Jump to content

Ferie rundt svenskekysten og Danmark


Merlis

Recommended Posts

Der får du som nordmann fyllt "avgiftsfri" diesel. Jeg antar at du har såpass kapasitet på dieseltanken i din båt at du kan seile tur/retur Danmark - Sverige i tillegg til å farte mellom Læsø og Skagen hvis du fyller på dette stedet.

Joda, "avgiftsfri" diesel får man flere steder nedover vestkusten til en 13-15 kr/l.

Glad jeg har tankkapasitet til å gå fra Oslo og tur/retur Danmark i tillegg til å farte mesteparten av Danmark rundt.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Joda, "avgiftsfri" diesel får man flere steder nedover vestkusten til en 13-15 kr/l.

Glad jeg har tankkapasitet til å gå fra Oslo og tur/retur Danmark i tillegg til å farte mesteparten av Danmark rundt.

 

Da jeg var i Strandby i fjor sommer, så kunne jeg kjøpe diesel for DK 9,90. Det var enda billigere på pumpen som fiskerene benytter seg av. Med vesentlig vindmotor, så er ikke dieselforbruket vårt videre høyt.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig at det fremdeles er aktivitet i tråden om danmarkstur! :yesnod:

Vi har bestemt oss for å gå ned svenskekysten og vurdere været om vi skal gå over til Danmark eller ikke. Vi er avhengig i av at vinden holder seg stabilt lav, hvis ikke er jeg redd jeg aldri får med fruen på sjøen igjen. Det er synd å ødelegge båtlivet for mange år fremover dersom været ikke er knall. Det skal være en koselig tur for begge parter. Jeg tåler en god del vind og bølger før jeg blir "skremt" da jeg nesten er oppvokst med båt om sommeren, mens for samboeren min er dette med båt noe helt nytt. Hun er derfor litt mer skeptisk til vind og bølger, noe som egentlig er bra :thumbsup:

 

Vi har derfor bestemt oss som mål om at vi skal få med oss mesteparten av svenskekysten ned til Göteborg, og ta det som det kommer derfra. Vi har veldig lyst til å oppleve Læsø og fastlandet i Danmark med båt, men som nevnt over ikke for en hver pris.

 

Vi er litt for unge enda til å ha vennepar å feriere i båt sammen med, men dette kommer nok med årene. Samboeren min og jeg har vært heldige som har fått mulighet til å kjøpe båt såpass tidlig i prosessen og synes det i og for seg også er deilig med litt alenetid noen ganger, selvom det hadde vært mye mer sosialt om vi hadde noen å feriere sammen med. Spesielt på slike langturer.

Link to post
Share on other sites

Hva er normal maxbredde de har mellom pælene?

Ser at de fleste havner kun har et fåtall longside plasser også lengre sydover i Danmark. Med mine 4.05 har jeg muligens en utfordring med å komme inn mellom pæler. Når jeg da i tillegg må bakke inn om det er til flytebrygge ser jeg på det som en ikke helt enkel operasjon.

Blir heldigvis for det meste I juni og August jeg er på farten i Danmark i år. Da er det forhåpentligvis ikke noe problem å finne longsideplasser.

 

Når det gjelder personer som fortøyer på utsiden av deg, er de aller aller fleste meget hensynsfulle.

gjelder spessielt seilbåtfolk som er mer vant til dette enn oss motorbåtfolk.

Har hatt mange båter på utsiden, spessielt de siste 3-4 årene, stort sett uten noe problem.

De som desverre også på dette området har vist minst forsiktighet og hensynsfullhet har hatt Norskt flagg på hekken.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hva er normal maxbredde de har mellom pælene?

Ser at de fleste havner kun har et fåtall longside plasser også lengre sydover i Danmark. Med mine 4.05 har jeg muligens en utfordring med å komme inn mellom pæler. Når jeg da i tillegg må bakke inn om det er til flytebrygge ser jeg på det som en ikke helt enkel operasjon.

Blir heldigvis for det meste I juni og August jeg er på farten i Danmark i år. Da er det forhåpentligvis ikke noe problem å finne longsideplasser.

 

Det var stort sett ingen problem mellom 12-14 i finne plass.

Det var da noen over 4 m, og så har du jo muligheten til å ringe og snakke med Havnefoged på forhånd.

 

 

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er fortøyningsmulighetene på Læsø? Er det longside, dregg eller påler?

Ikke at det har så veldig mye å si, men som noen har nevnt tidligere her er det veldig behagelig å slippe å ligge innerst på longside plass med 3-4 båter utenpå.

