Far Out Startet 3.Januar.2005 Link til dette innlegget Startet 3.Januar.2005 Jeg opplever at ladestrømmen på mine 100 - 120 Ah batterier ikke går ned til null, men blir værende på 3 - 4 A, selv etter over 100 timers lading. Ladespenningen er da omkring 14,8 V, omgivelsestemperaturen omkring 20 grader Celsius og alle cellene bobler. Jeg hadde egentlig tenkt at ladestrømmen skulle gå til null når batteriet var fullt, men jeg forstår at den høye spenningen forårsaker gassing og at denne prosessen krever energi. Er det noen som vet hvordan man kan beregne forventet strøm i et slikt tilfelle? (Eller som har praktisk erfaring med det, og kan si hvilken strøm jeg bør forvente?) Far Out Sitér dette innlegget Link to post
BK Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Her kan det jo virke som om laderen din er kaputt, og snart batteriene dine.14,8 påtrykt spenning etter så mangen timer ville tat av ladingen og sjekket syrevekt mm. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 hva slags lader er det du har ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Skipper Worse Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Her må jo laderen være fint ferdig ... det at den trykker på med mer strøm enn batteriet kan ta imot, er jo årsaken til at det koker, ikke? En grei påminnelse, uansett ... best å holde tingene under kontinuerlig oppsikt. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Lotus Svart 4.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 Dette har antagelig intet med din lader å gjøre. Hadde du hatt en 2- eller 3-trinns lader, hadde laderen for lengst gått over til vedlikeholdslading. Dette har noe med at batteriene ikke tar til seg lading så godt som før. Et nytt batteri tar til seg omlag 90% av den energien du tilfører. Resten blir til varme. Siden blir det bare verre. Og verre og verre. For å vite når batteriene er fulladede tar man ladestrøm og spenning og sammenligner den med ladestrøm og batterispenning etter en gitt delta tid. Er endringen mindre enn en gitt faktor, er det på tide å avslutte ladingen. Siden intelligente ladere ikke kan sense på annet enn spenning, slår de seg av, går i timer modus eller går over til vedlikehold når spenningen har nådd et sted mellom 14,4 og 14,7V alt avhengig av lader og batteritype. Er ladestrømmen mindre enn en prosent eller to av Ah kapasiteten er også ladingen ferdig. Problemet er at dette endrer seg med alder, ladespenning og batteritype. Slå av laderen din med en gang. Disse batteriene får det verre for hvert eneste sekund. Lotus PS: Skulle du likevel ha en intelligent lader, er nok intelligensen forsvunnet. Da er det på tide å få seg en ny lader slik som det sies av andre her. Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 4.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2005 (redigert) Takker for innspill. Jeg bruker en enkel billig bilbatterilader kjøpt på en bensinstasjon for omkring 10 år siden, som lader opptil omkring 8 A maksimalt. Denne formen for lading kalles "equalization" fordi man ved å bruke en høyere spenning utjevner forskjeller mellom cellene. I tillegg skaper boblene en omrøring i elektrolytten, mens kombinasjonen av spenning og bobler fjerner sulfatbelegg i batteriet. Etter å ha kikket litt på nettet ser jeg at man anbefales å begrense strømmen til mellom 5% og 20% av batteriets kapasitet (Ah), og at tiden normalt begrenses til mellom 30 minutter og 4 timer, men at man kan holde på i inntil 48 timer. Er det noen som vet hvilken strøm man kan forvente gjennom batteriet under "equalization"? Far Out PS Gjennomsnittlig egenvekt av elektrolytt er nå 1,278 med en variasjon mellom 1,26 og 1,30 for de respektive cellene. Redigert 4.Januar.2005 av Far Out (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cruzern Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Equalization modus er beregnet for å fjerne sulfatet på batteriene, og skal ikke stå på kontinuerlig. Denne skal brukes av og til, og bør ha automatisk utkobling. Du bør nok endre innstillingen på laderen, slik at den ikke står på Equalization modus. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Du bør nok kjøpe deg en vedlikeholdslader, som kan stå på og ordner seg selv.Har god erfaring til mitt bruksmønster med en Clas Ohlson lader på 6A, innstillt på "Float" som da gjør at den kobler ut ved topp ladet batteri, og aut. inn igjen hvis spenningen skulle synke under et visst nivå!Koster 398,- og jeg er meget fornøyd med de tre jeg har fast montert i båten, på hvert av de tre batteriene.Har sjekket og fulgt med siden jeg koblet de på, og belastet batteriene forskjellig, for så å følge med lysdiodene som indikerer ladestrømmen på hver lader, (og selv målt syrevekten og spenningen), joda - de blir fullladet og koker aldri. Har ellers i denne forbindelse et spørsmål til dere som har mere erfaring med blybatterier:Må også ha nye batterier til min andre båt, og kom over en kar som kunne skaffe større batterier til en rimelig penge.Han arbeider med dette til daglig og batteriene hadde stått i backup på radiolinkstasjoner / sentraler, der de kun hadde fått vedlikeholdlading og så og si aldri "vært brukt", som han sa, og mente at de var gode som ny selv om de var flere år gamle!Er de "gode som nye", eller får jeg redusert kapasitet og levetid med på kjøpet? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 Er ikke "back-up" batterier på radiolinje stasjoner 24 volt? Back-up bankene er normalt på 48 volt på slike stasjoner. Jeg tviler på om batteriene er veldig gode, da de ikke byttes for ofte. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Festina Lente IV Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 (redigert) Batterier er "ferskvare", ognedbrytingen starter med en gang syre blir påfyllt. Alle batterier leveres tørrladet til forhandler, som fyller syre når batteriene blir solgt. Mange har hevdet at dette er av transportmessige årsaker, men årsaken er like mye det at holdbarheten er betydelig bedre når syre ikke er påfyllt. Jeg hadde selv et startbatteri i båten den gang jeg benyttet "Lotusmetoden" for styring av forbruks og startbank. Startbatteriet ble aldri benyttet, men ble omsorgsfullt ladet med en inteligent lader 3 - 4 ganger i året. Etter et antall år var dette batteriet ferdig, men jeg må innrømme at de varte ca 50% lenger enn forbruksbanken. Mine forbruksbanker har en tendens til å bli for dårlige etter ca 5 år. De kjøres også hardt, med rask utlading, aldri under 11,5 V pr batteri, og rask opplading, maks ladestrøm ca 75A/12V. (tidligere 4 x 110Ah/12V) (Nå 65A/24V til 3 x 220Ah/24V) Med mindre batteriene du er tilbudt er "rasende" billig, ville jeg stått over. Redigert 5.Januar.2005 av Pirus (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK. Link to post
I.E Svart 5.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2005 "Far out " Hur ventilerar du batteri utrymmet på din båt ? / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 6.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Dan, Nå er batteriene hjemme i kjelleren, men i sesongen har jeg to batterier i motorrommet, så jeg antar at gassen stiger opp til de to luftinntakene til motoren, samt eventuelt lekker ut mot innredningen inne i båten gjennom de små sprekkene som måtte finnes der. Jeg har også et batteri under benken i salongen, hvor det er satt inn en lufteventil (gitter). Dette batteriet "bruker" ikke vann og lades i praksis med en litt lavere spenning enn de to andre (kanskje 14,2 V). Dette batteriet er også det som har klart seg dårligst siden våren 1998 og må sannsynligvis kastes. Salongbatteriet pleier jeg (og forrige eier) å stenge når motoren er slått av for å ha til startstrøm. Alle tre batteriene er like. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 "Far out", Bara av nyfikenhet... Nicholson 38:an är inte en båtmodell jag har sett tidigare, från bilden ser det ut att vara en båt för långsegling. Var är den byggd, har ni långseglat eller planerar ni en långsegling ? / dan Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 6.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Dan, Far Out er en relativt gammel engelsk båt, som ble levert våren 1968. Den er basert på den amerikanske konstruktøren John Alden's "Mistral" som ble bygget tidlig på 1960-tallet og modifisert med ketch rigg, lang kjøl, høyere fribord og akterkabin. Skroget er støpt ved Halmatic, som startet plastbåtproduksjon midt på 1950-tallet, mens båten er ferdigstilt ved Camper & Nicholsons, som har bygget fritidsbåter siden 1782. Det ble bygget omkring 130 eksemplarer av Nicholson 38, som er en motorseiler med OK seilegenskaper - krever litt vind etter min erfaring. Flere av båtene har seilt jorden rundt. Jeg har ikke vært på langtur, og tviler vel på om jeg noen gang kommer meg ut. Foreløpig nøyer jeg meg med å lese om andre som har seilt. Holder på med en bok om et ungt tysk par som seilte sin nye Nicholson 38 jorden rundt tidlig på 1970 tallet. En morsom ting med Nicholsons er at verftets pensjonerte chief designer holder kontakten med eierne av alle båtene de har bygget i hans tid og oppdaterer lister over eiere av hver enkelt båt. Han har også sendt meg alle slags konstruksjonstegninger av båten og er tilgjengelig for å svare på spørsmål. Far Out Omtale ligger i Dokumentarkivet se også erfaringsdatabasen Sitér dette innlegget Link to post
sveno Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 .......Siden intelligente ladere ikke kan sense på annet enn spenning, slår de seg av, går i......... PS: Skulle du likevel ha en intelligent lader, er nok intelligensen forsvunnet. Da er det på tide å få seg en ny lader slik som det sies av andre her. .......If money is no subject..... kan en jo vurdere en mastervolt lader som i tillegg senser på temperaturen på batteriene http://www.staubo.no/product.cfm?path=2,14 mvh Sveno Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 "Far out", Bara av nyfikenhet... Nicholson 38:an är inte en båtmodell jag har sett tidigare, från bilden ser det ut att vara en båt för långsegling. Var är den byggd, har ni långseglat eller planerar ni en långsegling ? / dan Sånt burde du sent en IM om direkte i stede for å totalavspore en streng som dette. Litt avsporing skjer jo fra tid til annet når innleggene i strengen blir flere og omfangdet bredere, men slikt som dette er jo nærmest å anse som ren sabotasje. Lotus (med fare for også å bli kalt en avsporer med dette innlegget) Sitér dette innlegget Link to post
håvar Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 .......If money is no subject..... kan en jo vurdere en mastervolt lader som i tillegg senser på temperaturen på batteriene http://www.staubo.no/product.cfm?path=2,14 mvh Sveno En Mastervolt er tingen. Har en selv som lader 40 A på maks, regulerer seg selv i 3 trinn. Bruker bare 0,5 Watt på tomgang. Den står og lader 2 stk 200 ah mastervolt gel batterier med tempføler + 3 stk optima56 ah. Den tåler veldig høy startstrøm, feks kjøleskap og lignende. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Mastervolt er fine greier, men dyrt. For øvrig har mange ladere temperaturkompensert ladespenning. En god del av disse senser på omgivelsestemperaturen og ikke direkte på batteriet. Min Sleipner lader har temperatursensoren. Ut av laderen kommer temperatursensorledningen stikkende 20 cm og sitter festet til 230V-ledningen med en strømpe. Senser omgivelser, men ikke temperaturen i selve batteriet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Loma Svart 6.