

Etter min erfaring er disse best på VÆR.

Og det er viktig så en ikke blir overasket.

http://ifm.frv.dk/

http://www.dmi.dk/dm...er/kattegat.htm

Noen mer om Læsø.

 

http://www.saltsyderiet.dk/

 

http://www.laesoeuldstue.dk/

 

http://www.laesoeglas.dk/

 

http://www.laesoe.dk....asp?PageID=141

 

http://www.visitlaes...tionUnpublished

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Vi drar hvert år nedover svenskekysten mot Göteborg i august. Etter å ha fulgt denne tråden, er vi blitt fristet til en tur over mot Danmark hvor vi aldri før har vært. Men vi har en skipshund med navnet Max, og da er det regler for vaksine mot rabies. For å returnere til Norge fra Sverige, er det nok med selverklæring for ormekur, men har en vært i Danmark må hunden være vaksinert mot rabies. Men hvordan er reglene for dette? Hvor lang tid i forhånd må stakkars kreket stikkes med rabies-nål? Og så må det vel være en test på at vaksinen er effektiv før en kan krysse grensen hjem?

 

Så, hvordan er reglene for dette?

 

Lars H.

:flag::flag_da::flag_sw:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars.

Vi var hos vetrinæren i forrige uke fordi vi også tenker på danmarkstur med båten til sommeren. Før var det slik at man måtte starte vaksineringsprogrammet 6 mnd før og det skulle tas blodprøve osv før avreise. Dette er gjort om på. Nå må bikkja få vaksinen senest 3 uker før, den får eget pass hvor dette er ført inn, men det er ikke krav om blodprøve for å kontrollere at vaksinen virker. Mao mye enklere enn tidligere. Vaksinen gjelder for et år, så vi valgte å sette den nå når vi først var der.

Link to post
Share on other sites

Lars H: Jeg er ikke 100% sikker men mener at reglerne er lavet om for ganske nylig. Nu behøver du ikke længere bevis for ormekur men blot et kæledyrs-pas som viser vaccinationerne.

 

Nidelv_lykke: Jeg tror, at vejret kommer til at afgøre meget for jeres planer: Hvis der viser sig at blive en kanon sommer med længere tid med stille vejr og sol, så kommer lysten nok til at prøve med Danmarksturen. Men bliver det køligere og blæsende, så frister det nok mere med at holde sig indenskærs...

 

Husk i øvrigt at overveje Lilla Bommen midt i Göteborg som en mulighed: Hvis vejret truer med at blive dårligere, så tager vi altid til Lilla Bommen hvor der er kort vej til alle mulige tilbud: Shopping i Nordstan, gode restauranter, Liseberg hvis man har unger, Saluhallerne mm men kom i god tid - havnen bliver hurtigt fyldt op hvis det er dårligt vejr. Så får I desuden oplevelsen af at sejle op ad Göta Elv med alt det, der er at se på her!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...