Jump to content

Ferie rundt svenskekysten og Danmark


Merlis

Recommended Posts

For noen år siden tok jeg turen fra Køge od Rødby havn syd for København og nedover kysten. Båten, en 34 fot Storebro Baltic var kjøpt i Stockholm og var på vei til Norge, med en avstikker sydover i Danmark. Vi rundet Møns klipper i sterk kuling og de værste bølger jeg har opplevd. Videre nedover Langeland på østsiden og deretter til Ærø.

Deretter oppover langs Langeland på vestsiden og videre opp til Skagen. Vi hadde noen overnattinger underveis og måtte bl.a. være noen døgn i Kalundborg pga uvær og masse vind. Vi tok en sjangs på at været ville bli bedre så vi drog ut fra Kalundborg en morgen, men kom inn i noene storm/regnbyger med tett skydekke, så sikten var et par meter foran baugen. Eneste muligheten var å snu og gå tilbake til Kalundborg.

Farvannet i syd Danmark er som nevnt lumskt og man må hele tiden passe på å følge med på kartet og kun gå der det er oppmerket.

 

Det er mange steder ikke mulig å få kjøpt diesel, om det er forbeholdt fiskeflåten og om man prøver å få kjøpt diesel er det ikke mulig, man må ha et spesielt kort.

I Kalundborg og flere andre steder måtte vi kjøpe diesel fra bensin stasjoner som lå flere km fra havnen og få fraket ned til havnen på bil med en tank på tilhenger.. Der er det og et Statoil rafineri, der ble vi selvfølgelig nektet å legge til og ble truet med politi, var vist forbudt område ifølge kartet.

Et annet sted fikk vi kjøpt 25L !! fra en Statoil pumpe forbeholdt fiskebåter. Tydeligvis ikke beregnet at fritidsbåter ferdes i området.

 

Lenger nord er det lettere med bunkring, f.eks i Grenå syd for Skagen er det en stasjon med diesel i havnen. Men kan være lurt å ha en kanne med diesel i reserve uansett.

Om man ferdes syd i Danmark er ekstra propell også greit å ha.. Men det står gjerne skilt ut i havet med pil i retning nærmeste propell verksted, ha ha...

Ta med diesel filter for flere skift, er det grums på tanken blir det fort tett om det er litt sjø og lite diesel på tanken.

 

Autopilot er bra på langturer. Du slipper å sitte å holde i rattet, samtidig som kursen holdes.

Å stikke ut kursen på en kartplotter er enkelt, zoom ut og flytt kursor (pilen) til målet og du får kompass kurs og distanse.

 

Om du skal over til Danmark er Skagen et bra sted og du går over syd for Smøgen eller fra Marstrand. Du vil bruke ca 3-4 timer avhenger av hvor du starter fra på Svenskekysten. Noe mindre tid til Læsø, men anbefalt å besøke Skagen selv om mange klager over mye folk.

Du vil møte en nordgående strøm på et par knop om du krysser syd for Smøgen, som kanskje vil forsinke deg noe på overfarten. Men gir ekstra fart hjemover.

Om du er usikker på overfarten, så kan du sikkert finne noen som skal over samtidig med deg, så du slipper å seile alene over.

Men i fint vær på dagen er det gjerne ingen problemer.

 

Ha en god tur iallefall.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Da styrer vi unna Lysekil tror jeg. Fiskebäkskil høres jo da ut som et hyggeligere sted :)

Øst for Fiskebäckskil (i Strömmarna) finner du Bassholmen med bruksbåt- og kystkulturmuseum. Der er det også gjestebrygge, og utstillingene er verd et besøk!

Man fortsetter innover fjorden (Gullmarn), og tar sørøstover og gjennom Strömmarna. Pass på merkinga; det er grunt bak merkene!

 

(i Lysekil er det greit å fylle drivstoff, om du ikke har fylt f eks i Kungshamn).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Et tips før du krysser over til Danmark fra Sverige er å fylle tanken på Kallø Knippla. Der får du som nordmann fyllt "avgiftsfri" diesel. Jeg antar at du har såpass kapasitet på dieseltanken i din båt at du kan seile tur/retur Danmark - Sverige i tillegg til å farte mellom Læsø og Skagen hvis du fyller på dette stedet. Det er også en gjestehavn på Kallø Knippla ca 50 meter fra dieselfyllingen. Det er en passe dagstur derfra til Ytre Tistlarna.

