Jump to content

Montering av vindu med gummilist


Yankee

Recommended Posts

Hei, jeg skal sette inn nytt vindu i en gammel båt. Dette er av typen med svart gummilist, hvor det er lagt inn en smal list i midten av den svarte gummilista. Har aldri gjort dette før, så jeg trenger gode tips. Vet man kan bruke hyssing rundt for å få list og vinduet inn, men hvordan får man i denne smale lista i midten? Skal den i før eller etter man setter inn vinduet? tips og triks mottas med takk....

Link to post
Share on other sites

Jeg skiftet alle listene av samme typen i min båt for noen år siden. Det var et strev fordi listene var nokså trange. Jeg fant ut at gummilistene som selges hos Maritim var mye enklere å montere, fordi åpningen på den ene siden av disse gapte noe mer enn på de andre listene jeg hadde kjøpt (dimensjonene var ellers like). Kjøpte også håndtak med sugekopper på biltema for å ha noe å holde ruten i mens jeg jobbet. Dette var også en god hjelp.

Link to post
Share on other sites

Veldig enkelt å bruke. Regner med det er et sett med "syl" og låselist guide. Sylen bruker du til hjelp for å få pakningen til å legge seg ok langs ruta/skroget. Velg riktig bøyle for låselist verktøyet og sett den inn i sporet. Stikk lista inn i åpningen og hold litt i mot i begynnelsen når du begynner å føre den rundt. Kanskje ikke lett å skjønne hva jeg mener, men det er lekende lett i praksis. Husk gummilist skjøt oppe og låselist skjøt nede. Mange mener motsatt, men jeg har alltid hatt best resultat med gummiskjøt oppe.

Link to post
Share on other sites

Etter som eg har arbeidd som glasmaker på karosserifabrikk og montert fleire hundre glasruter etter dette prinsippet, på syttitalet, kan eg gje deg nokre tips, i tilegg til dei som du har fått før. Først må du tre lista på skroget med litt overlapping. Prøv å få så rett kutt som mulig og ha på litt lim. Eg hadde skjøyten nede. Eg brukte bremseveske til "glidemiddel". Bruk ei lita fille som du fuktar med bremseveske og dra den gjennom sporet der ruta skal inn. Du kan gjerne dra over kanten på ruta også. Set så ruta ned i gummilista og bruk kroken og tykk ruta inn i lista etter kvart oppover, litt etter kvart på kvar side. Trykk på ruta litt forsiktig etter kvart som du går oppover. Korleis låselista skal innsettast er beskreve av andre. Til smørring av den også brukte eg bremseveske. Bremseveska har den egenskap at den vert klebrig når den tørkar og ruta står fastare i lista.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...