 

Er det fint å sykle på Læsø eller er det ikke så mye å se på lenger inn på øya? Vi vurderer sterkt å gå til innkjøp av sammenleggbare sykler som vi kan bruke for å få utforsket litt :flag_da:

Link to post
Share on other sites

Vesterø havn er min erfaring, longside og utenpå hverandre i gjestehavna. Kan ikke huske noen påler i det området.

Det er fint å sykle, en grei dagstur fra Vesterø til Østerby og tilbake, via Saltsyderiet på sydsida den ene vegen, og med stopp også i Byrum, tettstedet midt på øya (kommunesenter). Leier du sykler, får du med sykkelruteplaner. Et bygdemuseum på en parallell sideveg mellom Byrum og Østerby. Huset har ikke stråtak, men tang som taktekking.

 

Tillegg/red: Der kom Tom Rør med noe om moringer og ut/inn-førtøying, det er jo bra.

Redigert av Salt - JanP (see edit history)

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Hva er normal maxbredde de har mellom pælene?

Det går bra, Mariell!

 

Vi 4.70 bred og var rundt både Fyn og Sjælland. Ikke noe problem å finne bredsideplass noe sted, men du må jo se havnene litt an på forhånd. Dessuten kan du ringe de hyggelige havnekapteinene før du kommer, og de setter faktisk pris på å kunne reservere plass til deg og ta deg imot! Her har mange norske gjestehavner mye å lære. Grimstad er vel det eneste stedet hvor de har funnet ut hvordan det skal gjøres!

Link to post
Share on other sites

Hvordan er fortøyningsmulighetene på Læsø? Er det longside, dregg eller påler?

Ikke at det har så veldig mye å si, men som noen har nevnt tidligere her er det veldig behagelig å slippe å ligge innerst på longside plass med 3-4 båter utenpå.

 

I Østerby er det pæler eller longside + noen få baug inn og anker.

3-4 på utsiden??? Meste jeg har sett i Østerby er vel 11

Selv hadde jeg 7 på utsiden i Hamburgsund for noen år siden.

 

 

Det går bra, Mariell!

Dessuten kan du ringe de hyggelige havnekapteinene før du kommer, og de setter faktisk pris på å kunne reservere plass til deg og ta deg imot!

 

Tenkte å ringe 2-3 timer før ankomst. Samme erfaring som deg når det gjelder hyggelige havnekapteiner, dog foreløpig fra havner litt lenger Nord på Jylland.

Til og med i Skagen ble jeg tatt imot etter at jeg ringte og forklarte at jeg hadde elektriske problemer og ikke fikk brukt ankervinch og thrustere.

Henvist til den Longside Kongeplassen, som de hadde reservert i ett par timer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Og lunch!

Har du kommet til Danmark har du også kommet til kontinentet!

Alle steder har trivlige lunshkroer med god mat og til helt andre priser enn det vi er vant til her. Vi la om hele matstellet der nede, ut på by'n til lunch og så på folkelivet fra fortauskanten, og så noe enkelt til kvelds. Medbrakt hund inget problem. Han fikk vannskål og blidt klapp av betjeningen. Her hjemme blir vi kastet ut om vi prøver det samme.

Link to post
Share on other sites

Når har dere tenkt å ha ferie da? jeg skal over en tur til danmark selv i år, og det er mulig det blir et par båter til i fra særp. Kortesjer er bestandig trivelig, samt litt litt ber betryggende om man er usikker på overfarten. :flag_bp:

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar angående fortøyningsmuligheter på Læsø. Jeg liker ikke å ligge longside hvis det er båter utenpå hverandre. Synes noe av sjarmen og privatlivet forsvinner litt da. Det er sikkert sosialt, men treffer man på feil personer med høy musikk og fyll til langt på natt er det ikke like trivelig.

 

Mariell: 11 båter utenpå hverandre?? Hva skjer dersom den innerste båten skal dra da? Må alle 11 båtene flytte seg da? Synes 3-4 har vært mer enn nok jeg! hehe :yesnod:

 

Takk Salt - JanP og Tom Rør for info om fortøyning på vesterø og østerby :thumbsup:

 

Lovart låring: Vi er ikke helt sikre enda på når vi skal ta ferie/når vi får ferie. Kan komme nærmere tilbake angående dette. Jeg tipper uke 28,29 og 30, men det er ikke bestemt noe enda. Det hadde vært hyggelig og ikke minst tryggere med en kortesje på overfarten ja :thumbsup:

Vi får snakkes litt nærmere angående dette. Når tenkte dere å ta turen?