 

Er du og Fruen rundt 30 år gamle så er nok Skagen en trivellig havn, men for oss i 50 åra så er det i overkant mye mas der. Men, men... Hver sin smak. Jeg skal innrømme at det er trivellig på land i Skagen, men i havna... Nei, ikke for meg ihvertfall. Når du har 8-10 båter som ligger utenpå din båt og halvparten av disse har i overkant festglade mennesker ombord som skal i land for å drite eller kommer "hjem" midt på natta med rundt 2 i promille og snubler og stamper over din båt så er det begrenset hvor gøy det er om du ikke har samme promillenivå som de andre.

Link to post
Share on other sites

Er du og Fruen rundt 30 år gamle så er nok Skagen en trivellig havn, men for oss i 50 åra så er det i overkant mye mas der. Men, men... Hver sin smak. Jeg skal innrømme at det er trivellig på land i Skagen, men i havna... Nei, ikke for meg ihvertfall. Når du har 8-10 båter som ligger utenpå din båt og halvparten av disse har i overkant festglade mennesker ombord som skal i land for å drite eller kommer "hjem" midt på natta med rundt 2 i promille og snubler og stamper over din båt så er det begrenset hvor gøy det er om du ikke har samme promillenivå som de andre.

 

Men dette er stort sett i Fellesferien, kommer du før og etter så er det helt andre forhold, god plass og lite bråk.

Jett hvem som lager alt bråket i fellesferien. :headbang:

 

Her er både LANO og jeg i Skagen på samme tid, i 2 uka i August. god plass.

 

dsc00001.jpg

 

Lano i Skagen August 2011.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Chris284: Takk for informasjon angående dieselpåfylling i Danmark syd for Skagen. Jeg tror ikke vi beveger oss så langt syd for Skagen dersom vi drar til Skagen i år i heletatt. Vi har vært litt der med bil og Skagen er et av de fineste stedene jeg veit om, men må si det ikke frister å ligge 10 båter utenpå hverandre med trafikk rundt båten døgnet rundt. Vi drar på ferie for å koble av og få fri fra jobb og mas. Jeg jobber som bilselger og hun har 3 jobber, så det er derfor vi elsker sjøen. Komme oss bort fra alt slikt mas :cheers:

Men veldig nyttig å vite at diesel er vanskelig å få tak i nedover Danskekysten.

 

Salt - JanP: Takk for tips om attraksjoner! :thumbsup: Det kommer godt med! Da skal vi ta turen innom Bassholmen også. Grunner er greit å passe på ja. Men så lenge det er oppmerket og man kjører etter plotter og kart skal det vel gå bra :)

 

ravddo: Takk for nok et tips! Denne turen bare må bli bra! :cheers_wine:

 

Vinke Lanke: Da skal jeg fylle på Kallø Knippla før jeg reiser over. Trodde ikke man fikk avgiftsfri diesel i Sverige i heletatt jeg. Men det er bra! Hvis det er en fin dagstur til Ytre Tistlarna også, så er det jo midt i blinken! :thumbsup:

Fruen og jeg er relativt unge som nevnt tidligere her. Jeg er 22 år og hun er 24, men vi liker allikevel å ha det stille og rolig rundt oss når vi er på ferie. Når jeg er på båttur er jeg nok mer lik en 50 åring enn en 30 åring :lol:

Link to post
Share on other sites

Vi satt i hele går kveld med Havneguiden 5 (Svenskekysten ned til Gøteborg) og PC for å notere punkter/steder vi vil innom eller overnatte ved. Det ser ut som 3 uker kan være en grei reiselengde på båtferien vår.

- Læsø i Danmark hvis været tillater det

Jeg tror det skal være en fin runde hvor man opplever det meste av den svenske skjærgården samt Danmark. Hvis dere har andre forslag setter jeg stor pris på forslag og innspill fra dere som er litt mer erfarne :cheers_wine:

De fire gangene vi har planlagt turen, så har vi "hastet "oss til målet og latt holma suse på hjemmeveien.

Her er noen av våre favoritter fra Havnegauiden.