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2005 Batterier som er bygget for nødstrømsanlegg er berekna på ein annen (lavare) ladespenning og er ikke egna som startbatteri. Viss batteriet skal brukes berre til forbruk kan de kansje ha et par år levetid igjenn. Dette er vanligvis batteri som skal ha minst 12års levetid. Produksjonsår og mnd er vanligvis innstempla på batteriet. Sønnak har brukt å stemple år og mnd inn i minuspolen, viss eg ikke husker feil. Du bør i alle fall ikke betale mye for desse batteriene siden han som har dei ganske sikkert har fått dei gratis. Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 "Sånt burde du sent en IM om direkte i stede for å totalavspore en streng som dette. Litt avsporing skjer jo fra tid til annet når innleggene i strengen blir flere og omfangdet bredere, men slikt som dette er jo nærmest å anse som ren sabotasje. Lotus (med fare for også å bli kalt en avsporer med dette innlegget) " Lotus, Vet inte om jag skall skratta eller gråta men tycker du inte att ordet "sabotasje" är lite väl hårt då mitt inlägg knappast kan ha orsakat någon större skada för dig eller någon annan ? Är inte syftet med detta forum att sprida och dela kunskap gällande allt som har med båtar och hav att göra ? I mina ögon är det relativt oskyldigt att inte veta hur och när man bör använda IM funktionen, eller ? Eftersom du tydligen varit med i detta forum ett bra tag borde kanske du gjort bedömningen att använda IM funktionen då du kritiserade mitt "sabotasje" inlägg !? Om man är moraltant bör man i mina ögon inte " kasta sten när man sitter i glashus ", speciellt inte då mitt inlägg vänligt besvarades av "Far out" som startat diskussionen "kokande batterier". Eftersom du tydligen mår dåligt att folk som inte lyckats tillskansa sig tillräckligt med kunskap ber jag dig vänligen informera mig vilka moraliska regler som finns i forumet och samtidigt berätta för mig hur man citerar inlägg samt lägger till smilies, dessa funktioner fungerar inte på min dator. Tackar samtidigt för ditt diskreta sätt att informera personer som inte riktigt har nått upp till din höga moraliska standard, det är precis med sådan hjälpsamhet vi sjöfolk bör använda oss av, speciellt ute på havet .... Ber härmed alla som lidit av att jag frågade vad Nicholson 38 :an var för en båt om ursäkt ! Skall aldrig hända igen och inlägg likt detta kommer heller aldrig mer att förekomma från min sida. mvh / Dan Ekström Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 7.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2005 Jada, - IM kan være en fin ting av og til, og andre ganger kan vi vel alle være litt for raskt frempå med innlegg , kanskje? Tror både Lotus og I.E /Dan , er i besittelse av den gode vilje.....! Men hvordan gikk det med de "kokende batterier" til Far Out, og problematikken rundt dette? Fikk du løst problemet , slik det artet seg for deg, - Far Out? Nye batteri - Ny lader? PS. En tilbakemelding: Jeg kjøpte meg ett nytt blybatteri til sjarken også (droppet de Radiolink-brukte, som jeg hadde røverkjøptilbud på), og har også i denne båten nå "sikret" med en vedlikeh.lader på 6A fra C.Ohlson, siden bl.a. lensepumpen går ofte og tapper strøm. Er da spent på om jeg får batteriet til å vare lengere enn de foregående, ved å bruke denne metoden istedet for mere sporadisk opplading kun når motoren går og ellers bare ved helt "nødvendig" behov? Tror jeg allerede nå vet utfallet / svaret på dette, spesielt etter alle råd / tips fra erfarne fagfolk her i trådene på baatplassen.no Takk til alle for gode innspill. (positive som negative erfaringer, de er like viktige som informasjon for meg.) Hjalmar Sitér dette innlegget Link to post
