Jump to content

Dreamling, bare en drøm eller realitet?

Meklingsmannen

Recommended Posts

Har nå i mange år søkt nettet for Dreamling, men har aldri sett denne båten...

Så navnet på denne båten engang på en liste over Jan H. Linge sine båter, er ifølge det jeg har hørt en videreføring av Meklingen, men større, 32 fot etter det jeg har hørt.

Hadde blitt veldig glad om noen kunne hjulpet meg med historie og spesielt bilder av denne båten :smiley:

Den er også nevnt på Wikipedia, men de har kanskje opplysningene fra Stormer.

Benytter anledningen til å spørre om det er noen som har gamle brosjyrer på Linge-båter. Isåfall er jeg veldig intr. i å låne dem for scanning slik at vi kan få lagt dem inn i arkivet.

(Gjelder også alle andre norske båter)

Har søkt litt jeg og, fant listen på Wikipedia, men bare navn, vanskelig båt å finne :headbang:

Mener jeg skal ha brosjyrer på Meklingen, må lete litt.

Har også brosjyrer på hele KMV With sitt båtprogram anno 1971.

Mulig jeg har mye mer, men er ganske mange kasser å lete igjennom med div båtblad/brosjyrer tilbake til 60-tallet

Hei, lå en Dreamling 3200 enten på finn eller blocket for en del år siden,

jeg tror jeg har bildene fra annonsen på pcen hjemme.

Den var "klinkebygd" som mekling\wesling, vanlig type caincruiser overbygg og flott med skikkelig dyp v-bunn mener jeg å huske..

2 motorer\hekkagregat..men er ikke hjemme før om noen uker så kan ikke garantere jeg har bildene enda....

Redigert av gammabusa (see edit history)

Jeg vet faktisk ikke hvilke båter han tegnet for Fjord.

Akkurat når det gjelder Fjord har vi noen brosjyrer, men tar veldig gjerne imot det vi mangler. Du kan se hva vi har her: https://baatplassen.no/i/topic/16342-fjord/

@Meklingsmannen: KMV og Mekling er så absolutt interessant.

Formålet med arkivet er å få tatt vare på brosjyrer etc. fra båtproduksjon, spes. norsk, før de havner på søpla.

Noe som har vist deg å være en møysommelig oppgave, det som ligger i arkivet er resultatet av 10 års leting.

Jeg garanterer selvsagt at materiell returneres i samme stand og at portokostnader dekkes. De som bidrar blir også kreditert i innleggene.

Linge tegnet fire-fem båter for Fjord tidlig på 60-tallet. Den viktigste er selvsagt Fjordling (bygget av flere andre verft også), men Fjord 30 Diplomat ble det også bygget en del av. Det er en stor cabincruiser, planlagt for to motorer og med et klart Linge-preg i skroget.

Han tegnet også Sagaling 30 for Saga. Den ble ikke samme suksess, men introduserte faktisk den typiske Saga-stilen med lysegrå stripe etc.

Dreamlingen hadde det vært gøy å se bilder av!

Mener å ha hørt at Linge tegnet 21- og 24 foterne som var forløperne til 21/24 Weekender..?

F.eks 21 Olympic

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg vet faktisk ikke hvilke båter han tegnet for Fjord.

Formålet med arkivet er å få tatt vare på brosjyrer etc. fra båtproduksjon, spes. norsk, før de havner på søpla.

Fikk plutselig veldig dårlig sammvittighet for at jeg lot min gamle mor kaste alle mine oppsparte suvenirer fra diverse båtmessebesøk fra åtti tallet.

Benytter anledningen til å spørre om det er noen som har gamle brosjyrer på Linge-båter. Isåfall er jeg veldig intr. i å låne dem for scanning slik at vi kan få lagt dem inn i arkivet.

(Gjelder også alle andre norske båter)

Kan scanne brosjyren å sende til deg, får begynne med With brosjyren, skal prøve å finne flere brosjyrer ved en ledig annledning. hvor skal jeg sende det?

Hei, lå en Dreamling 3200 enten på finn eller blocket for en del år siden,

jeg tror jeg har bildene fra annonsen på pcen hjemme.

Den var "klinkebygd" som mekling\wesling, vanlig type caincruiser overbygg og flott med skikkelig dyp v-bunn mener jeg å huske..

2 motorer\hekkagregat..men er ikke hjemme før om noen uker så kan ikke garantere jeg har bildene enda....

Hadde vært utroligt flott om du har bilder fra denne båten :smiley: venter i spenning :clap:

Fikk plutselig veldig dårlig sammvittighet for at jeg lot min gamle mor kaste alle mine oppsparte suvenirer fra diverse båtmessebesøk fra åtti tallet.

Opplevde det samme for et par år siden, min mor og far skulle rydde og var på vei for å kaste gml båtblader, men jeg fikk heldigvis berget de :flag:

Det var jo en flott båt :thumbsup:

Ble denne bygget i Norge? Og av hvem? Jeg har aldri hørt om denne før.......

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Her er de to bildene jeg har av denne, har 17-20 bilder av den nederste Dreamling også, eneste info jeg husker var at jeg fant disse bildene i salgs annonser, får jeg e-mail adresse kan jeg maile dem....

Takker for bildende, har sendt deg en IM med mail adr :smiley:

Det var jo en flott båt :thumbsup:

Ble denne bygget i Norge? Og av hvem? Jeg har aldri hørt om denne før.......

Jeg vet bare at den er tegnet av Jan H. Linge, Mest sansynnlig norsk byggd, og etter hva jeg kan se på bildende vil jeg tro at den var bygget på slutten av 80 tallet :smiley:

Er takknemlig for all info om denne båten

Fikk kjapt svar fra Stormer Marine, Veldig bra må jeg si :thumbsup::thumbsup::flag:

-------------------------------------------------------------------------------------------

Hei

Fine båter du har, klassikere.

Vet desverre ikke så mye om Dreamlingen da den så vidt jeg vet kun er produsert i noen ytterst få eksemplarer. Den ble bygget på samme støperi som Meklingen etterhvert ble laget, da produksjonen av denne flyttet fra Sørlandet. Dette var ved Nøtesunds båt i Sverige. Så vidt jeg vet ble det heller ikke produsert mange Meklinger her heller før det hele ble lagt ned. Legger ved kopi fra en brosjyre.

Med vennlig hilsen

Stormer marine

img040.jpg

img042.jpg

Flott, takker, fikk du ikke bildene jeg sendte??

Joda fikk bildene :thumbsup: var bare litt trøtt i tryne da jeg spurte etter adr din :crazy: hadde jo fått mail fra deg :smiley:

Nå er det bare til å følge med å se om det dukker opp en slik båt for salg :smiley:

• 6 år senere...

Hej,

Jag hittade den här tråden för två veckor sedan och tyckte att ni hade för få bilder. Här kommer fler bilder på båten som är på gammabusas två översta bilder. Vi köpte båten hösten 2000 efter att tidigare ha haft ha haft en Mekling 1990-2000. Kan nog hitta fler bilder på interiören om ni är intresserade. 

70E89FE4-D9AB-4A32-9EB4-6E09E0FFD281.jpeg

73A07E91-D00D-4285-B07F-4316635264FF.jpeg

F43D8A4D-E477-4FC3-888B-65730CCF8F39.jpeg

823A52C0-5B5E-4383-99EF-5955ABB6AF8A.jpeg

845BED2D-1F0C-46B8-BDCF-ECC4C4E76C14.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...