 

Strömsund

HavnenummerS-934-19

Way PointWP 58°35,1'N 11°03,9'E

 

Väderöarna

HavnenummerS-934-18

Way PointWP 58°34,7'N 11°04,4'E

 

Gollholmen

Havnenummer S-932-53

Way Point 58°10,69'N 11°24,39'E

 

Kâringän

Havnenummer S-932-47

Way Point 58°06,87'N 11°21,97'E

 

Skärhavn

Havnenummer S-932-17

Way Point 57°59,48'N 11°32,37'E

 

Kungsô

Havnenummer S-931-2

Way Point 57°33,49'N 11°46,98'E

 

Hvor ofte du må bunkre er en ting som en bør ha med i beregningen, det er noen kroner å spare på de rette stedene.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke vi beveger oss så langt syd for Skagen dersom vi drar til Skagen i år i heletatt. Vi har vært litt der med bil og Skagen er et av de fineste stedene jeg veit om, men må si det ikke frister å ligge 10 båter utenpå hverandre med trafikk rundt båten døgnet rundt.

Aalbæk er nevnt tidligere i denne tråden, og den havna kan anbefales! http://www.aalbaek-havn.dk/?P=0

Vi kom til Skagen tidlig om morgenen sommeren 2010. Full havn!! Det var Skagenfestivalen den helga, men det visste jo ikke vi... Vi dro direkte videre til neste havn på kartet - Aalbæk. Veldig trivelig. En grei spasertur til sentrum for å handle på Brugsen. Tralle kan lånes av havnesjefen. Man kan jo dessuten ta toget til Skagen, eller til Aalborg hvis man vil ha litt storby også.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Du har vel snart fått tips om havner for en 2 måneders tur og mange av tipsene du har fått er etter min mening veldig gode. Det å sitte hjemme og studere sjøkart og planlegge båtferien er moro synes jeg, men det har vel aldri hendt at jeg har fulgt den oppsatte planen til punkt og prikke. Det er jo noe av sjarmen med båtferie det å ta mange avgjørelser på sparket. Jeg vil i tillegg til alle de gode tipsene du allerede har fått komme med noen tips til uthavner i Sverige som kan benyttes i nær sagt allslags vindstyrke og retning.

 

1. Posisjon N 58gr 46.168` E 11gr 10.152` Nordvest for Havstensund og øst for Kalvøn. Passe langt fra skipsleia slik at du ikke blir plaget av bølger fra passerende båter. Kast anker og baugen mot land, flatt og fint, ypperlig plass for grilling og sol langt utover kvelden.

 

2. Posisjon N 58gr 34.451` E 11gr 13.346` Nordvest for Sotekanalen langs øya Hestvam på østsiden. Longside, fine plasser på land for grilling og turer, lite tjern med røde nøkkeroser like ved fortøyningsplass.

 

3. Posisjon N 58gr 14.747` E 11gr 23.275` Sydvest for Lysekil ved øya Tjallsø, meget bra beskyttet for de fleste vindretninger, longside og ankerplasser med baug mot land. Fine turmuligheter på land og omtrent så langt ut mot havet som det er mulig i uthavn. Innseilingen til denne uthavna kan være litt krøkkete, men plass og dybde nok.

 

Jeg anbefaller deg å gå inn på gule sider og kikke på kartfunksjonene. Hvis du veksler mellom flyfotofunksjonen og sjøkart så kan du sjekke ut disse plassene og se hvor grunnene er.

Redigert av Vinke Lanke (see edit history)
Link to post
Share on other sites

roger-jo: Takk for god informasjon om favorittsteder. Det kommer veldig godt med når noen med erfaring anbefaler steder. Jeg tror nok også vi kommer til å kjøre ganske kjapt ned til Læsø hvis været tillater det. Begge er spente på å kjøre over i båt til Danmark og jeg tror når vi først kommer i gang at vi ønsker å komme oss så fort som mulig til målet. Heller ta de svenske perlene på hjemmoverveien.

 

Key Freak: Jeg har også hørt at Aalbæk er et veldig fint sted. Hvis vi beveger oss innover mot fastlandet blir det nok å kjøre litt syd for Skagen og kjøre oss "oppover" mot Skagen.

 

Flid: Takk for informasjon angående påfylling av diesel i Danmark :thumbsup:

 

Vinke Lanke: Hehe! Ja, nå har jeg snart nok steder og informasjon til å planlegge hvor ferien går de neste 3 årene :yesnod:

Jeg er helt enig i at det å sitte hjemme å lete frem havner, se på sjøkart og planlegge båtturen er utrolig moro! Det gir meg faktisk litt krefter både til jobb og fritid når jeg kan drømme meg litt bort når jeg kommer hjem fra jobb.