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv vært med på å ligge 11 båter utenpå hverandre i Skagen og det går overraskende greit når innerste båten skal reise. Det er alltid mange hjelpsomme folk som hjelper til med tauvverk og hender/føtter og sørger forat det ikke oppstår kollisjoner. Jeg var selv mer skeptisk til de store kreftene som de innerste båtene ble utsatt for når vinden tok tak i hele rekka av båter. Det presset som innerste båt ble utsatt for var formidabelt selv om det gikk spring i alle retninger.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

I de travle havne i Danmark og Sverige skal man nok forvente at ligge i "lag" i højsæsonen. Jeg har selv gjort det mange, mange gange med både mindre børn og hund ombord. Man vænner sig hurtigt til det, synes jeg. I praksis er alle så erfarne, at det fungerer fint. Privatliv er der så ikke meget af, det er sandt. Men skal man have privatliv i højsæsonen, så skal man nok ligge i udhavn.

 

I Marstrand har jeg ligget inderst i en række af 10-12 både i 16 m/s. Og der var fest hele natten og trafik over båden indtil klokken 05.30...ikke sjovt. Men det var i 2003 og det tilhører de meget få kedelige oplevelser, jeg har haft i de ti år, jeg har været på sejlferie. I det store og hele er det bare fint og godt, synes jeg.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy: Ja, forstår at man må beregne å ligge i lag i høysesongen i Sverige og Danmark, men synes drøyt 10 båter utenpå hverandre hørtes i overkant mye ut. Det er sikkert veldig sosialt og veldig trivelig om man ligger utenpå eller innenpå noen som er der av samme grunn som oss, å ha ferie. Ikke for å feste og lage bråk. Jeg tar selvfølgelig noen øl og nyter livet på båttur som mange andre jeg også, men jeg tar ikke helt av og er til bry for de andre som ligger rundt meg. Respekt for barnefamilier og eldre som er ute for å hygge seg synes jeg man bør ha når man ligger utenpå hverandre.

 

Vi lå i Grebbestad i fjor mellom en "haug" med båter, og dette var hyggelig da vi lå på den ytterste bryggen og ikke inne ved utedtedene hvor det var fest og fyll. Jeg forstår veldig godt at mange drar ut med båt for å drikke og ha det gøy, og det synes jeg bare er fint, men det jeg mener er at man bør vise litt respekt for de man ligger inntil :smiley:

De fleste gjør jo det, og jeg har aldri, bortsett fra en gang opplevd at det har vært "irriterende" eller til bry for meg. Så stort sett går det veldig bra, og jeg er en av de mest tålmodige personene når det gjelder dette. Det er verre med fruen.. :giggle:

 

Er det forresten noen som veit om det går an å kjøre Fredrikstad-Fjellbäcka på en etappe i ca 12 knop? Er dette litt langt eller går det bra? Veit at det er mulig å gjøre det, men lurer på om det er en grei etappe?

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger! Da tror jeg vi tester Fredrikstad-Fjellbäcka eller Grebbestad på en etappe. Det skal gå bra tror jeg. Jeg måtte avlegge dette på to etapper når vi hadde Nidelv 24 i fjor, men den jeg har nå marsjer dobbelt så fort, så det vil jo si at vi også kommer dobbelt så fort frem. Ganske enkelt regnestykke det der :thumbsup: hehe :smiley:

 

Hvor lang tid tar det fra Fjellbäcka til Lysekil mellom 10 og 15 knop? Vi vurderer å komme oss så fort ned mot Göteborg som mulig for å få mest mulig tid i Danmark samt svenskekysten på vei hjem. Det er derfor jeg lurer på disse etappene. Tror sistnevnte kanskje blir litt drøy?

Link to post
Share on other sites

Fjällbacka til Lysekil er cirka 30 Nm. Men det er altså både synd og svært at holde mere end 6 knob på denne distance. Synd fordi den tager jer forbi en række smukke steder: Hamburgsund, Sotenkanalen og bagom Smøgen. Og svært fordi der er meget trafik på denne rute om sommeren! Så regn med 4-5 timer her for dette stykke. Men der er tale om smukke stykker og også beskyttet farvand, så det er en rolig tur. Undtagen over det åbne stykke ved Humperna, så...

Link to post
Share on other sites

Nesten ren tipping og etter husken, vil jeg tro sånn ca. fjellbacka - Lysekil.

Flatt hav, gå på utsiden som en transportettappe 2.5 - 3 timer.

Går du innaskjærs, en veldig fin tur gjennom Hamburgsund og Sotekanalen, men tar selvfølgelig lengre tid Du må regne med mye 7 knops fart i kø og lengre 5 knops soner, 4-5 timer.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...