Jump to content

Rundt eller igjennom Sverige?

Breezita

Recommended Posts

Vi kaster loss på Lørdag, og seiler til Polen for 8. gang.

Nå har vi svenskekysten stort sett for oss selv og ligger stort sett i uthavn, men er vi er jo også innom mange gjestehavner på veien.

Synes det er lite spennende syd av Gøteborg, så derfra seiler vi gjerne over til Dannmark. Tar med oss København, legger oss alltid i Nyhavn (bedre blir det ikke!)

Har forsøkt å snekkre sammen en internettside hvor jeg vil legge bilder og videoer, samt info om havner, status,vær etc. nedover

svenske/danskekysten.

Adresse:

www.helios.as

Er litt på prøv og feil stadiet enda.:-)

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:

Gå rundt og bruk god tid, vi brukte 1 uke fra Mem til Gøteborg, og da hoppet vi over alt for mye. Beregn minimum 10 dager gjennom, helst mer.

Synes skjærgarden på Sverige øst var spesiell, føltes nesten ut som om man var i innlandet. Har du tid kan du gå mot Stockholm også.

Jeg er ganske sikker på at en tur-retur vil gi en begrenset glede av kanalen hjem igjen.

Ref Major Andy

Vi var i Köbenhavn för ett par dagar sedan. Förberedelserna för brobyggena är i full gång men än så länge är det inga hinder att gå in i Christianshavn eller Nyhavn. Så välkommen till den Konglige... MA!

Dragör är trevligt, och norr om Köpenhamn finns det ju sedan ett flertal trevliga hamnar t ex Tuborg, Taarbeck, Rungsted, Ven givetvis, Humlebeck (nedanför Louisiana för den konstintresserade), Råå i ån, Helsingborg Norra Hamnen, Hornbeck, Gilleleje, Viken, Mölle osv osv.

Och glöm sedan inte Anholt och Läsö om det är väder för storsjö-fart! Annars är väl Varberg ett trevligt alternativ på fastlandet.

Om man nu inte vill ge sig på större fart för då kan man ju ta lä av Jylland norrut (många hamnar) och sedan ta vinden i ryggen över till Marstrand.

Kanalen kan visst vara trevlig, men det räcker nog med enkel tur på en sommar.

Vi brukte ca 4 mnd på tisvarende tur for noen år siden, vår blogg med endel info om rute planlegging osv finner du på http://syirie.wordpress.com/. Vi reiste med 2 små barn og tok oss derfor god tid, men rakk alikevel en tur oppom Finland. Og det kan anbefales!

Strekket mellom Åland og Åbo i den Finlandske skjærgården er det fineste området jeg har seilt i! Om du liker øyer og naturhavner mer enn gjestehavner så er området nord for Gøta kanal mer attraktivt enn området sør for Øland. Mellom GK og øland er det også fint.

Man kommer veldig langt på et par lange legg innimellom, så det er helt overkommelig å komme seg til Finland og tilbake på 3 mnd tur (om du ser på loggen vår så hadde vi flere steder vi var nokså lenge (Visby, Bornholm, Limfjorden).

Jeg ville absolutt tatt turn rundt Sverige, spesiellt for vaiasjonen sin del - GK be egentlig bare transport for oss. Men da må dere passe på å ta turen innom Bornholm og Christiansø. Christiansø var et av de fineste stedene vi var.

Utenfor sessong så er det egne "transport-konvoier" over GK. Slik at man kan komme seg kyst til kyst på 5 dager. Vi tok en slik i starten av Mai, da reiser man med same gruppe hee veien, igrun triveli og ganske effektivt.

Om det er noe du lurer på så kontakt meg på IM, jeg har også ganske mye kart og guidebøker jeg kan tenke meg å kvitte meg med for en billig penge. Tror og jeg har en Navionics kartbrikke for østersjøen liggende.

• 3 uker senere...

Hej ebonita, nej vi var der torsdag aften med nogle venner til grill. Pinsen gik med arbejde i haven... og en enkelt tur på vandet. Men min kone talte med et norsk ægtepar på en sejlbåd der skulle via Sth og kanalen hjem. Så jeg tænkte at det kunne have været Breezita.

Godt at I nød vejret - det har jo været fantastisk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...