Far Out Svart 8.Januar.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 Jeg var bare glad for Dans interesse for min gamle Nic 38. Tror ikke noen hadde vondt av å lese de to innleggene. Jeg har fått mange råd om ladere, men forsåvidt ikke svar på mitt spørsmål i denne strengen. Det jeg egentlig lurer på er om den høye ladestrømmen også ville vært der om batteriene var nye, eller om det er naturlig å forvente at det går strøm gjennom batteriet når man påfører en spenning som får cellene til å boble. Fra dette ja/nei spørsmålet kommer så spørsmålet om hvor stor strøm som er å forvente. Dette blir vel en "elektrolyse oppgave" som kanskje en kjemiker kan svare på ut fra teoretiske betraktninger. Alternativt kan det jo være at noen på forumet har praktisk erfaring med dette og vet svaret uten å begynne å regne. Far Out Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Jeg har fått mange råd om ladere, men forsåvidt ikke svar på mitt spørsmål i denne strengen. Det jeg egentlig lurer på er om den høye ladestrømmen også ville vært der om batteriene var nye, eller om det er naturlig å forvente at det går strøm gjennom batteriet når man påfører en spenning som får cellene til å boble. Svaret er ja, begge deler. Ladestrømmen ville vært der selv om batteriene var nye. Den ville imidlertid vært lavere. Hvor lav er ikke lett å si, det er avhengig av selve batteriets oppbygging og type. Samtidig er det avhengig av ladespenning og temperatur og flere andre faktorer. Med et nytt, vanlig åpent bly/syre ved 25 grader og 14,4V ladespenning er ladestrømmen kanskje rundt 1% av Ah-kapasiteten. Antagelig mindre. Ved +2 grader og 14,8V ladespenning, trekker min nye 3 x 110Ah bank rundt 3,2 A. Da er de antagelig over 99% fulle. (se dette innlegget) Svaret på ditt neste spørsmål blir da: Ja, det vil alltid gå strøm gjennom batteriet når man påfører en spenning som får cellene til å boble. Videre vil det alltid gå strøm gjennom batteriet når man påtrykker en spenning som er opp mot 0,5V høyere enn batteriets hvilespenning. Ladac setter denne spenningen til 13,3V. Spenningen skal generere en ladestrømsom igjen skal kompensere for selvutladingen, men ikke koke batteriet/ødelegge platene ved lengre tids tilkobling. Andre leverandører setter vedlikeholdsspenningen noen tideler høyere. (skal laderen være tilkoblet i uker, måneder eller år og hvilken type batterier skal dette optimaliseres for?) Siden energi aldri kan bli borte, men kun gå ofer til annen form, gjelder følgende faktum: Klarer ikke batteriet å oppta den ladestøm det får, brukes i stedet energien til å spalte vann til hydrogen og oksygen samt å lage varme. Fra dette ja/nei spørsmålet kommer så spørsmålet om hvor stor strøm som er å forvente. Dette blir vel en "elektrolyse oppgave" som kanskje en kjemiker kan svare på ut fra teoretiske betraktninger. Alternativt kan det jo være at noen på forumet har praktisk erfaring med dette og vet svaret uten å begynne å regne.Dette er veldig vanskelig å regne på. Det blir som propellberegning: Veldig mange faktorer og mange usikkerheter forbundet med dem. I beste fall blir det omtrentlig. Hvor stor strøm kan man i så fall omtrentlig forvente når man er avhengig av en drøss forskjellige faktorer som alder, temperatur, ladespenning, indre motstand, ladevillighet, syrevekt, sulfateringsgrad osv? Vet ikke. Men jeg vet at eksemplet jeg ga for mine batterier skulle kunne gi deg en pekepinn. Derifra og til de går i grava blir det bare verre. Batterier eldes som så mye annet. Lotus Redigert 8.Januar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 8.