Det er suverent med noen havner man kan ligge i uansett vær og vind! :thumbsup:

 

 

Til nå vil jeg takke til alle dere som har bidratt med tips og forslag til meg angående kjøreruter, fine steder, attraksjoner, råd angående Danmark og dieselpåfyllinger :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei igjen!

 

Nå har vi planlagt en del av ferien. Det som gjenstår nå er hvilke uker vi skal ta i sommer. De siste årene har det jo faktisk vært bedre vær i juni/juli enn juli/august.

 

Det jeg lurer veldig på når det gjelder svenskekysten er om de tar kort på bensinstasjonene nedover eller om de må ha kontanter? Jeg er veldig glad for å slippe å ha kontanter på ferier. Havneavgiftene osv er jo stort sett kontant, så dette går bra, men å ta ut penger for diesel hadde vært deilig å slippe :yesnod:

 

Nå har jeg begynt å jobbe litt på båten for å få den så pen som mulig. Klarte ikke å vente lenger da temperaturen har blitt bedre og det faktisk er litt vår ute. Jeg har pusset alt treverk i båten innvendig, oljet dette og har nå begynt på targabøylen som ikke var så pen. Nå begynner jeg å bli veldig klar for båtferie selvom det er en liten stund til! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Joda, de tar kort så og si over alt, men greit å ha med kontanter for noen dagers forbruk! Fruen og jeg satset alt på et kort for noen år siden og det medførte en del komplikasjoner! Kortet ble ødelagt da en smarting (jeg vil ikke røpe at det var Fruen) la kortet oppå en plass hvor alarmbrikkene ble avmagnetisert i butikken! Det tok flere dager av ferien å få nytt kort fra Nordea i Norge utlevert i fra Nordea i Danmark. Bare som en advarsel... :lol:

Link to post
Share on other sites

Ja, det er nok som du sier Vinke Lanke at det er greit å ha noe kontanter også :smiley:

Men jeg synes det er mye enklere å holde styr på kortet mitt så lenge jeg har med meg en shopoholiker :giggle: Da har jeg i hvertfall litt kontroll over pengene mine.

 

Men det er nok greit å ha litt kontanter også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Strandby 18nm sør for Skagen er en grei plass,

7 min med tog til Fredrikshavn, og noen og 20 min up til Skagen, tog eller buss.

"Bruksen" like ved kaien, Drivstoff ++ båtutstyr. Og så skal du stå opp og gå og se på Fiskeauksjonen kl 0700

Fersk-fisk som selges.

Grill plasser på kaien, Pølsebua, selger junkfood , + litt annet og der er også dusjene.

 

:flag_da: :flag_da:

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Hei,Artig tråd det her. Vi har også vurdert Danmark som mål for ferien i sommer. Vi lurte litt på å kjøre ned fra skagen til Hals og inn limfjorden, men vi har heller aldri krysset åpent farvann tidligere. Danmarks tur med båt blir nok noe annerledes enn vi er vant med. Her må man jo ligge i gjestehavner , vi ligger normalt aldri i annet en uthavner på div holmer og skjær.Ser for meg det at folk kommer dinglende hjem sent om kvelden og skal over vår båt for å komme til sin egen, eller en skokk med unger som løper frem og tilbake over båten for å komme på land og ut igjen til sin egen båt. Hvordan oppleves dette for dere som har erfaring med danmarksturer?

Skjønner deg Nidelv lykken at du ønsker noen å gå sammen med..det er ligsom litt tryggere og litt mere sosialt ved havneligge også..

I allefall er det en hyggelig måte å komme seg igjennom mørke kvelder med å sitte her å lese om sommertur til Danmark samt begynne å planlegge litt selv også. Vi får håpe at værgudene bidrar med mye sol ig ikke fult så mye vind i år.......

Link to post
Share on other sites

De fleste havner ( i Nordre del ) av Danmark har pæler som akterfortøyning. Hvis man er litt kreativ og ikke velger den første og beste long side plassen, men prøver å finne en pæleplass som er grønnmerket kan du klare deg uten å få noen på utsiden av deg.

 

Begrensningen enkelte steder kan være båtstørrelsen din, ( bredden ).

Redigert av Flid (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...