Gnisten Startet 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Startet 26.Januar.2012 Hva er grovt sett forventet levetid på en outbord Yamaha 115hk, 2003 mod? Motoren som står på båten har 900 timer og skal ha tatt alle servicer underveis.. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
index Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Den holder vel neppe mer enn en 20-30 år til tenker jeg.. Hvor lenge har du tenkt å ha den? Dette blir vel litt sånn "hvor lang er en strikk?", men Yamaha motorer er kjent for å holde lenge da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gnisten Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Jeg tenkte nå i antall timer før motor må evt. overhales da index... sånn omtrentlig. Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
glalaks Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 2 eller 4 takt? Kommer vel ann på stand og vedlikehold i løpet av levetiden. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
arkmarin Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Min Yanmar 3GM30F har gått snart 5.000 timer. Har hatt ut og sjekket dysene to ganger. Den starter villig, ryker ikke, bruker ikke olje, så den vil gå i mange år ennå. Servicer og oljeskift gjøres etter boka. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
68 GT Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Kjenner en kar som har en F 100 AET (samme motor som 115) Den har gått 1600 timer og er fra 04. Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Gnisten Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 2 eller 4 takt? Kommer vel ann på stand og vedlikehold i løpet av levetiden. 4-takt og alle serviser holdt til nå og hvis man forutsetter at dette fortsetter....? Min Yanmar 3GM30F har gått snart 5.000 timer. Har hatt ut og sjekket dysene to ganger. Den starter villig, ryker ikke, bruker ikke olje, så den vil gå i mange år ennå. Servicer og oljeskift gjøres etter boka. Sammenligne diesel innombords med bensin utabords blir vel som å sammenlgne epler og pærer..? Noen bedre? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Mouche Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Begrepet "overhaling" har vært kommentert mange ganger på forumet, hva legger du i det på en slik motor? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gnisten Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Mouche. Hva motoroverhaling på en slik motor innebærer vet jeg sannelig ikke helt da det er forskjellige grader av overhaling og det finnes ikke noen entydig definisjon på dette. Når det koster mye penger? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
masajo Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Snakket med en kar på som jobber på ett oppdrettsanlegg. De bruker Suzuki på båtene, rundt 100 hk. De fulgte foreskrevne serviceintervaler. Motorene ble byttet når de hadde gått ca 3500 timer. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Det står litt om firetakt og levetid i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 4-takt og alle serviser holdt til nå og hvis man forutsetter at dette fortsetter....? Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, desverre. Tenkte bare det er viktig informasjon Har selv 2004 130 hk, men den er totakt. Men du har også en yamaha, så den lever vel evig!! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Gnisten Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Interessant tråd det der Kaptein Båtløs. Forsøkte forøvrig å søke etter dette her på baatplassen, men er nok ikke helt fortrolig med søkemotoren her. Hvilke søkeord brukte du? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
FredrikW Svart 26.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 Jeg søkte ikke. Huska bare tråden fra tidligere, og fant den igjen siden jeg har postet i den. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 26.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2012 .... yamaha, så den lever vel evig!! Tja. Evig liv tror jeg nok er noe i overkant. Iflg. linken til Kaptein Båtløs er det delte meninger om levetiden på 2-takt og 4-taktsmaskiner... Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
-morten- Svart 27.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2012 Det er bruken som bestemmer levetiden på en slik motor. Brukes den for skjelden står den seg i hjæl, kjøres den for hardt og ofte så kan den jo ta kvelden av den grunn, men med foreskreven service og godt vedlikehold, samt at man ikke overbelaster eller varmkjører den, så kan den jo teoretisk sett holde veldig lenge.. dem fleste motorer går jo 15-20 år uten store problemer. Mange er jo lit skeptiske på all elektronikken og at motorene nå er like kompliserte eller mere enn vanlige bilmotorer! Dette tror jeg ikke kommer til å by på problemer, da dem fleste patenter er utprøvd på biler..Det som er sikkert er jo at salt miljø ikke er med på å gjøre forholdene enklere for komponenter i båt! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Gabi Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Med riktig vedlikehold vil vanlige 4t virke lenge. men hvis man har en periode med lite kjøring, mye sot på plugger og billig olje vil feks ventil og ventilseter bli slitt og kan begynne å bruke olje. da vil overhaling måtte gjøres. ved blå røyk fra motor er det enten feil på ventiler eller feks feil på en stempelring. da begynner det å koste. dersom feks dynamo også begynner å bli slitt og startermotoren begynner å fuske vil du kunne summere utgiftene til å bli høyere enn du ønsker. for der er slikt som vil kunne fremtvinge bytte av motor; en kombinasjon av flere og dyre deler. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 30.Januar.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Så når timetelleren passerer 3500 timer på en slik motor uten at det foretatt noen "overhaling" av betydning er det på tide å skygge unna? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Gabi Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 Hvis en motor har gått så mange timer betyr det at den er i bruk nesten hele tiden. noe som er det beste for alle motorer. og hvis det ikke er ulyder fra ventiler, det ikke kommer blå røyk ut, og alt annet ser ut til å virke bra så er det bare et spøesmål om hvor mye man ønsker å betale for den. Kystvakten i USA kjører visstnok Mercury Verado motorer og bytter ikke de ut før 3500 timer eller no. Men det viktigste av alt er å bytte registerreim dersom motoren har reim og ikke kjede...Drosjer går jo gjerne 7-800.000 km med vanlig vedlikehold. mens motorer som ikke blir brukt regelmessig vil kanskje ikke vare så lenge pga korrosjon og at deler setter seg og blir trege og slutter å virke. Det kommer også til et punkt om man har litt flaks også vet du...teori rundt disse tingene om vedlikehold er en ting, men det er ikke alltid de stemmer for alle motorer... Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 30.Januar.2012 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2012 dersom feks dynamo også begynner å bli slitt og startermotoren begynner å fuske vil du kunne summere utgiftene til å bli høyere enn du ønsker. Jeg måtte bytte startmotor på en DF140. Kosta nesten 16 tusen for ny starter, og siden motoren var ett minutt utenfor reklamasjonstiden måtte jeg punge ut dette selv (fikk forrige eier til å betale da, siden det var han som hadde varmkjørt starteren). Fikk vite av gutta på verkstedet at starterne til moderne firetaktere er endel underdimensjonerte i forhold til sylindervolumet, siden de moderne utenbordsmotorer er svært lettstartede, og man vil spare plass og vekt. Pga. dette skal det visstnok ikke mye til for å kverke en slik starter, hvis man kjører den hardt ved startproblemer (grunnet f.eks. dårlig spenning på batteriene, er tom for bensin uten å skjønne det eller liknende). Og har en slik starter først gått varm en gang, er den i praksis dødsdømt. Da blir den bare dårligere og dårligere, til den til slutt ikke lenger drar rundt. En moderne firetakt skal starte mer eller mindre umiddelbart, og beskjeden jeg fikk var at man maks skal file på starteren i 2-3 sekunder før man gir seg og lar den få avkjøling. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.