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2005 (redigert) Kjøp en intelligent lader - det tjener du på Intelligente ladere gjør følgende: De pøser inn så mye strøm de klarer til batteriet når en spenning satt av produsenten. Spenningen temperaturkorrigeres ofte. Enten ved å måle direkte på et av batteriene eller ved å måle batterienes omgivelsestemperatur. Når en fastsatt spenning er nådd, (vanligvis mellom 14,4 og 14,7V ved 25 grader) går laderen over til timer-modus. Timermodus innebærer at spenningen holdes konstant og ladestrømmen synker ulineært med tiden. Slik timer-modus brukes til å toppe batteriene fra et sted mellom 80-95% og opp til nærmere 100%. Den viktigste faktoren på hvor fullt batteriet er når man går over til timer modus, er avhengig av hvor kraftig laderen er i forhold størrelsen på batteribanken, men også hva slags type bank dette er og tilstanden på den. Etter et gitt antall timer - gjerne mellom 2 og 8 timer (definert av produsenten av laderen), går laderen over til en vedlikeholdsspenning definert av den samme produsenten. Denne type 3-trinns lading har selvfølgelig sine mangler. Timerlengden er avhengig av faktorer utenfor produsentens kontroll, samtidig som man får et nytt timer-trinn hver gang det oppstår et lite blipp i strømtilførselen til laderen. De kan man risikere å overlade batteribanken. Det liker banken meget dårlig. Noen ladere har flere timer-trinn. Andre kin et fast trinn. Noen intet trinn i det hele tatt. Da kalles de 2-trinns ladere og går direkte fra lading og over til vedlikehold. Enda mer intelligente ladere måler forskjellen i spenning og ladestrøm i bestempe tidsintervaller og går over til vedlikehold når endringen er under en gitt grenseverd. Denne grenseverdien gjenspeiler batteribankens størrelse og type. Slikt koster mer penger, men det gir både en raskere lading, en 100% lading, ikke mer, ikke mindre og et betydelig større antall utladinger/oppladinger før batteriet pensjoneres. Dette er en type lader man f.eks. ville brukt til en elektrisk rullestol eller en el-bil for den slags skyld. (tapp mye og lenge, lad opp raskest mulig og lad dem fulle) Lotus PS: Dumme ladere virker jo fint de også, men krever litt mer kontroll fra brukerens side. Frem med multimeteret, spesielt i siste del av ladingen. Redigert 8.Januar.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 9.Januar.2005 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2005 (redigert) Takk til Lotus for to meget orienterende og forklarende innlegg vedr. denne problematikken med batteri og lading - og for å få denne så optimal som mulig. Nesten samme hvor du "mishandler" batteriene, så vil de vel virke til en viss grad, til de plutselig sier takk for seg. (f.eks. en celle kortsluttes?) Så for å forsøke å forlenge denne peioden jeg har nytte av batteriene lengst mulig (de koster jo en god del da!), så har jeg vært meget opptatt av å skaffe meg batteri- /ladekunnskap. Har derfor nå satset på opplegg for bedre lading under gange og i tillegg aut.vedlikeholdslading i havna, slik at alle batteribanker skal være toppladet før neste tur. Så da gjenstår det mest spennende for meg - nemlig å følge dette opp i praksis med målinger over en viss tid og håpe på at de varer minst dobbelt så lenge som mine forrige batterier. Og i tillegg er det jo betryggende at motoren med større sannsynlighet/sikkerhet starter når jeg har behov for det. (Fikk en ufrivillig EKSTRA overnatting i en flott uthavn fra VELDIG sent på søndagskvelden og til jeg fikk tilkalt hjelp utpå mandagen -he-he!) Så takk for alle gode tips og råd - og jeg mener jeg har sikret meg nå for et opplegg som passer for min båt og meg! NB! Holder stadig på å teste ut tidsrammene jeg har til rådighet for de forskjellige strømforbruks-scenarier, og så likt utfluktene til uthavner som mulig - men stadig trygt liggende i hjemmehavna. Du vet "brent barn skyr ilden" - og nå funker det supert - og i tillegg har jeg et ekstra toppladet batteri ombord som ved behov kan kobles til. En god følelse på mine båtturer på alle tenkelige og utenkelige steder! Ship 'O' Hoi Redigert 9.Januar.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.