Jump to content

Nye båter til nesten samme pris som godt brukte båter ?


Ficher

Recommended Posts

Fra båtselgerer........ de kommer inn med båter fra 80-90 tallet med eldremotorer som spyr ut mye eksos ,og forlanger 400-800 tusen . :rolleyes:

 

Hvordan blir båtmarkede/bruktmarkede de neste årene ??

Ser at MANGE båtprodusenter i utlandet( feks Jeanneau - Beneteau ) kommer med MANGE flotte forskjellige båtmodeller med supre løsninger og til en pris som er nesten det samme som en bruktbåt fra feks -90 tallet. Selv tror jeg/selgere at disse nye båtmodellene vil bli rimeligere og rimeligere med årene.

 

Selv om Targa båter vil holde seg godt i pris( se link under) , er det mange andre modeller disse gutta kommer med ..... og de har bygget båter i MANGE år så det er ikke noe dritt de bygger...... eller. :discuss:

 

 

 

Populær båtnyhet overrasker med lavere pris http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10076505

Redigert av Ficher (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nå er vel dette et tema som er mye diskutert her :)

jeg skal ikke påberope meg å være siviløkonom, men det er vel nå en gang slik at en båt til 400tusen i 1980, den gang var i klasse med båter til 1,5 mil i dagens båtmarked.

-men ja, eldre båter er kanskje i overkant priset, men så lenge kjøper er villig til å bla opp pengene, så holder prisene seg høyt.

 

-når en båtprodusent i dagens marked kommer med nye modeller som er "rimelige" i forhold til sammenlignbare båter eller tidligere modeller, så så tenker jeg at det er andre grunner til det enn at kjøperen får mere båt for pengene.

Dette er faktorer som: billig arbeidskraft hos båtbygger, billigere byggemetoder, rimeligere motorisering, mindre utstyr, mere utstyr føyes inn på ekstrautstyrslista, billigere utstyr på det som er standard.

 

-det er ikke sikkert at det enkelte utstyret eller byggemetoden er betydelig billigere enn tidligere, men i sum utgjør det en merkbar sum.

 

eksempel: en båtmodell har f.eks tidligere vært levert med to kraftige el-ankervinsjer og syrefaste ankere som standard, 2x4 kw kvalitets dieselvarmere, beste og dyreste kartplotter 2 vindusviskere, teak som standard etc etc

 

ny modell: en rimelig ankervinsj med galvanisert anker, 1 dieselvarmer, kartplotter som ekstrautstyr og en vindusvisker, teak på dollbord og resten som ekstrautstyr. Når båten da i tillegg er bygget i østeuropa til en fin av norsk timepris, ja så blir det for noen 100tusen billigere.

Link to post
Share on other sites

I de aller fleste tilfeller når man kjøper en bil eller båt til "fra pris" må man påberegne ganske mye å betale for en topp utstyrt. Husk at brukte båter ofte er oppgraderte en eller to ganger! Er det en lit større båt så har den kansje Radar navigasjonsutstyr, thruster forran og bak, ankervinsj, varmeanlegg, generator, osv osv.. Da blir det fort en god del penger oppå den egentlige prisen! slikt utstyr er dyrt i Norge og skal man få det instalert av noen så koster det ebn bra slump

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja dette er utrolig morsomt......

Når jeg logger meg inn hos Erling Sande og ser på en sprett ny Ibiza 25 og legger til en ny 300 Hk motor samt alt annet utstyr jeg trenger og legger til mva på inn prisen til forhandler,er det både 2 og 300,000 kr billigere enn en brukt på 3-4 år.

En Suzuki DF 300 koster 181000 ink Mva,men Veil ut er fra 285000,- Altså over 100000,- i prisforskjell bare på motor!!!

 

Blir jo litt montering,men blir jo ei fin timelønn...

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Ja dette er morsomt. Og det blir ikke mindre morsomt når mange av BP's sine medlemmer er i selgers marked og sannsynligvis misliker disse innleggene. At mange har for høye forventninger er jeg ikke i tvil om, men er de heldig dukker det sikkert opp en som lar seg dupere av selger til å inngå ett kjøp til en for høy pris. Og slik fortsetter jo markedet å opprettholde ønskepriser både for selger å kjøper - sistnevnte noe mindre heldig.

 

Og på toppen av dette gjør økonomene selger en bjørnetjeneste ved å drive prisene oppover på alt mulig annet...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kjenner en som solgte båten sin til det markedet ville betale, han godtok det første budet. Deretter gikk han rundt og fortalte alle om hvordan han hadde vært så "snill" å solgt båten til en "fattig kar" så han skulle få litt kos med båten. Når han fant ut at kjøper faktisk hadde ganske mye penger ble han sur og mente han hadde blitt snytt :giggle:

Link to post
Share on other sites

Med alle disse nye rimelige/flotte kvalitetsbåtene som kommer hver år fra feks Jeanneau - Beneteau m.m

 

Tror jeg at bruktbåter fra 80-90 tallet kommer til og gå "mye" ned i pris nde neste årene. Spesielt de merkene som ikke er velkjente/ har god annenhåndsverdi.

 

Som enkelte båtselgere sier.............de kommer inn med båter fra 80-90 tallet med eldre motorer som spyr ut mye eksos ,og forlanger 400-800 tusen ) , så kan de få ny båt til nesten samme pris med 5 års garati på motor og 10 år på skrog.

 

Blir det for mye båt på markede i forholdt til kjøperer/båtplasser de neste årene :discuss:

Link to post
Share on other sites

Her i distriktet har det gått to 1983mod Summer Family for under 180.000kr i vinter. Det er grovt sett 100.000 ned på eit år i forhold til annonsemarked sommeren 2010. En får mye båt for pengene da. Men fortsatt en gammel røykbombe i mange tilfeller. Eg trur bunnen er nådd på den typen båt. "Alle" kan ha råd til det.

Men om mange vil betale over 700 båtlapper for en princess 35 om noen år, tviler eg på. Driftutgifter og vedlikehold vil nok veies mye opp i mot kjøpesum, så gamle store båter vil nok lide en usikker markedstid.

Det er kostnader og vanskeligheter med å få båtplass som også kan presse 30 fot og større båter ned i pris. Men heldigvis er vi mange trassige som ennå synest det er kos å stelle med båt, og vi håper på meir areal å vedlikeholde før ferien :flag_bp:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Her i distriktet har det gått to 1983mod Summer Family for under 180.000kr i vinter. Det er grovt sett 100.000 ned på eit år i forhold til annonsemarked sommeren 2010. En får mye båt for pengene da. Men fortsatt en gammel røykbombe i mange tilfeller. Eg trur bunnen er nådd på den typen båt.

 

:thumbsup:

Ja, de fleste nye båtkjøperer ønsker lett velikehold/fart /kunne bruke båten hele året/ ha muliget for en "lett" overnatting de få flotte sommer dagene/helgene vi har/har tid til . Samt jeg tror trenden blir mer og mer påhengsmotorer.

 

Eller hva......... :discuss:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...