Jump to content

Forventet levetid Yamaha 115 - 2003 mod.


Gnisten

Recommended Posts

2 eller 4 takt? Kommer vel ann på stand og vedlikehold i løpet av levetiden.

 

4-takt og alle serviser holdt til nå og hvis man forutsetter at dette fortsetter....?

 

Min Yanmar 3GM30F har gått snart 5.000 timer. Har hatt ut og sjekket dysene to ganger. Den starter villig, ryker ikke, bruker ikke olje, så den vil gå i mange år ennå. Servicer og oljeskift gjøres etter boka.

 

Sammenligne diesel innombords med bensin utabords blir vel som å sammenlgne epler og pærer..?

 

Noen bedre? :cheers:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post

4-takt og alle serviser holdt til nå og hvis man forutsetter at dette fortsetter....?

Jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, desverre. Tenkte bare det er viktig informasjon :flag_bp:

 

Har selv 2004 130 hk, men den er totakt. Men du har også en yamaha, så den lever vel evig!! :smash:

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Det er bruken som bestemmer levetiden på en slik motor. Brukes den for skjelden står den seg i hjæl, kjøres den for hardt og ofte så kan den jo ta kvelden av den grunn, men med foreskreven service og godt vedlikehold, samt at man ikke overbelaster eller varmkjører den, så kan den jo teoretisk sett holde veldig lenge.. dem fleste motorer går jo 15-20 år uten store problemer. Mange er jo lit skeptiske på all elektronikken og at motorene nå er like kompliserte eller mere enn vanlige bilmotorer! Dette tror jeg ikke kommer til å by på problemer, da dem fleste patenter er utprøvd på biler..Det som er sikkert er jo at salt miljø ikke er med på å gjøre forholdene enklere for komponenter i båt!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Med riktig vedlikehold vil vanlige 4t virke lenge. men hvis man har en periode med lite kjøring, mye sot på plugger og billig olje vil feks ventil og ventilseter bli slitt og kan begynne å bruke olje. da vil overhaling måtte gjøres. ved blå røyk fra motor er det enten feil på ventiler eller feks feil på en stempelring. da begynner det å koste. dersom feks dynamo også begynner å bli slitt og startermotoren begynner å fuske vil du kunne summere utgiftene til å bli høyere enn du ønsker. for der er slikt som vil kunne fremtvinge bytte av motor; en kombinasjon av flere og dyre deler.

Link to post

Hvis en motor har gått så mange timer betyr det at den er i bruk nesten hele tiden. noe som er det beste for alle motorer. og hvis det ikke er ulyder fra ventiler, det ikke kommer blå røyk ut, og alt annet ser ut til å virke bra så er det bare et spøesmål om hvor mye man ønsker å betale for den. Kystvakten i USA kjører visstnok Mercury Verado motorer og bytter ikke de ut før 3500 timer eller no. Men det viktigste av alt er å bytte registerreim dersom motoren har reim og ikke kjede...Drosjer går jo gjerne 7-800.000 km med vanlig vedlikehold. mens motorer som ikke blir brukt regelmessig vil kanskje ikke vare så lenge pga korrosjon og at deler setter seg og blir trege og slutter å virke. Det kommer også til et punkt om man har litt flaks også vet du...teori rundt disse tingene om vedlikehold er en ting, men det er ikke alltid de stemmer for alle motorer...

Link to post

dersom feks dynamo også begynner å bli slitt og startermotoren begynner å fuske vil du kunne summere utgiftene til å bli høyere enn du ønsker.

 

Jeg måtte bytte startmotor på en DF140. Kosta nesten 16 tusen for ny starter, og siden motoren var ett minutt utenfor reklamasjonstiden måtte jeg punge ut dette selv (fikk forrige eier til å betale da, siden det var han som hadde varmkjørt starteren).

 

Fikk vite av gutta på verkstedet at starterne til moderne firetaktere er endel underdimensjonerte i forhold til sylindervolumet, siden de moderne utenbordsmotorer er svært lettstartede, og man vil spare plass og vekt. Pga. dette skal det visstnok ikke mye til for å kverke en slik starter, hvis man kjører den hardt ved startproblemer (grunnet f.eks. dårlig spenning på batteriene, er tom for bensin uten å skjønne det eller liknende).

 

Og har en slik starter først gått varm en gang, er den i praksis dødsdømt. Da blir den bare dårligere og dårligere, til den til slutt ikke lenger drar rundt. En moderne firetakt skal starte mer eller mindre umiddelbart, og beskjeden jeg fikk var at man maks skal file på starteren i 2-3 sekunder før man gir seg og lar den få avkjøling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...